سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، نشست خبری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی (هنر) با حضور مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری دوشنبه 11 تیرماه برگزار شد.

در این نشست محمد اللهیاری فومنی درباره وظایف دفتر آموزش و فعالیت‌های هنری گفت: دفتر آموزش و فعالیت‌های هنری، یکی از ادارات چهارگانه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وظیفه کمک کردن به توسعه آموزش و فعالیت‌های هنری در کشور را بر عهده دارد.

او ادامه داد: اداره 39 هنرستان زیبا در سراسر کشور از جمله فعالیت‌های این بخش است ضمن اینکه صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز در این مرکز انجام می‌شود.

 مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی افزود: بالغ بر 5 هزار آموزشگاه در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند که دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری بر آن‌ها نظارت دارد ضمن اینکه وظیفه تعیین و تائید اساتید برای این بخش‌ها نیز در حوزه اقدامات این دفتر است.

اللهیاری خاطر نشان کرد: ارتباط با سازمان‌های فرهنگی مانند یونسکو، اکو و ... نیز از جمله وظایفی است که دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی با هدف گسترش آموزش و افزایش تعاملات فرهنگی انجام می‌دهد. البته در این راستا همایش‌ها، سمینارها و دیگر برنامه‌های این‌چنینی نیز با کمک بخش خصوصی توسط این مرکز اجرا می‌شود.

او در خصوص برگزاری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی هنر گفت: برابر با تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضاء شده است، آموزش هنر و بخش‌های تخصصی بر عهده این بخش قرار گرفته است.

نشست خبری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون استانداردهای مهارتی هنر

مرتضی نیک‌نژاد، مدیر گروه آزمون‌های مهارتی هنر نیز در این نشست درباره جزئیات برگزاری این رویداد گفت: در توافق‌نامه امضاء شده مابین آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ما مکلف شده‌ایم که آموزش در این بخش را بر عهده داشته باشیم. بر همین مبنا نیز این دومین آموزش‌های مهارتی است که تقریباً فرایندی شبیه به هنرستان‌های آموزشی را دارد و متقاضیان همانند روند معمول، در مهرماه برای حضور در این دوره‌ها ثبت نام می‌کنند.

او افزود: این آزمون‌ها در دو بخش کتبی و عملی انجام می‌شود زیرا رشته‌ها مهارتی هستند و در 81 حوزه استانی و شهرستانی انجام می‌شوند.

مدیر گروه آزمون‌های مهارتی هنر درباره تفاوت آزمون‌های ادواری و جامع توضیح داد: آزمون‌های ادواری مختص هنرمندانی است که هم اکنون در این بخش فعال هستند اما بنا به دلایلی از جمله دریافت گواهینامه شغلی، این آزمون را می‌گذرانند.

نیک‌نژاد ادامه داد: در این دوره از آزمون گواهینامه‌ها بر خلاف گذشته به صورت کاملاً الکترونیکی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود به همین خاطر پروسه طولانی اخذ تأییدیه‌ها برای این افراد حذف شده و شرکت‌کنندگان می‌توانند با کد رهگیری اعلام شده، مدرک خود را دریافت کنند.

 

نشست خبری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون استانداردهای مهارتی هنر

نسیم پرگل، مدیر سامانه آزمون جامع و ادواری نیز در ادامه این جلسه از خبرنگاران خواست که به حوزه آموزش بیشتر توجه کنند. او در این باره گفت: آموزش هنر از جمله مباحثی است که طی سال‌های اخیر در رسانه‌ها مغفول مانده است درحالی‌که آموزش زیرساخت و زیربنای جامعه است و فرهنگ و هنر از آموزش آغاز می‌شود.

 

او افزود: آزمون‌های این مرکز از سال 92 به صورت جامعه برگزار شدند که کاملاً با استانداردهای کنکور سراسری اما با ابعاد کوچک‌تر اجرا می‌شود به نحوی که آزمون‌ها از تهران طرح و تکثیر شده و در نهایت تصحیح می‌شوند.

مدیر سامانه آزمون جامع و ادواری تصریح کرد: از اسفند ماه سال 92 تلاش ما بر این بود که بتوانیم بخش مهمی از کار را به صورت رایانه‌ای اداره کنیم، بنابراین از 24 دوره آزمون ادواری بالغ بر 13 دوره از آزمون‌های جامع و 8 دوره آزمون ادواری به صورت الکترونیک ارائه شد.

پرگل درباره تعداد شرکت‌کنندگان در 24 دوره این آزمون گفت: طی این دوره‌ها از سال 92 بالغ بر 314013 نفر در سامانه Azmonhonar.ir ثبت نام کرده‌اند که از میان آن‌ها 234503 نفر مرد و 79510 خانم هستند. در بین شرکت‌کنندگان این دوره‌ها 661 تبعه خارجی نیز حضور داشته‌اند.

او ادامه داد:  از تعداد ثبت نامی در این دوره‌ها بالغ بر 131459 نفر قبول و 366860 نفر گواهینامه دریافت کرده‌اند.

مدیر سامانه آزمون جامع و ادواری درباره بخش‌های مرتبط به این سامانه گفت: آموزشگاه‌ها، مراکز مهارتی و فرهنگی از جمله بخش‌هایی هستند که با داشتن نام کاربری و رمز عبور امکان دسترسی به این سامانه را بر مبنایی که تعریف شده دارند بر همین مبنا می‌توان گفت که بالغ بر 2300 نفر در سطوح مختلف به این سامانه دسترسی دارند. البته بنا داریم که برای کاربرهای وزارت آموزش و پرورش نیز دسترسی‌هایی تعریف کنیم تا بتوانند گواهینامه و کارنامه قبولی افراد را مشاهده کنند و نیازی به طولانی شدن پروسه اداری برای شرکت‌کنندگان نباشد.

نشست خبری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون استانداردهای مهارتی هنر

محمد اللهیاری نیز در ادامه این نشست درباره زمان برگزاری این آزمون گفت: این آزمون با نهایت دقت ساعت 10 صبح روز جمعه 15 تیرماه به صورت کتبی در 81 مرکز مختلف استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود. البته پیش از آن نیز مراکز برای ارائه 5 نمره عملی شرکت‌کنندگان امتحان‌های عملی را برگزار خواهند کرد.

او ادامه داد: در این دوره از آزمون جامع که مربوط به هنرمندان فعال است، 26828 شرکت‌کننده حضور دارند که 19575 نفر آن‌ها مرد و 7253 نفر آن‌ها خانم هستند. همچنین در بخش آزمون‌های ادواری 1673 نفر شرکت کرده‌اند که 848 نفر آن‌ها مرد و 824 نفر خانم هستند.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی درباره زمان اعلام نتایج گفت: پس از برگزاری آزمون ما یک هفته برای اعلام نتایج فرصت داریم و البته یک هفته نیز برای رسیدگی به شکایات مد نظر قرار گرفته است.

اللهیاری تصریح کرد: شرکت‌کنندگان این آزمون در 35 رشته و 77 استاندارد شرکت خواهند کرد. همچنین خانمی از اهالی خراسان رضوی متولد سال 1320 مسن‌ترین و آقایی متولد 1381 از قزوین جوان‌ترین شرکت‌کنندگان در این آزمون هستند.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر برنامه‌های این بخش برای حمایت از دریافت‌کنندگان گواهینامه قبولی در این آزمون گفت: موضوع فرهنگ و هنر همواره مورد توجه افراد مختلفی در حوزه اقتصاد است. من نیز معتقدم که اگر آموزش به درستی رخ دهد، امکان ایجاد درآمدزایی برای افراد خلاق را در عرصه فرهنگ و هنر خواهد داشت.

او در خصوص اعطاء وام به این گروه از افراد توضیح داد: در چند سال گذشته، برخی از آموزشگاه‌ها برای دریافت وام‌های کم بهره به مراکز مالی و بانک‌ها توسط بخش آموزش معرفی  می‌شدند اما متأسفانه این بخش طی سال‌های اخیر مغفول مانده است البته طی دو ماه اخیر که من در این پست حضور یافته‌ام، بر روی این مسئله بحث کرده‌ایم و سعی داریم که زمینه‌هایی را برای معرفی افراد و مؤسسات فعال به بانک فراهم کنیم تا افراد از عرصه بازار اقتصاد هنر جا نمانند.

در پایان این جلسه مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی بر لزوم آمایش فرهنگی تأکید کرد و گفت: آمایش سرزمینی یک نیاز برای تعیین میزان آموزشگاه‌های فعال در عرصه‌های مختلف هنری است. ما امروز در تهران بالغ بر 1160 آموزشگاه هنری فعال داریم اما هنوز نمی‌دانیم که آیا این تعداد برای چنین کلان‌شهری کافی است یا نه؟ این مسئله در مورد تمام شهرهای ما نیز وجود دارد، بنابراین ما درصدد هستیم که با کمک مدیران ارشاد استان‌ها و شهرستان‌ها این آمایش را در ابعاد آموزش مد نظر قرار دهیم.