گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین: الگوسازی و معرفی اسطوره به کودکان و نوجوانان، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه انیمیشن است. کودکان به واسطه درگیری طولانی‌مدتی که در طول شبانه روز با محصولات پویانمایی دارند، به شدت از این محصولات تاثیر می‌پذیرند.

شهدا از مهم‌ترین اسطوره‌ها و الگوهایی هستند که ما وظیفه داریم به نسل جدید معرفی کنیم. از همین رو گروه نوجوان مرکز پویانمایی صبا به سراغ شهید ابراهیم هادی رفته و در قالب یک مجموعه پویانمایی تلاش کرده تا شخصیت این اسطوره را به کودکان و نوجوانان نشان دهد. این مجموعه انیمیشن، پخش خود را از دوم مهر از شبکه دو سیما آغاز کرده و در قالب 13 قسمت 30 دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود. به همین بهانه، گفتگویی با اسماعیل یوسفی کارگردان انیمیشن «سلام بر ابراهیم» داشتیم که در ادامه می‌آید.

اسماعیل یوسفی در پاسخ به چگونگی پروسه تولید این انیمیشن به هنرآنلاین گفت: مهم‌ترین بخش پروسه تولید انیمیشن «سلام بر ابراهیم»، تحقیق و پژوهش اولیه بود. می‌خواستیم به یک روایت داستانی درست برسیم. وقتی این اتفاق حاصل شد، وارد مرحله پیش تولید شدیم و سپس، تولید فصل چهارم را به اتمام رساندیم که به پخش هم رسید. به غیر از زمانی که صرف تحقیق و پژوهش می‌شد، ما برای هر فصل حدود یک سال زمان صرف کردیم تا 13 قسمت 30 دقیقه‌ای تولید کنیم.

508794_114

وی همچنین اضافه کرد: پروسه تولید انیمیشن با فیلم و سریال خیلی متفاوت است. یک فیلم سینمایی به طور متوسط در سه ماه آماده پخش می‌شود. سریال هم بستگی به تعداد قسمت آن دارد ولی تقریبا به همین شکل است. در انیمیشن این اتفاق نمی‌افتد؛ اگر شما بخواهید یک انیمیشن سینمایی 80 یا 100 دقیقه‌ای تولید کنید، دو و نیم الی سه سال زمان می‌برد. علاوه بر اینکه هزینه تولید انیمیشن تقریبا 20 برابر هزینه تولید فیلم‌های سینمایی است.

یوسفی درباره شخصیت شهید ابراهیم هادی گفت: شهید ابراهیم هادی جزو شخصیت‌هایی است که الگوی بسیار مناسبی برای نوجوانان و جوانان ماست. از این رو در دستور کار مرکز پویانمایی صبا هم چنین چیزی بود که در حوزه تولید دفاع مقدس کاری شاخص و ویژه انجام دهد. به همین خاطر بعد از جلسات متعدد نتیجه بر این شد که نخستین شخصیتی که برای آن انیمیشن سه بعدی تولید می‌شود، شهید ابراهیم هادی باشد. کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شد و بر اساس کتاب «سلام بر ابراهیم» که زندگی شهید ابراهیم هادی در آن روایت شده است، وارد مرحله تولید شدیم.

64872_671

کارگردان انیمیشن «سلام بر ابراهیم» افزود: اگر کسی سابقا شهید ابراهیم هادی را نشناسد و از سرگذشت وی بی‌خبر باشد، گمان می‌کند این شهید بزرگوار سالها کلاس اخلاق رفته و سیر و سلوک و تهذیب نفس کار کرده و به این درجات رسیده است؛ در حالیکه اینگونه نیست.

وی در پایان یادآور شد: قطعا شخصیت و منش شهید هادی که در انیمیشن «سلام بر ابراهیم» آن را به تصویر کشیده‌ایم، بر نوجوانان و حتی جوانان ما تاثیرگذار است. در روایت سعی کردیم تا حد امکان به واقعیت زندگی این شهید نزدیک باشیم. اصلا قصد نداشتیم شهید ابراهیم هادی را یک انسان فرازمینی و آسمانی نشان دهیم. شهید هادی شخصیتی بوده که مثل همه انسان‌ها مدرسه می‌رفته، پس از آن وارد بازار کار شده، کشتی می‌گرفته، والیبال بازی می‌کرده و در سیر زندگی طبیعی به شاخصه‌هایی اخلاقی رسیده است که برای دیگران قابلیت الگو شدن را دارد.