گروه تلویزیون «هنرآنلاین»: سریال «همه گیری» به کارگردانی محمدصادق بکتاشیان از تازه‌ترین سریال‌های شبکه سه سیما است که به تهیه‌کنندگی سعید کمانی ساخته شده و حجت قاسم زاده اصل نیز نویسندگی آن را برعهده داشت.

«همه‌گیری» فصل دوم و ادامه سریال «موج اول» است که درباره شیوع کرونا در روز‌های اول ورود آن به کشورمان است . داستان فصل دوم  در زمان پیک پنجم و همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق می‌افتد که یک فرمانده با تاسیس بیمارستانی سعی دارد تا کمکی برای کادر درمان باشد اما در این بین موانعی نیز وجود دارند.

هنرآنلاین به بهانه پخش این سریال از محمدصادق بکتاشیان کارگردان، سعید کمانی تهیه‌کننده و کوروش سلیمانی بازیگر این سریال دعوت کرد تا به گپ و گفت درمورد این سریال بپردازیم. در ادامه بخش نخست مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

سعید کمانی،تهیه کننده سریال درمورد نحوه شکل‌گیری پروسه تولید گفت: یک طرحی را ما به گروه فیلم و سریال ارائه دادیم که در آن زمان محمدجواد کتابی مسئول گروه فیلم و سریال خانه تولیدات جوان بود. از طرح ما خوششان آمد و سه کارگردان جوان را برای کار معرفی کردند که اولین تجربه سریال‌سازی‌شان است و قرار بود قسمت‌ها مابین این سه کارگردان تقسیم شود. در زمان تولید فصل اول با نام «موج اول» بودیم که گفتند سریال باید پخش شود و کار ما بسیار با سرعت جلو رفت. 11 قسمت از سریال در فصل اول پخش شد که 24 درصد مخاطب داشت. بعد از آن وقفه‌ای ایجاد شد تا متن فصل دوم نگارش شود. اکنون هم که فصل دوم درحال پخش است. قرار بود فصل سومی هم با موضوع واکسن باشد که متوجه شدیم شبکه دیگری با همان محوریت درحال ساخت سریال است.

وی درمورد حضور چند کارگردان برای یک سریال عنوان کرد: در دنیا اتفاقا متداول است که در یک سریال چندنفر کارگردانی را انجام دهند. در کنار این رسالت خانه تولیدات جوان این بود که دوستانی که تجربه کار در حوزه نمایشی داشتند یک سریال بسازند. در دوره‌های قبل این فضا به همکاران جوان داده نمی‌شد و تنها چند نام از سریال‌ساز بسیار پررنگ بود. اما با ورود آقای فروغی خانه تولیدات جوان راه‌اندازی شد و هدفش این بود که نیروهایی که وفادار به کشورند کار بکنند. یکی دیگر از آثار خانه تولیدات جوان که چند کارگردان داشت سریال «تازه‌وارد» بود که کار خوبی هم بود.

 

نشست سریال همه گیری

همچنین کوروش سلیمانی بازیگر نقش «شاه‌میری» در سریال «همه‌گیری» با اشاره بر این که عمل احتکار در دهه شصت هم وجود داشته است بیان کرد: زمان جنگ که جوانان شهید می‌شدند و شهرهای ما زیر بمباران بود، مایحتاج به سختی به دست می‌آمد. در آن زمان هم محتکران بودند. احتکار یک عمل بسیار غیرانسانی است که در شرایط سختی مثل جنگ و یا کرونا غیرانسانی‌تر هم می‌شود.  من از زمان قبل با عمل احتکار آشنا بودم و متاسفانه باید این آشنایی برقرار باشد چرا که وقتی اقتصاد عیب داشته باشد نتیجه‌اش همین می‌شود. مگر این که اقتصاد عیب‌هایش را برطرف کند و برای مردم رفاه ایجاد شود. ای کاش با بحث احتکار آشنایی نداشتیم و زخم خورده نبودیم.

وی ادامه داد: تصویری که از محتکر و کسی که از شرایط به شکل غیرانسانی سواستفاده می‌کند در سریال «همه‌گیری» شخصیت شاه‌میری و طیفی است که در کنارش هستند. به عنوان بازیگر دوست دارم همه نقش‌هایی که درست نوشته شده باشد را بازی کند و برایم فرقی نمی‌کند که شخصیت مثبت باشد یا منفی.

وی گفت: ما بازیگران برایمان هرنقشی یک سفر به شهر جدید است. طبیعتا مسافرت پیوسته به یک نقطه برایمان عادی می‌شود و دوست داریم زندگی‌های دیگر را تجربه کنیم. شخصیت شاه‌میری از پست‌فطرت‌ترین نقش‌هایی است که به من پیشنهاد شده بود. در فصل اول هم این شخصیت بود اما در فصل دوم به انتهای مرز دنائت می‌رسد. طبیعتا دوست داشتم نقشی را که در فصل اول داشتم در فصل دوم ادامه دهم.ترکیب تیم و عوامل هم بسیار خوب بود. آقای بکتاشیان فضای امنی را ایجاد کرده بودند تا ما احساس راحتی کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: احساس می‌کردیم که یک نگاه دوستانه‌ای از پشت دوربین از ما مراقبت می‌کند. دوست داشتم این چهره خبیثی مانند شاه‌میری را تا حد ممکن نزدیک به خودشان نشان دهم. این از دشواری‌های بازیگری است که باید کارهایی انجام دهیم که حتی در خواب هم آن را انجام نمی‌دهیم. هنرمند وظیفه دارد که کار را به نحو احسن انجام دهد.به همین جهت اگرچه در برخی از مواقع احساس بدی داشتم اما تلاش کردم به آن شخصیت نزدیک شوم. تقابل نیروهای از جان گذشته که در بیمارستان هستند با شخصیت شاه‌میری شکل می‌گرفت و باید تعادل و تضاد میان این دو برقرار می‌شد.

این بازیگر با بیان این که بسیاری از افراد انتقاد می‌کنند که سریال یادآور روزهای دردناکی است، گفت: همه ما با شرایط کرونا مواجه بودیم و کاملا قابل درک است. در این شکی نیست که همه ما خاطرات تلخی از آن داریم. از بازیگران سریال آقای سیامک اطلسی به دلیل کرونا از دنیا رفتند. بسیاری از افراد این نقد را دارند که این سریال مدام تلخی‌ها را یادآوری می‌کند. وظیفه هنر نشان دادن واقعیت جامعه است. درمورد طاعون و جنگ‌های جهانی کتاب‌ها نوشته شده و فیلم‌های زیادی ساخته شده و همچنان هم می‌شود.

سلیمانی گفت: نمی‌توان به دلیل تلخی خاطرات به آن‌ها برای خلق اثر هنری مراجعه نکنیم.ما باید مرور کنیم که چه شرایطی داشتیم. در همین سریال چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی مواردی را می‌بینیم که چه خطاهایی داشتیم و چه چیزهایی باید رعایت می‌شد که نشد. باید نشان دهیم تا اگر بار دیگر در این موقعیت قرار گرفتیم ذهن مردم روشن شده باشد. البته این مدیریت سریال‌های درحال پخش صداوسیما هم برمی‌گردد که در کنار کار تلخ، سریال طنز هم داشته باشد تا تلخی سریال دیگر حس نشود.

محمدصادق بکتاشیان، کارگردان سریال نیز اشاره کرد که در شرایط فعلی که برخی از همکارانش ناامید و خسته‌اند، او ناامید نیست و ادامه داد: من از کار کردن در تلویزیون ناامید و خسته نیستم. اگر ما حرکتی نکنیم، فرسوده می‌شویم. هرکدام از ما باید دردی را دوا کند و به جامعه کمک کنیم تا جامعه بهتر شود. من هم با توجه به سابقه کارم که بیشتر در حوزه مستند بوده است، همیشه یا مرتبط با اعتقاداتم بوده و یا مرتبط به شرایط جامعه بوده است. این که چیزی را دوست داشته باشیم و آن را انجام دهیم باعث می‌شود که آن کار را درست‌تر انجام دهیم. من وقتی سر صحنه می‌روم برایم هیچ چیز در دنیا مهم نیست و فقط به درست انجام دادن کارم فکر می‌کنم و لذت می‌برم. به همین جهت من امید دارم که به دیگران کمک کنم و حتی آن‌هایی را که ناامیدند دلشان را روشن کنم. این که انسان خوب باشد و به دیگران کمک کند هم خوب است و هم سخت. اگر انرژی حرکتی انسان موجب روشن شدن چراغ دل یک فرد دیگر باشد، آن زمان حرکت انسان باعث روشن شدن یک شهر می‌شود. حتی مسائل دینی ما، ما را به سمت نور و امید دعوت می‌کند. اگر انسان فکر و ذهنش را برای یک مسئله بگذارد هم همیشه امیدوار است و هم حرکتش موثر است.

ادامه دارد...