هنرآنلاین: جاده ابریشم احتمالا مشهورترین جاده‌ای است که به گوش‌تان خورده... جاده‌ای که تاریخی طولانی را پشت سر گذاشته است.

آتلانتیک در گزارشی تصویری این جاده مطول را پیموده است؛ جاده‌ای که از کشورهای زیادی از جمله چین، قزاقستان، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، عراق، سوریه و لبنان عبور می‌کند.

با آغاز مسیر از شهرهای ساحلی شرق چین و برای پیشگیری عبور از بیابان‌های مرکزی چین، این مسیر به دو راه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شد. مسیر شمالی که امروزه بیشتر از آن با نام "راه ابریشم" یاد می‌شود از روستای توان هوانگ (شهر شیان) آغاز می‌شد و پس از گذر از ایالت‌های گوناگون در چین و پیش از رسیدن به بیایان بزرگ مرکزی چین به سه راه گوناگون بخش می‌شد که دو تای آن‌ها از شمال بیابان و یکی از جنوب آن عبور می‌کرد.

مسیر جنوبی یک مسیر ثابت بود وبا گذشتن از مرزهای چین، این مسیر وارد قرقیزستان می‌شود که نخستین منزل آن اوزکند و سپس اوش از جمله کانونهای مهم تولید ابریشم بود و هم اکنون بزرگترین کارخانه ابریشم کشی و ابریشم بافی را در خود دارد. پس از آن وارد سرزمین فرغانه شده و پس از گذر از سمرقند و بخارا و جیحون به مرو و سپس سرخس کنونی می‌رسیده است.

از سرخس تا نیشابور منازل رباط شرف، رباط ماهی، رباط چاهک، توس نوغان، طرق، شریف‌آباد، الحمراء و دیز باد قرار داشت. منازل نیشابور تا ری و استان سمنان.

راه ابریشم پس از گذشتن از ری، قزوین، ساوه، مزدقان (جرفادقان)، همدان، گردنه اسدآباد، کنگاور، صحنه، بیستون، فرمیس (کرمانشاه)، مازورستان، حلوان، قصر شیرین، جلولاء، دسکره الملک (دستگرد ساسانی) و نهروان وارد بغداد می‌شده است و در کرانه رود فرات ادامه می‌یافت و به حدیثه می‌رسید و سپس در ساحل دریای مدیترانه به شهر انکاکیه می‌انجامید که آخرین منزل راه زمینی بود. از حدود ۱۴ سده پیش، در زمان امپراتور خاندان هان در شرق چین، یک مسیر دریایی که البته به طور رسمی بخشی از جاده ابریشم نبوده‌است، نیز مورد کاربرد قرار گرفت.

گزارش تصویری آتلانتیک را ببینید:

1

پاکستان

2

چین

3

چین

4

چین

5

بیابان گبی در جنوب مغولستان

6

چین

7

جنوب قزاقستان

8

قزاقستان

9

افغانستان

10

مزار شریف افغانستان

11

بخارا در ازبکستان

12

ترکمنستان

13

مشهد

14

یزد

15

بم

16

ارسباران در آذربایجان شرقی

17

کرکوک عراق

18

پالمیرای سوریه

19

صور در لبنان

20

صور در لبنان