به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، "علی سامعی" دبیر جشنواره بین المللی عکس خیام گفت: امسال شاهد برگزاری چهارمین دوره جشنواره عکس بین المللی خیام هستیم و جای بسی خوشحالی است که آقای ریکاردو بوسی رئیس فدارسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) از ایتالیا و آقای رومن نرو مسئول جشنواره های فیاپ از لوگزامبورگ در این مراسم حضور دارند.

او با اشاره به تاریخچه جشنواره عکس خیام گفت: این جشنواره بین الملی از سال 2013 در ایران راه اندازی شده است و ابراهیم صافی، مجتبی موسوی، مجید ملانوروزی و علوی عضو شورای سیاست گذاری این رویداد هستند.

سامعی در ادامه با بیان این مطلب که سایت جشنواره بین المللی عکس خیام به گونه ای طراحی شده است که شرکت کننده هر کشور می تواند آن را به زبان کشور خود مشاهده کنند گفت: فراخوان جشنواره پنجم به زودی منتشر خواهد شد. ما تاکنون 50 نمایشگاه در 16 کشور برپا کرده ایم و برگزیدگان طلای فایپ هر دوره شانس این را دارند که در دوره بعدی جز هیات داوران این رویداد باشند.

به گفته علی سامعی مرکز نمایشگاه های فیاپ در ایران توسط دکتر ریکاردو بوسی شنبه ۶ خرداد ساعت 17:30 در محل گالری ایده افتتاح خواهد شد. با راه اندازی این مرکز امکان و شرایط برپایی نمایشگاه برای اعضای فیاپ د ایران و سایر کشورها ساده تر خواهد شد.

او با بیان این مطلب که جشنواره عکس بین المللی خیام رویدادی است که از سوی بخش خصوصی برگزار می شود و حمایت دولتی ناچیزی مشمول حال آن می شود گفت: در این دوره 22 هزار عکس از 55 کشور در جشنواره شرکت کردند که امیدوارم استقبال از این رویداد روز افزون تر شود.

ریکاردو بوسی رئیس فیاپ هم در سخنانی با ابراز خوشحالی از حضور در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی عکس خیام گفت: مقرر اصلی فیاپ تا سال 2014 در فرانسه بود و در فرانسه هزینه برپایی نمایشگاه بالا است و از این سال به بعد مقرر اصلی فیاپ به لوکزامبورگ منتقل شد و از زمانی که من ریاست فیاپ را برعهده گرفتم تصمیم گرفتم تا در کشورهای مختلف شعبه های فیاپ را برپا کنیم تا سهم بیشتری در گسترش عکاسی در جهان داشته باشیم و امروز خوشحالم که در ایران نیز شاهد راه اندازی شعبه دیگری از فیاپ هستیم.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: عکس های شرکت کننده در چهارمین جشنواره عکس خیام واقعا حیرت آور است و من خوشحالم این جشنواره در این مدت کوتاه توانسته عکاسان خوبی را از سراسر جهان با خود همراه کند.

در این مراسم در بخش تک عکس تک رنگ  از عباس وفایی، در بخش آزاد رنگی از علی اکبر خندان، سید امیر حسین میر معینی، مهدی مختاری، سید بابک موسوی، مهدی روحی تقدیر تقدیر شد.

در بخش شهر من از امید فرخ، ابوطالب نادری، مهدی رجبی، علیرضا رستگار، محمد وروانی فراهانی، احمد زهرابی جمکرانی در بخش خلاقه از شهرزاد اکرمی، سید امید علوی، محمد صادق علیزاده، محمد رضا معصومی و حسین مهرزاد تقدیر شد.

در بخش گردشگری نیز از محمد اخلاقی، بهین نظام رعایا، اصغر بشارتی، علی حسن زاده، شهاب ناصری و هادی حمدی تقدیر شد.

بخش مستند اجتماعی و فوتوژورنالیسم برگزیده ای نداشت.

چهارمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفت‌وگوی بصری میان عکاسان ایران و جهان و به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام، توسط نمایندگی فیاپ در ایران یعنی کلوپ عکس فوکوس - وابسته به موسسه فرهنگی هنری "خانه هنر خیام" - با مشارکت خانه هنرمندان برگزار می شود.

در چهارمین دوره جشنواره 21 هزار و 399  قطعه عکس از هنرمندان 55 کشور جهان به دبیرخانه رسید. داورانی از فرانسه و ایران انتخاب آثار را برعهده داشتند. آثار برتر جشنواره در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، چین، عمان، یونان، هنگ کنگ، آرژانتین، روسیه، عربستان، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، مقدونیه و شهرهای مختلف ایران و چندین شهر آفریقای جنوبی به نمایش گذاشته خواهد شد. برندگان جشنواره گواهی شرکت در نمایشگاه گروهی از برگزارکنندگان نمایشگاه جشنواره در هر کشور دریافت می کنند.

در پایان مراسم نیز از کتاب چهارمین جشنواره عکس بین المللی خیام رونمایی شد.

این نمایشگاه تا ۱۲ خرداد در محل خانه هنرمندان ایران میزبان علاقمندان است.