سرویس فرهنگی هنرآنلاین: نخستین نشست رسانه‌ای سال 97 معاونت فرهنگی دانشگاه تهران به منظور تشریح برنامه‌های این معاونت با حضور مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران صبح امروز نهم اردیبهشت‌ماه در محل سالن امیرکبیر برگزار شد.

مجید سرسنگی در ابتدا با بیان اینکه این نشست نخستین جلسه با اصحاب رسانه در سال جدید است، گفت: مقام معظم رهبری به درستی امسال را سال توجه به کالای ایرانی نام‌گذاری کرده است و توجه به کالای ایرانی از منظر اقتصادی معنایش روشن است اما به نظرم ما باید به ابعاد دیگر این موضوع نیز توجه کنیم. در دانشگاه رسیدن و توجه به این آرمان ملزوماتی دارد؛ ما باید در درجه اول به هویت ایرانی توجه کنیم و ملزومات آن این است که بتوانیم فرهنگ ایرانی اسلامی را تقویت کنیم که متاسفانه یکی از مشکلات جدی این است که این هویت کمرنگ شده است. طبیعتاً برای رسیدن به بحث اقتصادی باید بعد فرهنگی و علاقه ملی را تقویت کنیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه تمرکز بر هویت ایرانی اسلامی، نزدیک کردن قشر جوان به آرمان‌های نظام و انقلاب و تشویق و ترغیب آن‌ها برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی در کشور از اهداف ما در دانشگاه است، عنوان کرد: در صورتی‌که در کشوری میلیاردها اعتبار وجود داشته باشد اما نسل جوان آن کشور را از آن خود نداند و برای حل مشکلات و مسائل اجتماعی کشور مشارکت نکنند، آن کشور موفق نخواهد بود. یکی از مشکلات جوامع این است که جوانان آن سرزمین کشورشان را از آن خود نمی‌دانند و فکر می‌کنند دیگران باید مشکلات را حل کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه افزود: امسال به صورت جدی در دانشگاه به دنبال بحث تقویت هویت ایرانی اسلامی و ترغیب دانشجویان برای مشارکت و عهده‌دار شدن مسئولیت‌های اجتماعی هستیم.

سرسنگی در تشریح برنامه‌های امسال معاونت فرهنگی گفت: ۱۵ اردیبهشت ماه دومین جشنواره ملی کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. هفتاد داور برجسته این کتاب‌ها را بررسی کرده‌اند و تعداد ۱۸۴ کتاب به دست ما رسیده است که سال گذشته ۶۰ اثر بوده است. در نهایت تعداد ۹ برگزیده نیز در سه بخش ادبی- هنری، اجتماعی- سیاسی و اخلاقی- دینی خواهیم داشت.

او همچنین اضافه کرد: برای اولین بار مناظره دانشجویان به زبان انگلیسی در روزهای ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. در سطح جهان مسابقات مناظره دانشجویی وجود دارد اما از آنجا که ما تاکنون تیم‌های متخصص برای این مسابقات نداشته‌ایم، دانشجویان‌مان را به این مسابقات اعزام نکرده‌ایم. با ایجاد مسابقات مناظره به زبان انگلیسی از این پس دانشجویانی تربیت می‌شوند تا در این مسابقات شرکت کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه دومین برنامه این معاونت را برگزاری دومین جشن دانش آموختگی دانشگاه تهران به صورت متمرکز، عنوان کرد و گفت: این جشن در ۲۲ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهدشد. سال گذشته تعداد ۹ هزار نفر فارغ‌التحصیلان و خانواده آنان در این جشن شرکت کردند. تفاوت امسال با سال گذشته این است که دانشجویان کارشناسی ارشد نیز در این جشن حضور خواهند داشت و از فارغ‌التحصیلان رتبه‌های اول در هر رشته به صورت ویژه تقدیر خواهد شد. دانشجویان می‌توانند برای حضور در این جشن تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه ثبت نام کنند.

سرسنگی در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: امسال بیستمین سال تاسیس کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه تهران را در روز 21 اردیبهشت‌ماه جشن خواهیم گرفت. 31 اردیبهشت ماه نیز، سی و سومین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان و پنجمین دوره مسابقات قرآن و عترت کارکنان را برگزار می‌کنیم.

او با بیان اینکه در خردادماه اعزام تیم بسکتبال پسران دانشجویی در مسابقات آسیایی به کشور مالزی را خواهیم داشت، گفت: یکی از اهداف ما گسترش روابط بین‌الملل در بخش فرهنگی و ورزشی است. همچنین 24 خردادماه دهمین همایش تجلیل از دانشجویان ممتاز شاهد و ایثارگر برگزار خواهد شد. این همایش مسابقه‌ای است میان دانشجویان شاهد و ایثارگر که به لحاظ درسی رتبه‌های بالا را کسب کرده‌اند و در این همایش از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

سرسنگی با بیان اینکه 8 مردادماه برنامه روزی با دانشگاه تهران برگزار می‌شود، یادآور شد: در این روز تمام درهای دانشگاه تهران بر روی دانش آموزان، خانواده‌ها و معلمان باز خواهد شد تا آن‌ها از نزدیک دانشگاه تهران را ببینند و با دید باز انتخاب رشته کنند.

معاونت فرهنگی دانشگاه تهران طرح‌های کلانی را که در دستور کار دارد را نیز برشمرد و اظهار داشت: طرح "جامع هدایت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر" در دست پیگیری است. یکی از مشکلات دانشجویان شاهد و ایثارگر این است که وقتی وارد رشته‌ای می‌‌شوند، نسبت به دیگر دانشجویان کمبودهایی دارند که اگر رفع نشود دچار مشکل می‌شوند. لذا این طرح را اجرا می‌کنیم تا مشکلات درسی دانشجویان با استفاده از اساتید برجسته دانشگاه مرتفع شود و به سطح ایده‌آل برسند.

مجید سرسنگی همچنین در ادامه افزود: در حوزه ورزشی طرح جامع "ورزش همگانی" را آماده کرده‌ایم و در حال تصویب آن هستیم.  فرهنگ ورزش همگانی در میان کارکنان، دانشجویان و اساتید جا نیفتاده است. تعداد زیادی از آنان طبق آمار دچار مشکلات جسمانی هستند. تمام اعضای دانشگاه تهران اعم از کارکنان، دانشجویان و اساتید باید یک ساعت از وقت موظف خود را طی هفته صرف ورزش کنند. این موضوع را قانون خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه طرح ساماندهی استفاده از امکانات ورزشی دانشگاه تهران را نیز اجرا خواهیم کرد، یادآور شد: سامانه‌ای راه‌اندازی خواهد شد که هر دانشجوی دانشگاه تهران می‌تواند با مراجعه به سامانه مربوطه مشاهده کند که چه فضاهای خالی ورزشی وجود دارد که مورد استفاده قرار دهند.

سرسنگی همچنین افزود: سامانه مولتی مدیا دانشگاه نیز راه‌اندازی خواهد شد. این سامانه یک فضای مجازی است که تولیدات فرهنگی در دسترس افراد قرار می‌گیرد. راه‌اندازی رادیو فرهنگ را در دستور کار داریم که صدای آن در محوطه دانشگاه پخش می‌شود و تمام محتویات آن توسط دانشجویان تولید می‌شود. این طرح اکنون به صورت آزمایشی در حال اجراست.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران درخصوص طرح "دانشجو- خبرنگار" در دانشگاه تهران نیز گفت: براساس این طرح، دانشجویانی که به مباحث خبرنگاری علاقه‌مند هستند، می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های خبرنگاری با اساتید خبره در واحدهای مختلف دانشگاه، اخبار، اطلاعات علمی و فرهنگی را منتقل کنند.

او با اشاره به نامه‌های مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی گفت: طرحی بر مبنای نامه‌های رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی اجرا خواهیم کرد که عنوان آن طرح "گفت‌وگو دانشجویان ایران و جهان" است تا دانشجویان و جوانان غیرایرانی به صورت دوره‌های کوتاه مدت به ایران بیایند و با فرهنگ، میراث، ارزش‌ها و دانشگاه‌های ما آشنا شوند و تصویرسازی درستی از کشور و امکانات آموزشی ما داشته باشند. از سال تحصیلی آینده این طرح اجرا می‌شود.

سرسنگی در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: از ترم آینده هر ماه یک سخنرانی ویژه و جریان‌ساز با استفاده از افراد شاخص و برجسته خواهیم داشت. همچنین از روز اول رمضان تا آخر ماه رمضان برنامه‌های مختلف همانند رواق روضه، مسابقات کتاب‌خوانی ماه رمضان، جلسات قرآنی و مسابقات ورزشی داریم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت: با باغ کتاب تفاهم نامه‌ای منعقد شده است که دانشجویان از امکانات این باغ با تخفیف یا به صورت رایگان استفاده کنند. تورهای یک روزه برای بازدید از نمایشگاه کتاب نیز دایر کرده‌ایم.