گروه سینما و تلویزیون «هنرآنلاین» : اولین قسمت سریال طنز « داوینچیز» هفته گذشته از پلتفرم نماوا پخش شد و این سریال دومین تجربه سریال‌سازی افشین هاشمی در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود.

Davinchis-Trailer

«شبکه مخفی زنان» اولین سریال نمایش خانگی بود که افشین هاشمی کارگردانی کرد و بعد از حواشی بسیار پخش آن ادامه پیدا کرد. با توجه به این که «شبکه مخفی زنان» با حضور بازیگران چهره چون لیلا حاتمی، نتوانست موفقیتی را برای هاشمی رقم بزند، انتظار مخاطبان این است که سریال جدید او، دست پر باشد و نه این که صرفا ویترین جذابی از بازیگران ردیف کند، بدون این که کششی برای مخاطب داشته باشد.

1822880_306

قسمت اول «داوینچیز» اما این طور نشان داد که چندان امیدوار به آن نباشیم و قرار نیست سیر صعودی از این کارگردان را شاهد باشیم. زمان و فضای سریال اگرچه متفاوت از اثر قبلی او است اما چشمه‌هایی از مدل طنز افشین هاشمی را دارد.

قصه «داوینچیز» مربوط به زن و شوهری می‌شود که در یک موزه در تهران کار می‌کنند و در انتظار وامی هستند که با آن موافقت نشده است. در انتهای اولین قسمت شاهد اتفاقی هستیم که ممکن است مسیر این زوج را تغییر دهد. بار اصلی قسمت اول و می‌توان پیش‌بینی کرد تمام سریال، به دوش سام درخشانی و سیما تیرانداز است که سابق بر این نشان داده‌اند که در فضای طنز موفق عمل می‌کنند. در قسمت اول این سریال هردو این بازیگران همان تیپ طنز همیشگی خود را اجرا کردند. اما با این وجود، این قسمت کشش لازم را برای مخاطب ایجاد نکرد تا مشتاقانه منتظر قسمت بعدی باشد.

افشین هاشمی علیرغم تجربه‌ای که از سریال «شبکه مخفی زنان» به دست آورد، به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته است نبض مخاطب را در دست بگیرد و احتمالا «داوینچیز» هم سرانجامی مانند سریال قبلی او خواهد داشت.

4a00babd-b2cb-4d5c-8a1a-3f948f3cbc641

این تقریبا سرانجام بیشتر سریال‌های کمدی و طنز ما چه در بستر تلویزیون و چه در بستر پلتفرم است که به دور از مخاطب‌شناسی و ذائقه‌شناسی تولید می‌شوند. متاسفانه سال‌ها است که با آثار طنزی که مخاطبان را پای خود می‌نشاند، فاصله گرفته‌ایم و در این ژانر به سطح رسیده‌ایم. به نظر می‌رسد به جز معدودی از کارگردانان، این ژانر را به درستی درک نکرده‌اند و صرفا به جهت این که می‌دانند مخاطب امروز طالب طنز و کمدی است، ساخت این سریال‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

این دسته افراد فراموش کرده‌اند که مخاطب ترجیحش تماشای یک کار خوب و تمیز است که صرفا طنز هم نیست. در راستای این جمله بهتر است به لیست سریال‌های پرمخاطب پلتفرم‌ها نگاهی بیاندازیم که تعداد سریال کمدی، در آن کمتر است.