به گزارش هنرآنلاین، "شب‌های گروه بی" با وجود تمام مشکلات با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و با اجرای شهرام ناظری، خوزه لوئیس مونتون و گروه لیان به کار خود خاتمه داد. این برنامه موسیقایی که به‌واسطه تبادل فرهنگی ایران و کشورهای هم‌گروهش در جام جهانی برنامه‌ریزی شده بود، دیشب پس از چهار اجرا به اتمام رسید.

نهاد فرهنگی "سازباز" با همکاری گروه هنری "واک" پس از مشخص شدن تیم‌های هم‌گروه ایران در جام جهانی رویداد موسیقایی "شب‌های گروه بی" را با هدف تبادل فرهنگی در حوزه موسیقی برنامه‌ریزی کرده بود. پیش از این قرار بود چهار گروه موسیقی از ایران، مراکش، پرتغال و اسپانیا در این رویداد حضور داشته باشند. جدا از مشکلاتی مانند طولانی بودن اخذ مجوز برای گروه‌های خارجی و تغییرات نرخ ارز نسبت به سال گذشته، عوامل برگزار کنند از برنامه‌ریزی این اجرا منصرف نشدند، اما در نهایت با اینکه تمام هماهنگی‌های لازم برای حضور گروه مراکشی و پرتغالی (کمانه) انجام شده بود آن‌ها در دو زمان متفاوت پیش از اجرا، به شکل غیرحرفه‌ای و شاید سیاسی، شرایط ایران را برای حضورشان مناسب ندانستند و از شرکت در این کنسرت‌ها به شکل یک‌طرفه انصراف دادند. با این وجود "شب‌های گروه بی" با همکاری و همراهی دو هنرمند بین‌المللی یعنی شهرام ناظری و محسن شریفیان در کنار هنرمند بزرگ اسپانیایی خوزه لوئیس مونتون برگزار شد.

در شب اول (دوشنبه)، شهرام ناظری و گروه مولوی روی صحنه رفتند و اشعاری از مولانا را اجرا کردند. برنامه با تک‌نوازی و تک‌خوانی شهرام ناظری آغاز شد و به سیاق بسیاری از اجراهای گذشته شعر حلاج اثر شفیعی کدکنی اجرا شد. پس از آن تک‌نوازی تنبک و سازهای کوبه‌ای توسط فرهاد صفری نصراللهی انجام شد.

شهرام ناظری در ابتدای اجرا به خطاب به مخاطبان گفت: بنده سرماخورده بودم اما انرژی مضاعف شما باعث شد فراموش کنم.

ناظری پس از آن برنامه را به شکل ایستاد ادامه داد. اکثر قطعات اجرا از آلبوم "مولویه" انتخاب شده بود که با اجرای شیدا شدم به اوج خودش رسید. همچنین او با درخواست هوادارانش قطعه کوتاه کوردی اجرا کرد و با قطعه قفل زندان با شعری از مولانا پارت اول اجرا را پس از حدود 70 دقیقه تمام کرد.

در پارت دوم، خوزه لوئیس مونتون نوازنده برجسته گیتار فلامنکو با همراهی نوازندگان کاخن (Odey Aldasoro) و آکاردئون (Gorka Hermosa) روی صحنه رفت. این هنرمند برجسته که سابقه همکاری با نشر با سابقه مؤلف ECM را در کارنامه دارد قطعات پرفرازونشیبش را به مدت حدود پنجاه دقیقه اجرا کرد. با اینکه موسیقی و آثار بی‌کلام او در دسته موسیقی فلامنکو قرار می‌گیرد، اما آنسامبل و ملودی‌های نسبتاً متفاوتش باعث شده تا امضای شخصی خود را داشته باشد و تا حدی به موسیقی جز هم نزدیک شود.

محسن شریفیان در رابطه با مونتون تأکید کرد؛ او از پنج نوازنده مهم تاریخ فلامنکو در اسپانیا است. همچنین برنامه شب دوم هم با حضور خوزه لوئیس مونتون آغاز شد.

در پارت دوم گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان روی صحنه رفت. قطعات اجراشده‌ گروه از آلبوم‌های "محله خمونی"، "دینگومارو" و "خیامی" بود و در قسمتی از برنامه با گروه اسپانیایی هم قطعه‌ای مشرک به شکل بداهه اجرا شد. گروه لیان با دیدگاهی فوتبالی برنامه خود را برنامه‌ریزی کرده بودند و سعی داشتند در مقاطع مختلف انرژی و شور مضاعفی برای بازی امروز ایران اسپانیا به مردم تزریق کنند.

شریفیان پس از اجرای مشترک با گروه اسپانیایی گفت مصاف امشب ما که خوب بود امیدوارم مصاف فردا هم خوب تمام شود. همچنین به دعوت محسن شریفیان و درخواست مخاطبان محمد بحرانی صدا‌پیشه‌ جناب خان روی حاضر شد و قطعه‌ "فلان" را با گروه لیان اجرا کرد. پس از آن شریفیان برای اولین بار از همکاری گروه لیان و محمد بحرانی در کنسرتی در شهر لندن خبر داد.

پس از پشت سر گذاشتن این رویدادِ پردردسر، "سازباز" همانند سال‌های قبل در تابستان سال جاری رویداد شب‌های جز را در فرهنگسرای نیاوران برنامه‌ریزی کرده است. این رویداد قرار است تا حدی متفاوت از سال‌های گذشته با حضور هنرمندان مطرح جز غیر ایرانی در کنار موزیسین‌های ایرانی برگزار شود که به‌زودی جزئیاتش اعلام خواهد شد.