به گزارش هنرآنلاین، محمد احسانی مستندساز با اشاره به اینکه حدود یک دهه است درباره موضوعات مرتبط با محیط زیست فیلم می‌سازد گفت: دریاچه ارومیه، تالاب هامون، رودخانه کارون، آلودگی هوای تهران و فروچاله‌های همدان موضوعات اصلی بخشی از فیلم‌های مستندی هستند که در یک دهه گذشته ساخته‌ام. آخرین مستندی که ساخته‌ام درباره سیل مهیب سال ۹۸ در ایران است که سال گذشته در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد.

احسانی درباره فیلمی که با موضوع فرونشست زمین در ایران ساخته گفت: «وقتی دارکوب‌ها می‌روند» درباره فرونشست یا فروچاله‌هایی است که در دشت کبودرآهنگ همدان اتفاق افتاده است. این موضوع بخاطر برداشت زیاد و غیراصولی آب از سفره‌های زیرمینی است که عمدتا توسط نیروگاه برق‌آبی که در آن منطقه قرار دارد اتفاق افتاده. قصه فیلم درباره خانواده‌ای است که در آن منطقه زندگی می‌کنند و بخاطر به وجود آمدن این فرونشت‌ها، دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی‌شان از بین رفته و آنها آخرین بازماندگانی هستند که سعی دارند در سرزمین پدری مانده و آن را به نحوی حفظ کرده و مهاجرت نکنند.

کارگردان مستند «کارون» افزود: این فیلم چند روز پیش در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد و با استقبال خوبی روبرو شد. تقربیا تمام تماشاگران فیلم در نشستی که پس از نمایش فیلم برگزار شد شرکت کرده و ما را همراهی کردند و این نشان می دهد دغدغه‌های محیط زیستی و مساله آب بین مردم پررنگ‌تر از گذشته شده است. مردم دوست دارند کنار هم درباره این مسایل صحبت کنند. بسیار مفید خواهد بود بسترهایی فراهم شود نا نخبگان، متخصصان و مردم بتوانند در کنار هم گفتگو کنند تا در نتیجه این گفتگوها و نزدیک شدن به یکدیگر بتوانیم وضعیت کشور را بهتر کرده و برای بحران‌هایی که در زمیه‌های مختلف با آن دست به  گریبان هستیم راه حل پیدا کنیم. توجه به مسایل محیط زیست از طرف مردم بیشتر شده، اما چنین توجهی از طرف مسئولان اصلا دیده نمی‌شود. در شرایطی که با وجود هشدارهای متخصصان و کارشناسان محیط زیست باز هم شاهد افتتاح سد چمشیر در روزهای گذشته بودیم یعنی مسئولان اهمیتی به محیط زیست نمی‌دهند.

هامون

کارگردان مستند «گنبد مینا» با اشاره به اینکه  بسیار خوب است که در جشنواره‌ها به موضوع آب پرداخته شود گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ما در کشورمان بحث آب و بحران آبی است که با آن موجه هستیم. بخصوص در مناطق شرقی کشور این بحران پررنگ‌تر است و استان سیستان اوضاعی بسیار اسفناک دارد. اگر جشنواره «سینماحقیقت» بتواند آثار مستندی که با موضوع آب تولید شده‌اند را نمایش دهد شاید توجه‌ها بیشتر به این موضوع جلب شود. نمی‌دانم این موضوع چقدر می‌تواند اثرگذار باشد چراکه آنهایی که تصمیم‌گیرندگان در حوزه‌های کلان کشور هستند چندان به این موضوع توجهی ندارند و خطر را هنوز احساس نکرده‌اند. متاسفانه مساله آب برای مسئولان اولویت نیست.

احسانی در پایان گفت: مشکل اصلی ما مستندسازان مساله بودجه است. بدون بودجه یا بهتر بگویم حامی مالی دیگر نمی‌توان فیلم ساخت. مساله محیط زیست بیشتر از همه موضوعات در سینمای مستند کشورمان مهجور واقع شده است و فقدان بودجه برای تولید آثاری درباره محیط زیست به شدت احساس می‌شود. جایی از ما برای ساخت این فیلم‌ها حمایت نمی‌کند و بودجه‌ای اگر باشد آنقدر کم است که اگر بخواهیم فیلمی خوب بسازیم حتی هزینه دو روز فیلمبرداری را تامین نمی‌کند.

امسال و در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» که آذرماه 1402 برگزار می‌شود، بر موضوع آب و جمعیت تاکید ویژه شده است.