به گزارش هنرآنلاین، آرش خوشخو روزنامه‌نگار و منتقد، درباره اهمیت تولید فیلم‌های مستند و برگزاریِ جشنواره سینماحقیقت گفت: سینمای مستند ما به دلیل برگزاریِ مستمر جشنواره سینماحقیقت و ساخت مستندهای خوب و حضور افراد مشهور جهانی در این جشنواره، بین سال‌های 90 تا 97، رشد کیفیِ مستمری داشت.  سینمای مستند به دلیل پرداختن به واقعیت، برخلاف سینمای داستانی که فیلمنامه‌نویس بر مبنای تخیل فیلمنامه را می‌نویسد، جذابیت بیشتری دارد و ما هم از معدود کشورهای دنیا هستیم که واقعیت برای‌مان جذاب‌تر از تخیل است. به همین دلیل فیلم‌های مستند محوریت جذابی دارند و از لحاظ کیفی هم خیلی پیشرفت کرده‌اند.

خوشخو ادامه داد: مستندهای «بزم رزم» یا «در جست‌وجوی فریده» فوق‌العاده‌ بودند و چند پرتره تاریخی خوب هم داشتیم که «رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت» ساخته احسان عمادی یک نمونه از آن‌هاست و در زمینه تاریخی و سیاسی خیلی پیشرفت داشتیم. در زمینه محیط زیست هم خیلی پیشرفت کرده‌ایم و شاهد تولید کارهای شاخص هستیم و چند مستند بسیار خوب با محور طبیعت ایران داشتیم. به طور کلی سینمای مستند در یک دهه اخیر، وضعیت‌اش از سینمای داستانی از لحاظ کیفیت و جذابیت کارها، بهتر شده است. 

او در پایان گفت: جشنواره سینماحقیقت به دلیل تمرکز بر سینمای مستند، دعوت از چهره‌های شاخص، برگزاریِ کارگاه‌ها و پخش فیلم‌های روز دنیا،بستر فوق‌العاده‌ای برای رشد جریان مستند در ایران فراهم کرد.