به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان با اشاره به قرار گرفتن طاق کسری در کشور عراق گفت: این بنای تاریخی همواره برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و حتما پیگیری می‌کنیم که کاری برای احیا و مرمت طاق کسری انجام دهیم و پیش از این نیز همواره از همتایانم خواستم حفاظت این ابنیه تاریخی را جدی بگیرند و توجه بیشتر کنند چون این اثر تاریخی محدود به یک کشور نیست و به تاریخ دنیا و بشریت تعلق دارد.

وی افزود: البته کشور عراق به دلیل مشکلات ناشی از جنگ کمتر توانسته در حوزه میراث فرهنگی فعالیت داشته باشد.

مونسان با اعلام این که کارشناسان میراث فرهنگی در حال پیگیری صحت فرو ریختن بخشی از این طاق باستانی هستند، گفت: نتایج بررسی ها به دولت اعلام می شود و در صورت تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه و موافقت دولت، کارشناسان مرمت ایران به عراق اعزام می‌شوند.

وی افزود: امیدواریم با اختصاص بودجه‌ای، مرمت خوب و اصولی در این بنای تاریخی انجام شود تا چند سالی نگرانی ریزش در این بنا وجود نداشته باشد.

در روزهای گذشته، برخی افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی عراق تصاویری از طاق کسری در بغداد منتشر کرده و نوشته‌اند که همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ بخشی از سقف این بنای تاریخی فرو ریخت. برخی از شبکه‌های اجتماعی در کشور عراق، خبر داده‌اند که بخشی از سقف بنای معروف و باستانی، طاق کسری، در منطقه المدائن بغداد فرو ریخته است.