به گزارش هنرآنلاین، در آغاز این مراسم "ابراهیم حقیقی" رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: کاشتن درخت احساس سرزندگی٬ کودکی و خوشایندی به من می‌دهد و هم‌زمانی جشن درختکاری را با هجدهمین سالگرد تأسیس خانه هنرمندان ایران به فال نیک می‌گیرم.

 او افزود: خوشحالم که برای روز درختکاری دورهم جمع شده‌ایم و این‌گونه به استقبال بهار می‌رویم.

در ادامه آیدین آغداشلو گفت: از سال‌های بسیار دور تصویری در ذهن من جا خوش کرده است٬ در این تصویر ما در مکان ناهمواری به سر می‌بریم و آفتاب تندی بر سر ما می‌تابد و سرپناه خوبی نداریم، در چنین شرایطی اگر سایه درختی باشد می‌توانیم در آرامش و آسایش از سایه آن بهره ببریم.

او افزود: در چنین شرایطی توصیه بزرگان همواره کاشتن درخت است و صبوری کردن برای این‌که این درخت سایه‌گستر شود. این‌گونه می‌توانیم اطراف خود را همواره آباد کنیم.

این نقاش پیشکسوت با اشاره به تصاویری که از ایران باستان در تخت جمشید به‌جا مانده است٬ گفت: در تمام تصاویری که از تخت جمشید به جا مانده است همواره تصویر سرو را می‌بینیم و سرو در فرهنگ ما تمثیل ماندگاری محض است. درختی است که آن را به نیت خوردن میوه‌اش نمی‌کاریم. سرو درخت سایه گستر و مقدس ما ایرانیان است و از سرو بسیار می‌توانیم بیاموزیم. با صبری که ایرانیان برای کاشتن درختانی چون سرو کرده‌اند٬ باغ ایرانی به‌وجود آمده است.

حجت‌الله ایوبی قائم‌مقام فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هم در سخنانی با تشبیه هنرمندان به باغ و بوستان گفت: هر یک از هنرمندان همچون بوستانی هستند که ما سال‌ها زیر سایه آن‌ها نشسته‌ایم و از برکات آن بهره‌مند شده‌ایم.

مراسم هفته درختکاری با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در خانه هنرمندان تهران

او افزود: همه ما باید دست به دست هم بدهیم که شهرهای پاکیزه و سبزی داشته باشیم و پیش‌قدمی هنرمندان در این امر بسیار تأثیرگذار خواهد بود. امیدوارم در سال‌های آتی با فرهنگ‌سازی که در این زمینه صورت گرفته تهران به یکی از سبزترین و پاکیزه‌ترین شهرهای جهان تبدیل شود.

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز در سخنانی گفت: خوشحالم که خانه هنرمندان ایران همواره به نیابت از هنرمندان در تمام فعالیت‌های اجتماعی نقش دارد.

او با اشاره به اهمیت روز درختکاری گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه درختکاری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهیم و با گسترش این فرهنگ٬ درختکاری را در کشور نهادینه کنیم. متأسفانه وضیعت محیط‌زیست در کشور ما خوب نیست و در چنین شرایطی وظیفه تک‌تک ما تلاش برای بهبود وضیعت موجود است.

در بخش دیگری از این مراسم سید محمود دعایی گفت: با گسترش فرهنگ درختکاری جاودانگی و طراوت را به شهر خود هدیه کنیم. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم در کشورمان گسترش دهیم فرهنگ کاشتن یک درخت به یاد هر یک از درگذشتگان‌مان است.

او با اشاره به مدیریت فضای سبز شهر تهران گفت: مدیریت فضای سبز شهر تهران در تمام دوره‌های شهرداری تهران ثابت بوده و به خوبی توانسته در تمام این سال‌ها سرانه فضای سبز تهران را افزایش دهد. در چنین جشنی باید یاد و نام مهندس مختاری را به خاطر خدماتش پاس بداریم.

محمد سریر، مشاور شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: پیشینه درختکاری در ایران به هزاره‌های پیش بازمی‌گردد و چه خوب است که با روز درختکاری به استقبال بهار می‌رویم.

مراسم هفته درختکاری با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در خانه هنرمندان تهران

او افزود: با فراگیر شدن انقلاب صنعتی در جهان به مرور میزان اکسیژن موجود در هوا کاهش پیدا کرده است و در چنین شرایطی کاهش درخت می‌تواند سهم قابل توجهی در ادامه حیات بشر داشته باشد.

این آهنگساز پیشکسوت گفت: با همه تلاش‌هایی که تاکنون برای گسترش فضای سبز در کشور انجام شده است اما بازهم در این زمینه به کار و فرهنگ‌سازی نیاز داریم.

ایرج راد، عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران دیگر سخنران این مراسم با یادی از دوران کودکی و جوانی‌اش که تهران پر از درخت بود و صدای پرندگان از سر شاخه درختان به گوش می‌رسید گفت: در چنین شرایطی که هر روز از تعداد درختان شهر تهران کاسته شده است هر یک از ما می‌توانیم با کاشتن یک درخت فضای سبز و خرمی را برای خود و خانواده‌مان به وجود آوریم تا آرامش و آسایش را به یکدیگر هدیه دهیم.

در ادامه مراسم نهال‌هایی توسط آیدین آغداشلو٬ محمد سریر٬ ابراهیم حقیقی٬ مجید رجبی معمار، ایرج راد٬ محمدرضا عبدالملکیان٬ سید محمود دعایی ٬ معصومه مظفری، نگار نادری پور و.. در حیات خانه هنرمندان ایران کاشته شد.