به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های سینمایی بین روسای سازمان‌های سینمایی تاجیکستان و ایران برگزار شد.

این سند را محمدسعید شاهیان رییس امور سینمایی تاجیکستان و محمد خزاعی رییس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری جمهوری اسلامی ایران که در سفری ۲ روزه به تاجیکستان رفت، به امضا رساندند.

در این سند جدید همکاری بر تمایل متقابل ۲ طرف نسبت به گسترش تعاملات سینمایی تاکید شده و اجرای اقداماتی مانند تبادل، نمایش و عرضه آثار سینمایی یکدیگر، تولیدات مشترک، تبادل تجربیات و دانش فنی، دعوت و شرکت متقابل در رویدادهای مربوطه در هر دو کشور و سایر موارد تاکید شده است.

همچنین، یادداشت تفاهم همکاری متناظر به علاقه و تمایل مشترک برای توسعه روابط دوستانه تحکیم و ارتقای سطح همکاری‌های سینمایی و با توجه به روابط عمیق فرهنگی و تمدنی و بر مبنای برابری، احترام و منافع متقابل سازمان سینمایی ایران و سازمان سینمایی تاجیکستان به امضا رسید.

تبادل، نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر، با توجه به ظرفیت‌های موجود و قوانین و مقررات کشورهای متبوع، دعوت متقابل به رویدادهای سینمایی (جشنواره‌ها و …) در هر ۲ کشور و فراهم آوردن امکانات لازم برای تسهیل شرکت و حضور فیلمسازان و سینماگران، تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی ۲ کشور در پروژه‌های سینمایی، تبادل دانش فنی و تخصصی و تبادل استاد و دانشجو در حوزه سینما، تولید فیلم‌های مشترک از جمله بلند، مستند، کوتاه و انیمیشن در زمینه‌های تاریخ مشترک، فرهنگ و آداب و رسوم ۲ کشور و تشویق از این کار، برگزاری هفته‌های فیلم مشترک و تأمین رعایت کپی رایت برای آثار سینمایی مهمترین محورهای حوزه همکاری در این تفاهم‌نامه است.

محمد خزاعی در مراسم امضای تفاهم‌نامه طی سخنان کوتاهی عنوان کرد: از بدو ورودم در سازمان سینمایی در حوزه بین‌الملل گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه را سرلوحه قرار داده‌ایم به‌ویژه با کشورهایی که اشتراکات تاریخی، تمدنی، زبانی و آیینی داریم.

وی ادامه داد: معتقدم توسعه روابط فرهنگی - سینمایی با این کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و همجوار می‌تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به توافقات دو جانبه با تاجیکستان یادآور شد: امضای تفاهم‌نامه زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده در حوزه‌های مختلف از جمله تولید مشترک، تبادل استاد، انتقال فناوری‌های صنعت سینمایی و الگوهای آموزشی و حضور در رویدادهای سینمایی متناظر به اشتراکات دو کشور است و خوشبختانه، از رهاورد این سفر تولید چند فیلم کوتاه، مستند و یک فیلم سینمایی در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته که به زودی آغاز می‌شوند و خبرهای تکمیلی آنها اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو کشور، ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در زمینه‌های مختلف سینمایی برای همکاری و مشارکت دارند عنوان کرد: دو ملت ایران و تاجیکستان دارای روح مشترک در ۲ کالبد هستند از این رو، سینما می‌تواند بیش از گذشته با تقویت نقاط مشترک و بازشناسی آن، این ۲ ملت را به هم نزدیک‌تر کند و اساساً، سینما یکی از مهم‌ترین کارکردش تقویت همین پیوندهای انسانی و تمدنی است.

خزاعی با اشاره به اینکه فصل جدید روابط سینمایی ۲ کشور شروع شده است، تاکید کرد: این همکاری سینمایی و تولید آثار مشترک به نزدیکی دو ملت کمک می‌کند و سینما ابزار مهم راهبری دیپلماسی عمومی است.

محمدسعید شاهیان در این مراسم با اشاره به اهمیت همکاری سینمایی با ایران گفت: امروز روز بزرگ و مهمی برای ماست. سینمای ایران در جهان دارای اعتبار است. این همکاری به رشد و رونق سینمای ۲ کشور کمک می‌کند.

شاهیان ادامه داد: با شناخت و آگاهی از جایگاه سینمای ایران از رییس سازمان سینمایی دعوت کردیم تا به تاجیکستان بیاید.

به گفته وی، ایران کشوری بزرگ و دارای تمدن است و ریشه‌های مشترک بسیاری داریم. برای ما اصفهان، مشهد، نیشابور، همدان شهرهای بیگانه‌ای نیستند.

شاهیان یادآور شد: تفاهم‌نامه سینمایی با ایران اتفاق سینمایی بزرگی برای تاجیکستان است و من اطمینان دارم نتایج بسیار زیادی برای هر دو کشور دارد.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه علیرضا حقیقیان سفیر جمهوری اسلامی ایران، شخصیت‌های سرشناس فرهنگی تاجیکستان و خبرنگاران حضور داشتند.

سفر رییس سازمان سینمایی به تاجیکستان از هفته‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود که وی به دلیل فقدان دردناک پیشکسوت سینمای ایران، مرحوم داریوش مهرجویی و به‌منظور برخی پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها بعد از امضای تفاهم‌نامه سایر برنامه‌ها را لغو و به کشور برگشت.