گروه سینما هنرآنلاین: حذف و کنار گذاشتن پروانه معصومی از جانب کسانی رخ داد که همیشه داعیه آزادی بیان و احترام متقابل به افراد هستند اما در عمل جز هم کیشان خود را برنمی‌تابند. نادیده انگاری این هنرمند در طی همه این سال‌ها ادامه داشت و در مراسم بدرقه و تشییع پیکرش به اوج خود رسید و نه تنها از بدنه سینما کسی او را همراهی نکرد بلکه، از خیل مدیران فرهنگی و هنرمندان نیز جز عده‌ای معدودی چون محمود سالاری، معاون هنری وزیر ارشاد، احمد میرعلایی تهیه کننده، حمید شاه آبادی، معاون سابق سیما و نعیمه نظام دوست حضور نداشتند.
«پروانه معصومی» این هنرمند پیشکسوت در حالی از بین ما رفت که سال‌ها بود یکی از روستاهای گیلان را برای سکونت انتخاب کرده بود. او زندگی در دل طبیعت و دوری گزیدن از حواشی را به زندگی در شهر با همه زرق و برق‌هایش ترجیح داده بود و همین روحیه خلوت گزینی او بود که باعث شد تا هر نقشی را به هر قیمتی نپذیرد و گزیده کار باشد. او حتی در هر جمع و محفلی هم حاضر نمی‌شد و در این باره می‌گفت: «من آن‌قدر دور از گعده هنر و هنرمندان بودم و هستم که برخی اوقات فکر می‌کنم من مگر هنرمندم؟!»

معصومی می‌گفت: «من برای خودم زندگی‌ام را می‌کنم و گاهی فیلمی هم بازی می‌کنم، با کسانی که بازیگر سینما هستند و خودکشی می‌کنند که نقشی به آن‌ها داده شود، - به‌قول یکی از بازیگران که نقش‌ها در مهمانی‌ها تقسیم می‌شود- من نیستم و نمی‌خواهم نقش بگیرم، نه به مهمانی می‌روم و نه تلاشی می‌کنم که نقشی به من داده شود، هر وقت نیاز باشد و بخواهند از من دعوت می‌کنند.»

اما همین هنرمند خلوت گزین وقتی به برنامه ملاقات با رهبر انقلاب دعوت می‌شود سر از پا نشناخته خود را به تهران می‌رساند در حالی که حال مساعدی ندارد. او در این باره می‌گوید: «حقیقتاً وقتی من را دعوت کردند، نفهمیدم چطوری از شمال به تهران رسیدم.... . صبح همان روز یک تب وحشتناکی پیدا کردم و خیلی حالم بد شد، حتی یادداشت‌هایی را که برداشته بودم نیز اشتباهی با خودم بردم، حرکت کردم پشت تریبون بروم، از آن‌جایی که حضرت آقا آرامش وصف‌ناپذیری دارند آن آرامش منعکس شد، چنان آرامشی داشتم انگار نه انگار یادداشت‌هایم را فراموش کرده‌ام. در حضور کسی که بالاترین مقام مملکت و حتی رهبر کل شیعیان جهان است صحبت می‌کردم آن‌قدر آرام بودم که حد نداشت. ولی بعد از آن داستان خیلی مورد هجمه سنگین برخی از دوستان قرار گرفتم، باید از آن‌ها پرسید که چرا این کارها را کردند، البته برای من هیچ‌وقت اهمیت نداشته و ندارد. در آن لحظه‌ای که می‌رفتم برای من دیدار رهبرم اهمیت داشت هیچ کدام این‌ها مهم نبود.»

او در این باره گفته بود: «من اصلاً فکر نکردم به این چیزها و در آن لحظه‌ای که می‌رفتم برای من دیدار رهبرم اهمیت داشت. هیچ کدام از این‌ها مهم نبود، من مسیری را که انتخاب کردم و فکر می‌کنم درست بود، باز هم اتفاق بیفتد همان مسیر را انتخاب می‌کنم؛ برای من اهمیتی ندارد کنار بگذارند یا نگذارند، خدا را شاکرم که آن‌قدر نیازمند پول سینما نبوده‌ام و نیستم که مجبور بشوم هرکاری را قبول کنم، یا هر‌چیزی که به من پیشنهاد بدهند آن را قبول کنم و جلو بروم. به‌هرحال من آدم قانعی هستم و قناعت می‌کنم و بلندپروازی‌های آن‌چنانی ندارم.»

1737090_965

پروانه معصومی طی یک مصاحبه در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا ممکن است حذف شما از سینما مرتبط با این دیدار باشد گفته بود: «صد در صد. اصلا شک نکنید!» شاید بتوان گفت حذف و کنار گذاشتن پروانه معصومی از جانب کسانی رخ داد که همیشه داعیه آزادی بیان و احترام متقابل به افراد هستند اما در عمل جز هم کیشان خود را برنمی‌تابند. نادیده انگاری این هنرمند در طی همه این سال‌ها ادامه داشت و در مراسم بدرقه و تشییع پیکرش به اوج خود رسید و نه تنها از بدنه سینما کسی او را همراهی نکرد بلکه، از خیل مدیران فرهنگی و هنرمندان نیز جز عده‌ای معدودی چون محمود سالاری، معاون هنری وزیر ارشاد، احمد میرعلایی تهیه کننده، حمید شاه آبادی، معاون سابق سیما و نعیمه نظام دوست حضور نداشتند.

علی دهکردی که به عنوان مدیر عامل خانه سینما در این مراسم حضور داشت گفت: «از سوگ پروانه معصومی غافلگیر شدیم و نرسیدیم مراسمی در جایگاه شأن ایشان برگزار کنیم. احترام گذاشتیم به تصمیم خانواده ایشان که در این جا به خاک سپرده شوند ولی این دلیل نمی‌شود ما این وظیفه را از دوشمان برداریم و مراسمی در خور شأن ایشان برگزار می‌کنیم. ما بنر و عکس و پوستر پیش بینی کرده بودیم اما این قدر تصورمان این بود که اینجا یک مراسم کوچک به واسطه نزدیکان اصلی و خانواده برگزار می‌شود که دیگر نیاوردیم.»

هرچند که حاضران در این برنامه، خلوتی این برنامه را، خواستۀ خانواده معصومی عنوان کردند اما وعده دادند که مراسم گرامیداشت این هنرمند در روز یکشنبه در مسجد بلال برگزار خواهد شد. می‌توان صبر کرد و دید کدام یک از مدیران فرهنگی و هنرمندان به پاس قدردانی از این هنرمند، در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

 

فاطمه کهربایی