به گزارش هنرآنلاین، جلسه تودیع اردشیر صالح‌پور، رییس سابق یونیمای ایران و معارفه سیاوش ستاری، رییس یونیمای ایران روز گذشته (یکشنبه پانزدهم مرداد) با حضور حمیدرضا اردلان (رییس اسبق یونیمای ایران)، عباس شاه‌محمدزاده (مدیر کانون تئاتر عروسکی) و جمعی از اعضای یونیمای ایران در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

حمیدرضا اردلان، رییس اسبق یونیمای ایران (اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی)، در ابتدای این جلسه گفت: «در سال‌های ابتدای حضورم احساس کردم میانگین سنی اعضای یونیما بالاست و این موضوع باعث شد تا کمیته جوانان تشکیل شود و بعد از انتخابات و تغییر و تحول کار را به جوانان سپردیم.»

این هنرمند افزود: «در ساختار جهانی یونیما ارتباط مجمع با مراکز ملی کارساز نیست. مراکز ملی باید به تولید اندیشه، کار، رابطه و انگیزه بپردازند تا سیستم جهانی را تغذیه کنند. اگر مراکز ملی از عهده این موضوع برنیایند یونیمای جهانی دچار معضل خواهد شد.»

اردلان

اردلان گفت: «سن بالای اعضا در کمیته‌های جهانی و تغییر نحوه تلقی جهان نسبت به زندگی و همچنین افزایش سرعت کارها نیاز به تجدیدقوا و بازسازی یونیما را ایجاد کرده است.»

رییس اسبق یونیمای ایران با اشاره به وضعیت هنر و به‌ویژه تئاتر عروسکی در ایران توضیح داد: «ما طی چند دهه اخیر نتوانسته‌ایم بنیان‌های نظری تئاتر و به‌ویژه تئاتر عروسکی را قوام دهیم و هنر ما بیشتر از جریان‌های هنری مغرب زمین و گاهی در بخش عملی از مشرق تغذیه کرده است.»

او افزود: «متأسفانه تئاتر ما دارای یک شناسه نیست که در جهان به‌واسطه آن شناخته شود و قابل‌بیان باشد. ما نتوانستیم سهم نظری و تئوریک خود را در بخش بین‌الملل داشته باشیم.»

اردلان توضیح داد: «جریان‌های تئاتری ایران مقداری عملگرا شدند و گرایش‌های پوپولیستی پیدا کردند. تئاتر عروسکی چیزی شد که مردم آن را بپسندند. این یکی از معضلات رشد نکردن و نبودن جریان‌های تئوریک در حوزه هنر و به‌ویژه تئاتر و تئاتر عروسکی است.»                                                                   

این هنرمند گفت: «خوشبختانه در طبقه میانی تئاتر از لحاظ اجرا و ترجمه وضعیت خوبی داریم اما در مباحث نظری که باید به بسط و توسعه نوگرایی و پیشروی تئاتر برسد، ضعف داریم. یکی از آسیب‌های ما نداشتن جنبش نظری و جناح است. این وضعیت باعث شده است تا اهداف تئاتر و تئاتر عروسکی را به‌ویژه در این دو دهه گم کنیم و ندانیم انرژی تئاتر کشور باید روی چه چیزی تمرکز کند.»

در ادامه عباس شاه‌محمدزاده، مدیر کانون تئاتر عروسکی ضمن اشاره به برگزاری جلسات مداوم به‌منظور رفع مشکلات، بر ارزیابی راهکارهای اجرای تئاتر عروسکی و مطرح شدن ایده‌های جدید برای ارتقای سطح کمی و کیفی این نمایش‌ها تأکید کرد.

فعال شدن سایت عروسکی، تلاش برای راه‌اندازی موزه مجازی عروسکی برای عضویت هنرمندان سراسر کشور و توسعه اقتصادی این هنر، پیگیری راه‌اندازی ساختمان موزه و تلاش برای توجه به تئاتر عروسکی بزرگ‌سال، چاپ نمایشنامه و کتاب‌های نظری به همت و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی کشور از دیگر مواردی بود که شاه‌محمدزاده به آن‌ها اشاره کرد.

او در پایان از تفاهم‌نامه اداره کل هنرهای نمایشی با آموزش‌وپرورش به‌منظور برگزاری دوره‌های آموزش تئاتر عروسکی برای مربیان و معلمان در 5 منطقه رودهن، ری، شهریار، اسلامشهر و ورامین خبر داد.

اردشیر صالح‌پور، رییس سابق یونیمای ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه عروسک قدیمی‌ترین محور مشترک بشری است، گفت: «هیچ هنری قدیمی‌تر از عروسک نیست. ما به‌رغم پیشینه مدون تاریخی که داریم، هنوز نتوانسته‌ایم بنیه باستانی خود را در خدمت دنیای عروسک‌ها قرار دهیم تا به جهانیان نشان دهیم که شرق و به‌ویژه ‌ایرانِ کهن از چنین سابقه‌ای برخوردار بوده است.»

او ادامه داد: «خیمه‌شب‌بازی دیگر نمونه کامل عروسکی ماست. دکتر حمیدرضا اردلان این هنر را به دانشگاه پیوند داد. درواقع تداوم هنر بدون علم و آموزش انجام نمی‌شود. ما باید به ژانر عروسکی مدرن توجه کنیم اما هم‌زمان ریشه‌ها و پیشینه‌های خود را فراموش نکنیم چون هویت ما در گرو آن‌هاست.»

این هنرمند با بیان اینکه جهان ما را با خیمه‌شب‌بازی می‌شناسد، گفت: «یونیما جهانی است برای صلح، توسعه هنر نمایش عروسکی؛ پیوند مشترک بین ملت‌ها از طریق هنر و فرهنگ صرف‌نظر از هر نژاد، سیاست و عقیده.»

صالح پور

او ادامه داد: «بی‌شک معتقدم تئاتر عروسکی به‌رغم تمام بی‌توجهی و کاستی‌ها، شاخصه و برند این دوره چهل‌ونیم‌ساله قرن اخیر ایران است. قبل از انقلاب عروسک بوده ولی اکنون این هنر به یک جریان تبدیل شده است.»                                                                    

صالح‌پور توضیح داد: «تئاتر ایران در بخش بین‌الملل به‌واسطه(ITI)، کانون ملی منتقدین تئاتر و یونیما شناخته می‌شود. هیچ تشکلی در اداره کل هنرهای نمایشی وجود ندارد که تصویب مجلس، شورای نگهبان و ریاست جمهوری را داشته باشد اما یونیما به‌عنوان نماینده رسمی دولت جمهوری اسلامی در بخش یونیمای جهانی شرکت دارد که خوشبختانه هرسال هزینه عضویت آن پرداخت می‌شود. این امر حاصل تلاش آقایان حمیدرضا اردلان، زنده‌یاد جواد ذوالفقاری و بهروز غریب‌پور بوده است.»

این هنرمند ادامه داد: «ما هم‌اکنون دو عضو جهانی و چهار کرسی در یونیما داریم و بعد از چین با 504 عضو بیشترین عضویت را در اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی از آن خود کرده‌ایم.»

او افزود: «من دو گزارش از روند برنامه‌ها و فعالیت‌های یونیما طی سال‌های فعالیتم تهیه کرده‌ام که در اختیار آقای ستاری قرار می‌دهم. مدیریت من هم‌زمان با همه‌گیری ویروس کرونا بود، بااین‌حال 324 عضو جدید پذیرفتیم و در 15 استان تشکل یونیما ایجاد کردیم. یونیما جریان خوبی برای تئاتر کشور است. ما اکنون یونیمای روستایی داریم که در کمترین جایی از جهان وجود دارد.»

صالح‌پور در پایان گفت: «امیدوارم یونیما بتواند به‌عنوان یک خانواده، جریانات تئاتر را در بربگیرد و بتوانیم وجه آسیا اقیانوسیه (پاسیفیک) آن را نیز به‌درستی فعال کنیم.»

سیاوش ستاری، رییس یونیمای ایران نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر لزوم توجه به بحث آموزش تئاتر عروسکی گفت: «وظیفه اصلی یونیما گسترش فرهنگ نمایش عروسکی است. نمایش عروسکی فقط برای کودک نیست؛ اما کودک مخاطب جدی نمایش در آینده خواهد بود که قطعاً باید موردتوجه قرار بگیرد.»

غلامرضا نعمتی، معاون امور اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی دیگر سخنرانی بود که در این جلسه به نیابت از مدیرکل هنرهای نمایشی حضور پیدا کرد.

او با اشاره به رکود تئاتر عروسکی در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از همه‌گیری ویروس کرونا گفت: «دکتر نظری سخت در تلاش است تا روند فعالیت تئاتر عروسکی شکل بهتری بگیرد. متأسفانه ما سالن ویژه‌ای نه در بخش دولتی و نه خصوصی برای تئاتر عروسکی نداریم. طی چند ماه اخیر در تلاش هستیم تا سالنی را برای این تئاتر پیدا کنیم و شاهد درخشش و پویایی این هنر و هنرمندان عزیز آن باشیم.»

هومن روحتافی (نایب‌رییس)، کیوان اقبالی (مدیر اجرایی)، عباس خاندانی (مسئول مالی)، طیبه آنجدانی (روابط بین‌الملل)، عادله متکیانی (روابط عمومی)، حامد دشتیان (منشی و مسئول امور دبیرخانه)، سعید ذبیحی (بازرس)، ایوب ماسوری و بهزاد امیرآبادی (اعضای علی‌البدل) دیگر اعضای یونیمای ایران هستند.

در پایان این جلسه لوح سپاس مدیرکل هنرهای نمایشی به اعضای سابق یونیمای ایران تقدیم شد.