سرویس تجسمی هنرآنلاین، احسان ارجمند، هنرمند نقاش درباره شکل‌گیری نمایشگاه "بیگورکسیا" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نقطه شروع این نمایشگاه حاصل طراحی‌هایی بود که از ورزشکاران اجرا کردم اما به مرور روند این آثار به سمت مجموعه "بیگورکسیا" رفت.

او درباره مفهوم "بیگورکسیا" توضیح داد: "بیگورکسیا" یک بیماری وسواسی است که در آن تصویر ذهنی فرد از بدن خود مختل شده و بدن خود را هر چند که متناسب و حتی عضلانی باشد، کاملاً نحیف می‌پندارد.

این هنرمند ادامه داد: "بیگورکسیا" بر خلاف آنورکسیا که یک نوعی بی‌اشتهایی است، بیشتر گریبان‌گیر مردان است به همین خاطر اغلب مبتلایان به این بیماری با قصد حجیم‌تر شدن عضلات‌شان به تمرین افراطی ورزشی و برخی از آن‌ها به استفاده بی‌رویه استروییدهای آنابولیک و مکمل‌های غذایی روی می‌آورند.

ارجمند شکل‌گیری این نمایشگاه را حاصل سؤالات خود درباره این تلاش بی‌وفقه برخی ورزشکاران دانست و بیان کرد: با دیدن تصاویر این افراد که با تحمل تمرینات طاقت فرسا و رژیم‌های سخت به کوهی از عضلات تبدیل شده و هیبتی هیولاوار گرفته بودند، از خودم پرسیدم که این بدن‌ها چه می‌خواهند بگویند؟ آیا در جستجوی زیبایی هستند یا هویتی گمشده را در کالبد عضلات‌شان می‌جویند؟ در واقع خلق این آثار کوششی در جهت شناخت صورت غریب این اندام بود.

بیگورکسیا اثر احسان ارجمند

او رسانه و تبلیغات‌ها را در روند شکل‌گیری چنین دیدگاه و بیماری مؤثر خواند و اظهار کرد: در طول مدت زمان فعالیت و تحقیقاتم دریافتم که رسانه و تبلیغات‌هایی که انجام می‌شود کاملاً بر روی معیارهای زیبایی‌شناسی تأثیر گذاشته است این در حالی است که حجم بالای عضلات نیز برای بدن مضر به شمار می‌رود و اساساً انسان نیازمند تعادل در هر وجهی است اما با این وجود شاهد تمرینات سخت برخی از این افراد برای تبدیل شدن به موجوداتی کاملاً متفاوت هستیم.

این هنرمند درباره مدت زمان اجرای آثار این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه 30 کار طراحی در قطع 21 در 29 به نمایش گذاشته شده که با استفاده از پاستل و مداد اجرا شده است. همچنین 6 اثر نقاشی نیز در قطع 80 در 80  و یک نقاشی بزرگ در ابعاد 5/1 در 2 متر نیز به نمایش گذاشته شده که با اکریلیک به اجرا درآمده‌اند.

ارجمند ادامه داد: این مجموعه هفتمین نمایشگاه انفرادی من است که شروع آن از سال قبل شکل گرفت اما اجرای آثار در سال جاری انجام شد البته برای به نمایش گذاشتن این تعداد اثر که نزدیک به 37 نقاشی و یک ویدئو است از میان آثار بیشتری که در این مجموعه وجود داشت، گزینش شد.

او درباره سبک اجرایی آثار نمایشگاه "بیگورکسیا" گفت: برای من بیشترین چیزی که در نقاشی اهمیت دارد، شناختی است که به دست می‌آورم و کنشی که با فرم اجرا می‌شود به مرور قابل لمس و درک می‌شود.

بیگورکسیا اثر احسان ارجمند

این هنرمند درباره منابع پژوهشی نمایشگاه بیان کرد: برای اجرای این نمایشگاه من چندین مقاله و کتاب را مطالعه کردم به همین خاطر عنوان آن بر مبنای نام علمی این بیماری شکل گرفت.

ارجمند درباره ویدئوی اجرایی در این نمایشگاه گفت: این ویدئو حاصل فیلم‌هایی است که من از مسابقات این حوزه به دست آورده و مجدداً از آن‌ها فیلم‌برداری کرده‌ام به نحوی که در این اثر 15 دقیقه‌ای عملاً چهره افراد حذف شده است.

او ادامه داد: در واقع با حذف چهره درون این ویدئو سعی داشتم این سؤال را مطرح کنم که آیا این تلاش افراطی برای داشتن اندامی بهتر در جامعه مدرن امروز مربوط به هویت درونی این افراد است؟ زیرا در دنیای مدرن امروز برخلاف دوران گذشته نقش مرد از فردی عضلانی که باید به حمایت از خانواده بپردازد تغییر یافته و این بار قابلیت‌های مغزی ارجحیت یافته است اما با این وجود هنوز شاهد ارزش‌گذاری مردان بر اساس عضلات و نیروی بدنی هستیم که قطعاً باید از دیدگاه روانشناسی تکامل مورد بررسی قرار گیرد.

این هنرمند بازخورد نمایشگاه را مثبت خواند و گفت: این نمایشگاه با حضور هنرمندان بسیاری همراه بود اما سؤال اصلی اینجاست که آیا صرفاً نقاشی برای قشر نقاشان و متخصصان این عرصه جذاب است و قشر گسترده جامعه نسبت به آن تمایلی ندارند؟ متأسفانه به نظر می‌رسد که نقاشی هنوز در جامعه امروز ما مهجور است و کارکرد اجتماعی خود را نیافته است.

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 2 اسفندماه به گالری دنا واقع در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک 4، زنگ 2 مراجعه کنند.