به گزارش هنرآنلاین در دومین روز از دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، نشست تخصصی و آموزشی روش نوین فیلمسازی با رویکرد واقعیت مجازی با حضور ابوذر صفاریان و فاطمه غفاری برگزار شد. در ابتدای این مراسم ویدئویی پخش و پیرامون نور و شرایط تصویربرداری و استفاده از هوش مصنوعی در فیلم‌سازی صحبت شد. ابوذر صفاریان کارگردان سینما گفت: شاید در کاری بخواهیم نور مصنوعی را در محیط داشته باشیم پس هرکاری در هوش مصنوعی و این روش‌های نوین ممکن است و در حین کار بتوان آن تغییر دلخواه را انجام داد.
وی ادامه داد: در کشور ما فقط در مورد پروژه حضرت موسی استفاده از هوش مصنوعی به صورت کامل و صفر تا صد افتاده است. با آقای حاتمی کیا در صحبتی که داشتیم حتی به این رسیدیم که فیلمنامه‌را تغییر دهیم. اگر فیلمنامه‌ای نوشته می‌شود باید بدانیم انجام آن کار امکان پذیر است یا خیر. زیرا مفهوم تصویر به شدت مهندسی و زیباسازی متفاوتی دارد‌.
صفاریان در ادامه از شبیه سازی و کپی فیلمسازی گفت: غیر ممکن است که شما صحبت از یک شبیه سازی و کپی کنید اما مرجعی برای خود نداشته باشید. باید تمام عوامل صحنه به روز و جدید باشند تا بتواند این امر به وقوع بپیوندد. در استفاده از این تکنولوژی کسی از عوامل مربوط به فیلمسازی حذف نمی‌شود و اتفاق دیگری دارد رخ می‌دهد. برای مثال آقای حاتمی کیا یک شخصیت مهندسی دارد. اگر کارگردانی ساختار مهندسی در دکوپاژ خود داشته باشد دیوانه این سبک کار و جذب آن می‌شود. این محیط در نوع کار و شخصیت‌های کاری تنوع ایجاد می‌کند، شاید بتوان گفت ممکن است یک دگرگونی در سینما رخ بدهد.
وی افزود: ذات آن چیزی که ما به عنوان سینما یاد می‌کنیم باید منتظر یک دگرگونی باشد. همچنین معتقدم مردم خیلی جدی تر سریال نگاه می‌کنند، به این دلیل که سریال می‌تواند چندین ساعت آن‌ها را درگیر کند و افراد می‌توانند زمان زیادی را درگیر تماشای آن باشند. اگر به گیم‌های جدید توجه کنید، متوجه می‌شوید کاراکتر‌های گیم‌های امروزی هوش مصنوعی هستند و خب فرد می‌تواند گیم را نگه دارد یا همزمان کار دیگری را هم انجام دهد و بحث کند.
فاطمه غفاری در ادامه این نشست گفت من از نگاه تهیه کننده توضیح می‌دهم که این روش نوین فیلم‌سازی مزیت‌های بسیار ویژه‌ای را برای دست اندرکاران تولید دارد. وی ادامه داد: خیلی از عوامل حالت جایگزینی پیدا می‌کنند؛ برای مثال شما دیگر از موبایل ده سال پیش خود استفاده نمی‌کنید و به مرور روش تولید فیلم تغییر می‌کند؛ زیرا نسل درحال تغییر است و خب تهیه‌کننده هم کار را راحت‌تر پیش‌می‌برد چون نگاه تهیه‌کننده می‌تواند فیلم را تغییر دهد. همچنین فیلمسازی مثل آقای حاتمی کیا برای پروژه خود بخش عمده فعالیت خود را در استودیو انجام می‌دهد و نیازی نیست به شهرک مراجعه کند و با سختی راه و عوامل و شهرک درگیر شود و این نوع سبک کار نوین روند پروژه فیلم‌سازی را آسان‌تر می‌کند.
صفاریان نیز در ادامه گفت: برای خود من خیلی طول کشید تا تیم حضرت موسی را مجاب کنم تا پای این نوع سبک کار بیایند. لازم است که‌ بگویم صد درصد فیلم‌ها قرار است در این استودیو‌ها ساخته شوند که این امر باعث می‌شود تا تنوع در سینما رخ دهد. اتفاقا این امر و تنوع، فرصتی را ایجاد می‌کند تا کسانی که ساده‌تر فیلم می‌سازند فیلمشان دیده شود چراکه زیبایی بصری دارد.
وی ادامه داد: در سینمای ایران جز فیلم کمدی چه طور فیلمی است که ذات داشته باشد و مردم بپسندند؟ جواب کمدی است که همیشه هم چنین بوده است، درمورد ذائقه مردم می‌توان گفت در تاریخ سینمای ایران در ابتدا کمدی صدر بوده و سپس یک ملودرام عاشقانه و بقیه خیلی اتفاقی برجسته شدند‌؛ یعنی ذاتی که مردم برای فیلم ایرانی قائل هستند این است. مردم ایران الان ذائقه‌شان این است که الان این نوع سینما و سبک و غذا را تماشا و مصرف کنند.
صفاریان افزود: فکر می کنم سریال حضرت موسی ۵ الی ۶ سال دیگر به اتمام برسد. ما صبح تا شب درحال کار و آزمایش هستیم که به روش‌های جدیدتری هم رسیده‌ایم. به این معنی که این دیتا در کشورهای دیگر پخش شده است. در خاورمیانه در امارات متحده یکی دو استودیو اینگونه است اما تولیدی ندارند. همچنین کشور کره یک حجم از فیلم‌های هالیوودی با پروداکشن توسط کره‌ دارد بدین ترتیب که بازیگران آمریکایی را دعوت می‌کنند تا کار را پیش ببرند.