به گزارش هنرآنلاین دکتر قادر آشنا دبیر"ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران» در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین در پاسخ به این سئوال که آیا بستر تعریف شده ای برای استفاده از پژوهش های برگزیده وجود دارد یا نه گفت: جواب سئوال شما هم بله است و هم خیر. وجه مثبت مساله از این قرار است که وقتی  می رویم به سمت نوشتن اساسنامه مرکز پویا نمایی کشور، وقتی می رویم به سمت سند سینمای ایران یعنی متوجه این مساله هستیم. در حوزه های فیلمنامه نویسی تحلیل می کنیم چرا این فیلمنامه فروخت؟ چرا این فیلم مورد استقبال قرار نگرفته است؟ ما علاقمندیم که بیشتر به این موضوع توجه شود چرا که ما کشوری دارای هویت غنی هستیم. این خودش را در کجای سینما نشان می دهد؟

وی افزود: در بعضی از حوزه های زیرساختی مثل حوزه فناوری و حوزه تکنولوژی، مسیر تقریبا شناخته شده است. در حوزه تولید، باید یک تفاهمی وجود داشته باشد بین فیلمنامه نویس. ما کاری که انجام دادیم این بود که یک بانک اطلاعاتی تشکیل دادیم و پژوهش هایمان را بارگذاری کردیم که هنرمندان بتوانند از شرایط تحلیل داشته باشند و استفاده کنند حالا اینکه چقدر بهره ببرند به خودشان بستگی دارد.

آشنا در خصوص احتمال اینکه در دوره های آتی پژوهش های تصویری هم مورد توجه قرار بگیرد گفت: در وزارت علوم پژوهش هایی مورد اقبال اند که مکتوب باشد. اما سینما لزوما همه چیز مکتوب نیست، تصویر هم هست. مدام داریم تحلیل می کنیم یکی، دو جلسه هم رفتیم اما هنوز نتوانستیم وزارت علوم را مجاب کنیم. امیدوارم که به جمع بندی برسیم.