به گزارش هنرآنلاین،شهر «یاماگاتا» که در دره‌ای سرسبز در شمال توکیو قرار دارد، دو سال یک بار میزبان جشنواره بین‌المللی یاماگاتاست، که اولین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آسیا محسوب می‌شود.

این جشنواره برای نخستین بار در سال 1989 میلادی برای بزرگداشت صدمین سالگرد شهر یاماگاتا، حامی جشنواره در آن زمان برگزار شد و از آن زمان تاکنون هر دو سال یکبار در بهترین فصل یاماگاتا، یعنی اکتبر برگزار می شود.

بر اساس پایگاه خبری این رویداد سینمایی، این جشنواره به فیلمسازان آسیایی فرصتی عالی برای دیدار را با همتایان غربی خود می دهد. یکی از دلایل جذاب بودن این جشنواره امکان حضور فیلمسازان مستقل ساده است.این جشنواره به جریان‌های آسیایی جدید در زمینه فیلمسازی و برنامه رقابتی می پردازد که فیلمسازان نوظهور از سراسر آسیا را معرفی می‌کند.

همچنین این جشنواره به‌عنوان محل ملاقات فیلمسازان جوان به شمار می آید.برای نخستین بار «اوگاوا شینسوکه»، مستندساز شهیر ژاپن که در سال 1992 از دنیا رفت، سازماندهی این جشنواره را برعهده داشت.

اوگاوا از زمان ساخت اولین فیلم‌هایش درباره اعتراضات فرودگاه ناریتا در دهه‌های 1960 تا 70 تا آخرین آثارش که در یاماگاتا تولید شد، فیلمسازان سراسر آسیا را تشویق کرد تا انرژی خود را صرف ساخت مستندهای معنادار کنند. مستند «نجواهای شکسته» به کارگردانی امیر اطهر و امیرمسعود سهیلی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر از ۵ تا١٢ اکتبر (١٣ تا ٢٠ مهر) رقابت خود را در جشنواره بین‌المللی یاماگاتا ژاپن آغاز می‌کند.

مستند «نجواهای شکسته» تنها اثر ایرانی بخش رقابتی جشنواره است که در بخش جریان‌های نو سینمای آسیا، با فیلم‌های مطرحی از کشورهای فرانسه، مجارستان، آمریکا، استونی، چین، کره، ژاپن، هند، میانمار، مصر، سوریه و لبنان به رقابت می‌پردازد.

این مستند روایتی هنرمندانه از درد مشترک اهالی شهری است که «سازهای شکسته‌» خود را از آوار جنگ بیرون می‌کشند و دوباره سعی بر این دارند که روح موسیقی و هنر را در شهر جاری کنند.