"گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین" : چند ساعتی از انتشار خبر اسامی نامزدهای بخش تلویزیون بیست‌ودومین جشن حافظ می گذرد. خبری که خیلی ها را به فکر و ابهامات زیادی فرو می برد! آری در شرایطی نامزدها اعلام شد که در کمال تعجب، هیج نماینده‌ای از تلویزیون در بین نامزدها وجود ندارد و تمامی گزینه‌ها در اختیار آثار شبکه نمایش خانگی (پلتفرم‌ها) قرار دارد!

شاید همین گزاره بتواند اصل گزارش ما را به صورت واضح به مخاطب برساند؛اینکه یک جشنواره به اصطلاح فراگیر در بین اهالی هنر و رسانه، اینطور غیر حرفه ای عمل می کند.

این اتفاق در شرایطی محقق شده که تا پیش از این، آثار تلویزیونی در کنار تولیدات وی‌اودی‌ها و شبکه نمایش خانگی، در این بخش به رقابت می‌پرداختند اما اکنون نخستین دوره‌ای است که این بخش تنها در عنوان، نام آثار تلویزیونی را یدک می‌کشد و در محتوا و نامزدها، تمامی عناوین به تولیدات وی‌اودی‌ها اختصاص دارد.

مراسم تقدیر از برگزیدگان جشن حافظ در عمارت دانیال

روشنگری مدیران جشن حافظ!

قطعا این اتفاق را نمی‌توان به لحاظ مضمونی، معتبر دانست چرا که در بازه تحت داوری که از اسفند ۱۴۰۰ لغایت مرداد ۱۴۰۲ را شامل می‌شود، تلویزیون ملی، آثار و برندهایی را به روی آنتن برده که قطعا می‌توانستند در فهرست نامزدها، قرار داشته باشند ازجمله این تولیدات می‌توان به دورهمی، خندوانه، عصر جدید، مستوران، گیل‌دخت، زیرخاکی، نون.خ، سوران و . . . اشاره کرد که طبق آمارهای رسمی و غیررسمی، پربیننده‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین برنامه‌های سیما طی برهه مذکور را تشکیل می‌دهند.

فستیوال حافظ، عموما همواره مورد وثوق بخش قابل توجهی از هنرمندان سینما و تلویزیون بوده است که با استقبال خوب هنرمندان مواجه بوده اما اینکه چطور چنین جشنی با این سابقه برای این دوره خود، دست به چنین رفتار صریح سیاسی و غیرحرفه‌ای زده است، سوالی است که مدیران آن باید روشنگری کافی را در این زمینه به عمل آورند.

به عبارتی دیگر، داوران و کارشناسان حافظ به بهانه تقابل با مسئولان رسانه ملی تلویزیون جبلی/جلیلی، تصمیم به حذف هنرمندان فعال در تلویزیون گرفته‌اند که در نوع خود یک تندروی محض به شمار می‌رود.جشن حافظ میراث علی معلم یکی از چهره های معتبر سینمایی است که تلاش می کرد به چهره ها و آثاری بپردازد که شاید کمتر در فرایندهای رسمی و ارگانی دیده می شوند و حالا گویی خود به نوعی انحصارگرایی متهم شده است؛ مسئله ای بسیار مهم که به جز اهالی رسانه و علاقه مندان به هنر، خود هنرمندان نیز نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند.

امید معلم" پسر جوانی است که متاسفانه این روزها با تصمیمات عجیب و رفتارهای غیرحرفه‌ای ضمن بازی با اعتبار چندین ساله پدر مرحوم خود(علی معلم)، به شدت موجب افت اعتبار برند "تندیس حافظ" شده است ‌ هیچ بعید نیست با ادامه این روند زودتر از تصور، شاهد نقطه پایان همیشگی تندیس خاطره انگیز حافظ باشیم.

محمدعلی میرزایی