گروه سینمای هنرآنلاین: صدای ناصرخان طهماسب اگرچه ماندگار است اما خودش دیگر در بین ما نیست و عرصه دوبلاژ چهره مهمی را از دست داده است. خاکسپاری غریبانه و مسکوت این هنرمند، بسیاری از دوستدارانش را از آخرین وداع با پیکرش محروم کرده بود. بزرگان و فعالان عرصه دوبلاژ که فرصت حضور بر سر مزار این هنرمند در لحظه خاکسپاری را از دست داده بودند، عصر سه‌شنبه 5 دی‌ماه در مراسم یادبود وی در مسجد حجت‌بن‌الحسن حاضر شدند تا یاد  خاطر این هم‌قطار قدیمی را بار دیگر زنده کنند.

1395122820102117210337114

طهماسب تحت تاثیر صحبت کسی قرار نمی گرفت

رسول توکلی دوبلور و مجری و بازیگر باسابقه تلویزیون در پاسخ به این سوال که ناصر طهماسب را با چه ویژگی‌هایی می شناسید، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در گذشته استودیویی به نام نقش‌جهان تاسیس کردم که محل آمد و شد اهالی دوبلور بود اساتیدی مانند زنده یاد طهماسب، اسماعیلی و... که کارهای بزرگی را در آن جا اجرا کردند. آنچه از آن سال‌ها همنشینی در یاد من مانده است تصویری از یک انسان خودساخته است.

وی گفت: من ساعت‌ها بعد از فراقت از کار با این استاد بی‌نظیر صحبت می‌کردیم. ایشان گنجینه بسیار ارزشمندی بود که امروز  جامعه هنری آن را از دست داده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی به این هنرمند اتهام صدا فروش را وارد می کردند، گفت: از نگاه من یک هنرمند وظیفه دارد، تمام اتفاقاتی که در ادوار زندگیش رخ می‌دهد را به صور مختلف ثبت و ضبط کند.

وی در ادامه افزود: ناصر طهماسب تحت تاثیر صحبت کسی نبود و به غیر از چارچوب و نظام فکری خودش به حرف کسی گوش نمی‌داد.

ناصر طهماسب در ایام جوانی به شوخ طبعی شهره بود

ناصر ممدوح مجری و دوبلور باسابقه، در خصوص روحیات مرحوم ناصر طهماسب گفت: روحیات ناصر طهماسب در دوران جوان، زمین تا آسمان با واپسین سالهای عمرش تفاوت داشت. در آن سال‌ها روحیه شوخ‌طبعی داشت و با همه بگو و بخند می‌کرد و هر کجا می‌رفت سر صحبت را باز می‌کرد اما بعدها رفته رفته روحیاتش رو به گوشه‌گیری رفت و دیگر آن ناصرخان خوش‌خنده را ندیدیم.

مراسم ترحیم زنده یاد ناصر طهماسب

خاکسپاری این هنرمند در سکوت خبری، ناراحت کننده بود

محمود قنبری، همکار قدیمی مرحوم طهماسب ضمن گلایه از خاکسپاری وی در سکوت  خبری، عنوان کرد: زمانیکه فهمیدم خاکسپاری این هنرمند در سکوت انجام شده، خیلی متاسف شدم. به انجمن دوبلاژ گفتم هنوز از یاران و اصحاب قدیمی ناصرخان طهماسب، هستند کسانی که در قید حیات هستند. اما گفتند ظاهرا پسر ناصرخان اصرار بر خاکسپاری فوری پدر داشته است.

قنبری درباره شخصیت این هنرمند فقید ادامه داد: ناصر طهماسب شخصیتی بسیار شیرین  خوش رفتار و همچنین باهوش داشت. گوینده بسیار خوش رفتار، مبرز، باهوش و دوست‌داشتنی‌ای بود که متاسفانه در سالیان اخیر، خودش اندک اندک انزوا گزید.

مراسم ترحیم زنده یاد ناصر طهماسب

هیچ چیزی نمی‌تواند تصویر واقعی او را خراب کند

بهمن هاشمی مجری و دوبلور شناخته‌شده، در وصف این چهره تازه‌درگذشته دوبله کشور، گفت: مرحوم ناصر طهماسب، خان دوبلاژ ایران بود و عرصه دوبلاژ کشورمان چهره‌ای دوست داشتنی و تکرارنشدنی را از دست داده است. فقدان این هنرمند غم بزرگی برای عرصه هنر کشور است.

هاشمی نظر خویش را راجع به هجمه‌هایی که پس از درگذشت این هنرمند مبنی بر صدافروشی وی می‌شنویم، اینگونه مطرح کرد: دوبلور با صدای خود مطرح و شناخته می‌شود و مسئولیتی که در دنیای هنر بر عهده اوست، گفتار متون مختلف است. اتهاماتی که پس از درگذشت این هنرمند به وی وارد می‌کنند، حرف و حدیث افرادی است که تحمل دیدن بزرگی آدم‌های بزرگ را ندارند. غافل از اینکه وقتی یک هنرمند بزرک و شریف باشد، هیچ کسی و هیچ چیزی نمی‌تواند تصویر واقعی او را خراب کند.

مراسم ترحیم زنده یاد ناصر طهماسب

وی ادامه داد: هر یک از آنها به دنبال یک موضوع در عرصه فعالیت خویش می‌گردد؛ اگر مطبوعاتی است، به دنبال یک موضوع مطبوعاتی می‌گردد؛ اگر رسانه‌ای است، به دنبال یک موضوع رسانه‌ای است و... . اگر هم خارج از مرزها نشسته و به این مسائل دامن می‌زند که تکلیف مشخص است.

بهمن هاشمی تاکید کرد: من این هجمه‌ها را نه دنبال کردم و نه دیدم و نه حتی به آنها فکر کردم. آدم‌های بزرگ همیشه پشت سر خودشان انبوهی از حرف و حدیث دارند ولی به هر حال انسان بزرگی مثل ناصرخان طهماسب، همیشه بزرگ است.