گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین": نزدیک به یک هفته ای است که از بازدید رئیس‌جمهور از رسانه ملی می گذرد؛بازدیدی که ماجراهای خاصی را به همراه داشت! اما بتازگی در جریان بازدید رئیس‌جمهور از رسانه ملی، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو با طراحی و اجرای یک ایده نوآورانه ضمن بازسازی وقایع تاریخی چون فتح رادیو توسط نیروهای انقلابی و اعلام پیروزی توسط شهید محلاتی، همچنین اعلام خاطره‌انگیز آزادسازی خرمشهر، از رئیس‌جمهور استقبال کرد.

این اثر به نویسندگی و کارگردانی میلاد جباری‌مولانا بود. راوی این نمایش، تجسدی از شهید غلامرضا رهبر (اولین گزارشگر شهید صدا و سیمای ایران و از شهدای پیشگام رادیو) بود که بسیار مورد استقبال  رئیس‌جمهور قرار گرفت.

رئییس جمهور همچنین طی سخنانی در گفت‌وگوی خبری نیز از ظهور نمادها و نشانه‌های انقلاب و دفاع‌مقدس در رادیو قدردانی کرد.

 

میلاد+جباری+مولانا

 

میلاد جباری‌مولانا، نویسنده و کارگردان «تئاتر کاربردی» در گفت‌وگو با «هنرآنلاین» گفت:طی این سال‌ها سعی کردیم مخاطب خاص خود را جذب کنیم؛ مخاطبی که همیشه پای کار است و نمی‌توانیم بگوییم جامعه هدف مشخصی نداریم. تئاتر کاربردی مختص عموم مردم است نه صرفا مخاطب خاص! این موضوع باید همه‌گیر باشد و زبان گفت‌وگوی تبیینی باید گسترش یابد.

طی سال‌های اخیر به این علت که مخاطب همزادپنداری با تئاتر کاربردی داشته است؛ این فرهنگ تا اندازه‌ای عمومیت یافته است، تئاتر کاربردی، تبیینی‌ترین ساختار تئاتر در دنیا به شمار می‌رود و مخاطب این موضوع را لمس کرده است.

وی افزود: ما توانستیم تصمیم‌سازان عرصه فرهنگ و هنر و حتی عرصه سیاست را به دیدن کار جذب کنیم. تا 15 سال گذشته هیچ‌گاه تصور نمی‌کردم یک نماینده مجلس شورای اسلامی یا سران قوا به اجرای تئاتر کاربردی بنشینند اما خوشبختانه طی چند وقت گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس دستگاه قضا و بتازگی حجت‌الاسلام رئیسی، طی بازدید از رسانه ملی به اجرای تئاتر کاربردی نشستند.

وی تاکید کرد: ما مسیر طولانی را آغاز کردیم و در ابتدای راه قرار داریم. یقین دارم این مسیر به دلیل تبیینی ، روشنگر و مفهومی بودن آن خیلی زود همه‌گیر خواهد شد. هر شب به صورت روتین نمایش کاربردی (شاخه تئاتردرمانی) در رادیو نمایش اجرا می‌کنیم.

جباری مولانا ادامه داد: هر شب میهمانی داریم که دچار اشتباهاتی شده است و مخاطبان در سیر دراماتیک داستان، اشتباه آن فرد را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌دهند (با حضور 2 روانشناس که در بازی هستند).

وی با اشاره به جریان بازدید رئیس‌جمهور از رسانه ملی یادآور شد: روزی که به من گفتند قرار است در مقابل رئیس‌جمهور نمایشی اجرا کنیم که زحمات و دستاوردهای رسانه ملی هم به گونه خوب القا شود، نخستین ابزاری که به ذهنم رسید، تئاتر کاربردی بود. نخستین کاراکتری که با آن در تاریخ آشنا شدم، شهید «غلامرضا رهبر» بود؛ کاراکتری که از دل تاریخ برای رئیس‌جمهور به صورت تئاتر کاربردی اجرا کردم.

شخصیت آقای کریمی علویجه را که خبر آزادسازی خرمشهر را اعلام کرد، برای رئیس‌جمهور شبیه‌سازی کردیم. ما با ابزارهای تئاتر کاربردی شخصیت‌های تاریخ را برای رئیس‌جمهور تبیین کردیم. به اذعان رئیس‌جمهور این نوع از تئاتر برای مخاطب قابل لمس و تاثیر‌گذار است.