"گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین": جمعه ١٧ شهریورماه بود که خبری در رسانه های بیگانه با این عنوان پیچید؛ " فریبرز عرب‌نیا، بازیگر سرشناس سینمای ایران" در اولین مصاحبه خود پس از خروج از ایران افشاگری کرد! مصاحبه ای چند دقیقه ای که دیدن آن مایه تاسف برای هنرمندی همچون او است. عرب نیا طی سال های اخیر با حضور پُررنگ خود در عرصه سینما و تلویزیون ثابت کرده که هنرمند توانمندی است. اما در مقابل حواشی باعث شده که اصل هنر او به کنار کشیده شود!

این اولین بار نیست که هنرمندان در آن طرف قاره ها علیه هنر این سرزمین صحبت های نسجیده ای را در رسانه ها مطرح می کنند. هنرمندانی که روزی در همین مملکت پا به عرصه هنر گذاشتند و حالا در کشورهای بیگانه بی هنری می کنند. حال برخی ها اقدام اخیر فریبرز عرب‌ نیا مانع پخش سریال مختارنامه می دانند؛ اولین مصاحبه غیرمنتظره فریبرز عرب‌ نیا بعد از مهاجرت باعث شد حرف و حدیث‌ها درباره ممنوعیت بازپخش آثار این بازیگر از تلویزیون بین کاربران فضای مجازی فراگیر شود.

d95d2f3d-cb5f-42a9-b958-6346e627473c

موج های منفی روی موج پخش تلویزیون!

در این باره مصطفی قاسمیان (روزنامه‌نگار فرهنگی) در توئیتی نوشت: مصاحبه فریبرز عرب‌نیا با صدای آمریکا و حرف‌های اخیر او، اثری روی پخش شدن یا نشدن «مختارنامه» نخواهد داشت.

اما یکی از موج های منفی که بعد از این گفت وگو در سطح فضای مجازی و افکار عمومی منعکس شد؛ «توقیف سریال سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری بود.سریال «سلمان فارسی» به‌کارگردانی داود میرباقری این روزها فصل ایران را در شهرک غزالی تصویربرداری می‌کند. عوامل و دست‌اندرکاران در کاروانسرای مرمر مشغول کارند اما برخی در فضای مجازی خبر از توقف این سریال داده‌اند، یکی از عوامل آن را آتش‌سوزی لوکیشن و همچنین قهر داود میرباقری عنوان کرده‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است.احسان ناظم‌بکایی روابط عمومی این مجموعه تلویزیونی به‌کارگردانی داود میرباقری درباره بحث آتش‌سوزی گفت: آتش‌سوزی کنترل‌شده‌ای در جریان قصه اتفاق می‌افتد، چون کار در شب بود و صحنه‌ای کاروانسرا دچار آتش‌سوزی می‌شود، عوارض این آتش‌سوزی چیست؟ فیلمبرداری این بخش تمام می‌شود تا این بخش‌هایی که آتش گرفته است به حالت اصلی و اولیه برگردد و کار دوباره از سر گرفته شود.

او همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود اختلافاتی به وجود آمده است و آقای میرباقری قهر کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این حرف و حدیث‌ها از اساس اشتباه است؛ نکته خاصی وجود ندارد و ظرف چند روز آینده با ترمیم دکور، پروژه دوباره تصویربرداری‌اش را ادامه خواهد داد، جالب است که ساخت‌وسازهای گسترده‌ای در بخش ماربین که کنار مجموعه کاروانسرای مرمر است در دستور کار قرار دارد.ناظم‌بکایی در پایان به این نکته اشاره کرد: در پروژه سلمان فارسی تا هفته گذشته به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌کردند و هنرمندان از بخش‌های مختلف ایران حضور داشتند و کاروانسرای شلوغی را شاهد بودیم، همزمان ساخت‌وسازهای مجموعه ماربین که شامل هیربدستان، کتابخانه و خوابگاه است نیز ساخت‌وسازهایش پیش می‌رود و چند روز آینده تولید ادامه پیدا خواهد کرد.

960948_937

هیس! هنرمندان تلویزیون مشغول کارند...

پیمان جبلی رئیس رسانه ملّی نیز در صفحه مجازی (ویراستی) خودش با انتشار تصویری از خود و داود میرباقری بر سر صحنه سریال «سلمان فارسی» به شایعه توقف این مجموعه تلویزیونی واکنش نشان داد و این‌طور نوشت: "تولید مجموعه پرافتخار سلمان فارسی به رهبری استاد بزرگوار داوود میرباقری در سخت‌ترین مراحل تولید با قدرت ادامه دارد. بی‌تردید این اثر نقطه عطفی پرفروغ در کارنامه درخشان استاد میرباقری و تاریخ سریال‌سازی تاریخی در ایران خواهد بود. "

قرار است در چند روز آینده سریال «سلمان فارسی» به تصویربرداری خودش ادامه دهد. همچنین ساخت و ساز‌ها به صورت گسترده در لوکیشن ماربین ادامه دارد و همچنین لوکیشن‌یابی در استان سمنان و ساخت و ساز لوکیشن‌های مربوط به فصل حجاز در شهرک سینمایی نور نیز در دستور کار قرار دارد.

حال نکته اساسی که وجود دارد؛ این است که اتاق فکر دشمن به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر با توجه به در پیش بودن سالگرد اغتشاشات 1401 سعی بر برهم زدن فضای رسانه ای و فرهنگی کشور دارد. مسئله ای بسیار مهم طی چند روز اخیر با مصادیق آن توسط برخی هنرمندان با ابعاد مختلف مواجه بودیم.از سویی آغوش وزارت ارشاد به روی هر فردی که سیادت قانون و جمهوری اسلامی را بپذیرد، باز است. این بخشی از صحبت های محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

سالاری درباره افرادی که در این مدت به دلائل مختلف همکاری خود را در عرصه‌های هنری با بدنه وزارتخانه قطع کردند، گفت: اصل ماجرا این است که راه کاروان از سمت ما باز است. وزارت‌خانه آغوشش به روی هر فردی که سیادت قانون و جمهوری اسلامی را بپذیرد، گشوده است، اما اینکه هنرمندی احساس کند که فراتر از قانون است و می‌تواند قوانین موضعه را زیرپا بگذارد، به این علت که هنرمند است، چنین چیزی مورد قبول نیست.

هیچکس فراتر از قانون نیست

وی با تأکید براینکه هیچکس فراتر از قانون نیست و هنرمند و غیرهنرمند هم ندارد، گفت: قانون باید به بهترین نحو اجرا شود، البته اغماض‌هایی هم با سعه صدر انقلابی صورت گرفته است، همچنان که الان شاهد اجرای کنسرت‌ها و تئاترهایی هستیم که قبلا شاید هنرمندانشان دچار مشکلاتی هم شده باشند اما دو مرتبه برگشتند و اجرا می‌روند.

سالاری در ادامه افزود: از سوی دیگر افرادی که تخلف قانونی دارند یا شئونات نظام را رعایت نمی‌کنند نخست باید تکلیفشان را با خودشان مشخص کنند، نظام برای این افراد نمی‌تواند خدمتی انجام دهد، برخی‌ها دوست دارند مخالف‌خوانی کنند یا ژست اپوزیسیون بگیرند، این‌ها دنبال درآمدزایی هستند هر چقدر هم که برای این‌ها تلاش کنیم، کاری نمی‌توانیم انجام دهیم چرا که با ما همراهی نخواهند کرد، برای چنین قشری ما هیچ برنامه‌ای نداریم.