گروه سینما وتئاتر هنرآنلاین، نمایش «جریان» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی با حضور جمعی از هنرمندان مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون از بیست و سوم تیرماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

وحید نفر، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به اینکه نقش او در این نمایش از سخت‌ترین نقش‌هایی بوده که تاکنون به ایفای آن پرداخته است، گفت: در جریان تئاتر بی‌چیز شما ازلحاظ کمک و دست‌افزار بیچاره‌اید و هیچ کمکی ندارید. تنها هستید و باید از طریق نوع تفکر و چارچوب‌هایی که کارگردان در اختیارتان قرار می‌دهد شخصیت را خلق کنید.

او ادامه داد: شما بر اساس یک پیشینه تاریخی به کاراکتر نزدیک می‌شوید و او را از طریق حافظه تاریخی و تصاویر ضبط‌شده‌ای که در ذهن دارید، تخیل کرده و بعد روی صحنه تجسم می‌کنید.

این هنرمند با اشاره به اینکه هر کاراکتری مابه ازای بیرونی دارد، توضیح داد:  یکی از کارهایی که یک بازیگر باید انجام دهد تحقیق و دیدن نمونه‌های مشابه است. نه به‌واسطه تقلید صرف بلکه برای خلق فضایی کاملاً شخصی. درواقع همه‌چیز به فضایی که به‌عنوان بازیگر با آن روبرو هستید، برمی‌گردد.

بازیگر نمایش «جریان» گفت: اکنون تمام سبک‌ها و مکتب‌های بازیگری نوین حرف مشترکشان نوع تفکر است. یعنی اینکه کاراکتر چه نوع تفکری دارد. بازیگر با  اندیشه‌ای که خلق می‌کند به کاراکتر نزدیک می‌شود و به‌واسطه رفتار و ریزه‌کاری‌ها شخصیت را کشف و خلق می‌کند.

او ادامه داد: بازیگر زمانی که  تحت نظر یک کارگردان و فضای فکری او قرار می‌گیرد باید سراپا گوش باشد. در غیر این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. مسئله اصلی این است که آیا با کارگردان بادانشی روبرو هستید یا خیر. اگر به او اعتماد کنید کار راحت‌تر است.

این کارگردان تئاتر مطرح کرد: من زمانی که به‌عنوان کارگردان حضور دارم همیشه به بازیگران می‌گویم که لطفا به فضایی که برای‌تان می‌سازم اعتماد کنید. سعی کنید کاملاً مثل یک خمیرمایه در اختیار کارگردان قرار بگیرید تا کشتی نمایش به منزل مقصود درستی برسد. بازیگران بسیار باهوش هستند و اگر من دانش این کار را نداشته باشم، بازیگر متوجه خواهد شد و قطعاً کار به بیراهه خواهد رفت و صرفاً یک عمل نمایشی ساده و بی‌خاصیت انجام می‌شود.

نفر

او با اشاره به اینکه فعالیت کمتری در دنیای تصویر نسبت به تئاتر دارد، گفت: در بخش تصویر شاید کارگردان‌ها کارهای کمی از من دیده‌اند تا به من برای انتخاب نقش اعتماد کنند و نقش‌های حجیم‌تری به لحاظ طولی به من پیشنهاد شود. به همین دلیل هم بیشتر انتخاب شونده هستم. اما در تئاتر نقش‌های بیشتری به من پیشنهاد می‌شود و نقش‌ها را براساس نقشی چالش و  سیر تطور و دگردیسی که دارد انتخاب می‌کنم.  

این هنرمند با اشاره به اینکه غیرقابل‌پیش‌بینی بودن در نقش حراست نمایش «جریان» از ویژگی‌های مهم انتخاب حضور در این اثر بود، عنوان کرد: «جریان» یک نمایش انتقادی اجتماعی نسبت به وضعیت زندگی، معیشت و کار هنرمندان به‌ویژه نویسندگان و سختی‌هایی است که در این راه می‌کشند.

او ادامه داد: حافظه ما اینقدر ضعیف است که به‌راحتی مرارات‌های این نسل و قشر را که برای ایجاد یک فضای  فرهنگی و اندیشه‌ورز تلاش کرده‌اند، به‌راحتی فراموش می‌کنیم. ما به‌راحتی از کتاب‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم اما هیچ‌وقت کشف نکردیم که این آدم‌ها برای تولید اندیشه چه سختی‌هایی را پشت سر گذاشته‌اند. در نمایش «جریان» این مسئله در یک بستر انتقادی مطرح می‌شود. انتقاد از شرایطی که برای نویسندگان به‌واسطه منافع شخصی و نه به‌واسطه ضوابط و قوانین شکل می‌گیرد.

این بازیگر با امید به بهتر شدن فضای هنر و تئاتر اظهار کرد: تولیدات زیادی باکیفیت‌های متفاوت روی صحنه است. محصولات فرهنگی نباید به حال خود رها شوند. بخش خصوصی و بخش دولتی هرکدام بار یک جریان را به دوش می‌کشند و هرکدام یک مسیر عجیب غریب را طی می‌کنند.

وحید نفر

او ادامه داد: امیدوارم شرایط به نفع رشد فرهنگ هنر و تئاتر و به‌ویژه قشری که در این گرایش و رشته مشغول هستند، پیش برود و فضای کاری برای دیده شدن  استعدادهای جوان فراهم شود.

وحید نفر در پایان گفت: از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی دعوت می‌کنم که از استعدادهای جوانی که به‌درستی تربیت‌شده‌اند برای تولید آثار استفاده کنند.  متأسفانه دیگر نسل‌هایی که تعهد برایشان مهم بود، کمرنگ شده است. امیدوارم برای تربیت نسل متعهد تئاتر فکری شود چراکه این خطر در تولید آثار نمایشی بسیار محسوس است.