به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن محکوم کردن ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان بیان کرد: به اعتقاد من ترور از جُبن و حقارت کسانی می‌آید که اقدام به انجام این عمل دشمنانه می‌کنند. قطعاً اگر ترسی در کار نبود، اگر تنگ چشمی و تنگ‌بینی در میان نبود اصلاً هیچ کسی به فکر طراحی چنین اقدام غیرانسانی برای خادمان کشور نمی‌افتاد.

وی افزود: ترور شهید محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان واقعه بسیار دردناک و سختی بود که همه را متاثر کرد و من هم به‌عنوان یک شهروند ایرانی فارغ از مسئولیت‌های دولتی که به عهده دارم از ترور این شهید بزرگوار به عنوان یکی از دانشمندان بزرگ کشورم غمگین و معزا بوده و از خداوند مهربان برای این خادم عزیز ملت ایران آرزومند رفیع‌ترین درجات الهی هستم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی خود از دستاوردهای هنرمندان کشورمان در تولید آثار فرهنگی هنری با محتوای "شهدای ترور" در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توضیح داد: من بر این باورم با تمام تلاش‌ها و کوشش‌هایی که برای خلق آثار ماندگار هنری توسط هنرمندان صورت گرفته، باید به عنوان اهل هنر سهم بیشتری را برای معرفی قهرمانان‌مان بگذاریم. چرا که هنر زبان گویای مستغنی از ترجمه است و می‌تواند یکی از موثرترین راه‌ها برای معرفی دلاوران و قهرمانان این سرزمین باشد. البته که این باور را هم نباید داشته باشیم که قهرمانان ما بسیار محدود و انگشت شمار هستند، چرا که به قول مرحوم قیصر امین‌پور: "در این چمن که ز گل‌های برگزیده پُر است / برای چیدن گل، انتخاب لازم نیست"

حسینی گفت: در تمام وقایعی که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی افتاد ما در صنوف و صفوف مختلف قهرمانانی داشتیم که برای پرداختن به هر کدام فرصت‌های زیادی توسط هنرمندان ما وجود داشت. مگر آتش‌نشانان ما در حوادث کم کار کرده‌اند؟ مگر قهرمانان سلامت ما در همین ایام کرونایی کارهای کمی انجام دادند؟ مگر دستاوردهای پزشکی و طبی و ابداع روش‌های درمانی کم بودند؟ مگر قهرمانان ملی ما در عرصه هسته‌ای، دفاعی و جریان دفاع مقدس از تعداد کمی برخوردار بودند؟ من بر این باورم هرچه قدر برای نشان دادن تلاش و کوشش قهرمانان فعالیت‌های مختلفی انجام دهیم کمک قابل توجهی برای معرفی این عزیزان کردیم. اتفاقاً همین شرایط است که می‌تواند تصویر بی‌دریغ‌تر و کامل‌تری از دلاوران ایرانی را به خودمان و جهان نشان دهد.

این کارشناس مسائل فرهنگی-هنری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نحوه ورود و کیفیت فعالیت‌های فرهنگی هنری داخل کشورمان در بحث روایت‌سازی هنری و رسانه‌ای درباره سرداران و قهرمانان ملی قربانی ترور از جمله شهید سپهبد قاسم سلیمانی، شهید محسن فخری‌زاده و افراد مشابه دیگر نسبت به رسانه‌های خارجی و معاند، تصریح کرد: من هم در بخش قبلی با زبان خودم به این پرسش جواب دادم که جبران این کم‌کاری ما نسبت به قهرمانان ملی نیازمند کار بیشتری است.

وی افزود: البته ما در برخی از رویدادها و اتفاقاتی چون شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی تلاش کردیم تا نسبت به تولید محتوای متناوب کارهایی را انجام دهیم که در این راستا نگارش چند نمایشنامه با این موضوع در حال انجام است. اما در راستای پرسشی که مطرح شد باید بگویم در عین حالی که به این موضوع می‌پردازیم باید به این موضوع نیز دقت کنیم تا آنچه در این راستا صورت می‌گیرد، نباید در لایه شعاری بودن خود باقی بماند. بلکه باید باورمندانه به این نوع فعالیت بپردازیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به طور حتم وقتی این باور به وجود آمده و در میان هنرمندان ما گسترش یابد قطعاً در لایه‌های مختلف اجتماعی منجر به تولید و آفرینش‌های هنری ماندگار در بحث روایت‌سازی می‌شود. به عنوان مثال در همین جشنواره موسیقی نواحی که پشت سر گذاشتیم، هنرمند عزیزی از ولایت کرمان زادگاه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی وقتی قطعه خود را به پایان رساند، به عوامل اجرایی گفت: "می‌خواهم قطعه‌ای را برای شهید سلیمانی بخوانم". این یعنی یک امر باطنی و کاملاً باورمندانه که بدون هیچ توصیه‌ای منجر به خلق اثری می‌شود که به قدری تلفیق دقیق و زیبایی با موسیقی و عاطفه سرشارِ هنرمند داشت که جز کرنش و ستایش نسبت به آن اجرا، نمی‌توان حس دیگری داشت. اتفاقاً یکی از کارهایی که می‌تواند در ماجرای تخصیص بودجه و ماجراهایی مرتبط با آن مورد توجه قرار گیرد تولید آثار شاخص و الگو است که می‌توانند برانگیزاننده توجه‌ها برای پرداختن به یک موضوع خاص باشد، خواهد بود.

حسینی تاکید کرد: چندی پیش در آماری که پیرامون حوزه هنرهای نمایشی مطالعه کردم، متوجه شدم در حجم تولیداتی که در این عرصه شکل گرفته، موضوعات مربوط به حوزه دفاع مقدس در رده‌بندی موضوعی از درجه و رتبه قابل قبولی برخوردار بوده‌اند. این یعنی توجه و حساسیت به موضوعات ویژه در هنرمندان عزیز کشور هست. پس ما نیز باید کمک کنیم تا آثار شاخص و تراز اول در این گونه‌ها پدید آمده و به مرحله اجرا برسد و دقیقاً اینجاست که ما باید نقش فعالانه و مسئولانه خودمان را بهتر ایفا کنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات مجموعه‌های مختلف معاونت هنری در آستانه سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی توضیح داد: مجموعه اقدامات معاونت هنری در یک سال گذشته تشکیل شده از فهرست پرشماری فعالیت و پروژه در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر بوده که بخشی از آنها در قالب تندیس، پرتره، سردیس و مجسمه، قطعه موسیقایی و آثار نمایشی در جشنواره‌های هنرهای تجسمی فجر، موسیقی فجر پیش روی مخاطبان قرار گرفت. به طور کلی فکر می‌کنم در هر حوزه تخصصی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به ۱۰ مورد اتفاق و کار با محوریت و موضوع شهید سلیمانی اجرا شد. البته در این راه اولین رویکرد ما این است که فعالیت هنری برای نشان دادن رشادت سرداران ایران به یک یا دو سال پیاپی کفایت نشود و ما این امور را به عنوان یک امر جاری مورد توجه قرار دهیم که رئوس آن بعد از نهایی شدن اعلام عمومی می‌شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای اولین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی قطعه بلند موسیقایی را در نظر گرفته شده است که امیدواریم تا پایان امسال آماده و نهایی شود. در حوزه نمایش هم نمایشنامه‌هایی در حال نگارش و تهیه است. این در حالی است که در حوزه تجسمی نیز برنامه‌هایی در حال طراحی است.