به گزارش هنرآنلاین، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرد به عنوان تهیه‌کننده فیلم به نشانه اعتراض به رویکرد جشنواره فیلم های کردی، «فرزندان شب» و «خورشید آسمان، خورشید کاشی» را از این جشنواره خارج می‌کند.

این مرکز اعلام کرد: «به نظر می‌رسد جشنواره فیلم‌های کردی لندن با ترویج و برجسته‌سازی مسایل مورد مناقشه و مطرح کردن آن‌ها در بستر سینما و تمایز میان موقعیت سیاسی و فرهنگی مردمان کرد و … در پی تثبیت بستر و الگویی است که در لایه‌های زیرین به پدیده جدایی‌طلبی می‌پردازد و قرائتی وارونه از فرهنگ و هویت کردی به عنوان قومیت ایرانی و منطقه را ارایه می‌دهد. فیلم مستند «فرزندان شب» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور و انیمیشن «خورشید آسمان، خورشید کاشی» ساخته زیبا ارژنگ محصول جمهوری اسلامی ایران هستند، با همین هویت به جشنواره‌های مختلف راه یافته و تحت هیچ عنوان و شناسنامه دیگری معنا پیدا نمی‌کنند. آنچه جشنواره فیلم‌های کردی لندن به عنوان کردستان شرقی (کشور سازنده این آثار) از آن یاد کرده خلاف واقع، غیرحرفه‌ای و حرکتی برای خدشه‌دار کردن هویت و اصالت این آثار است.»

جشنواره فیلم‌های کردی لندن از سال ۲۰۰۱ آغاز به کار کرده است، در این جشنواره فیلم‌های سینمایی، کوتاه، انیمیشن و مستند که ارتباط مضمونی و محتوایی با فرهنگ کردی دارند، به نمایش درمی‌آید.