به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، موسی کمالی نامی آشنا در وادی هنر هرمزگان به‌ویژه موسیقی است؛ کسی که با نواختن دست‌هایش بر "جهله"، ظرفی سفالی که در گذشته برای نگهداری و خنک ماندن آب از آن استفاده می‌شد، امروز این ظرف سفالی را به یکی از ادوات موسیقی تبدیل کرده است.

موسی کمالی از هنرمندان هرمزگانی است که در موسیقی، فیلم‌سازی، عکاسی، سفال‌گری، نقاشی و ترانه‌سرایی فعالیت کرده است اما اکثرمان اولین بار نامش را پس از اجرای گروه موسیقی جهله در کشور سوئد و پیچیدن آوازه این گروه موسیقی هرمزگانی در کشور شنیدیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان  گفت: پس از مطلع شدن از تخریب منزل مادری موسی کمالی، هنرمند مطرح هرمزگانی در مرحله نخست به دلیل ابتلایم به کرونا، معاونین و جمعی از مدیران را برای سرکشی به نزد کمالی اعزام کردم که دلجویی شود اما در مرحله دوم و پس از تخریب کامل رایزنی خود را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از این هنرمند آغاز کردیم.

رضا کمالی زرکانی با اشاره به اینکه با حمایت قاطع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور فوری به صندوق اعتبار هنری مبلغ ۶۰ میلیون تومان ظرف ۴۸ ساعت پرداخت شد، خاطرنشان کرد: این مبلغ امروز در اختیار موسی کمالی هنرمند هرمزگانی قرار می‌گیرد.

وی با تقدیر از حمایت‌های همایون امیرزاده، مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: در این زمینه هنرمندان هرمزگانی که در این شرایط سخت همه جوره پای کار بوده و وفاق و همدلی را یکبار دیگر به رخ کشیدند پای کار آمده و طی سه روز مبلغ ۴۰ میلیون تومان را جمع آوری کردند تا به خالق نوای جهله اهدا کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شاید هیچ صنف دیگری همچون هنرمندان اینگونه پشت هم قرار نگیرند و در شرایط بحرانی پشتیبان یکدیگر نباشند، اضافه کرد: به واقع به وجود چنین هنرمندانی در هرمزگان به خود می‌بالیم و مسئولیت این قشر فرهیخته مایه افتخار بنده و همکارانم است.

کمالی زرکانی با بیان اینکه قرار است با این مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان منزلی برای موسی کمالی رهن شود، عنوان کرد: منزل از سوی خالق نوای جهله دیده شده و عصر امروز چهارم آذرماه پس از انعقاد قرارداد کمالی می‌تواند در آن منزل که خود انتخاب کرده به زندگی بپردازد.

وی با اشاره به اینکه در تلاشیم تا بتوانیم از طریق طرح مسکن ملی مشکل بخشی از هنرمندان که فاقد سرپناه هستند را بطرف کنیم، اضافه کرد: تمامی تلاش خود را به کار بسته ایم و امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم بخشی از مشکلات جامعه فرهنگ و هنر را بکاهیم.