سرویس تجسمی هنرآنلاین: مهرزمان فخارمنفرد پیشکسوت هنرهای تجسمی و از اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت که فعالیت هنری خود را از سال 1355 در رشتههای نگارگری، گل ومرغ و هنرهای لاکی آغاز کرده است و تاکنون موفق به خلق آثار منحصر به فرد و بسیار زیادی در این زمینه شده است در گفت‌و گویی ضمن گلایه بخاطر استفاده غیر قانونی از آثارش توسط نهادها و ارگانهای مختلف اعم از خصوصی یا دولتی به انتقاد از شرایط موجود در حقوق مالکیت معنوی آثار هنری به ویژه در زمینه تخصصی گل و مرغ پرداخت.

 مهرزمان فخار منفرد ابتدا از نشر آثارش به شکل گسترده سخن به میان آورد و گفت: سال 1378 بود که با برگزاری چهارمین دوسالانه نگارگری و برگزیده شدن آثارم در آن که منجر به چاپ آن آثار در کتاب «شرح مجموعه گل» به سفارش موزه هنرهای معاصر توسط انتشارات «یساولی» شد که عکاسی آن را نیز جواد سیدآبادی انجام داد. متاسفانه پس از آن به کرات مشاهده کردم که از این سری آثار به هر مناسبتی در بیلبوردهای تمام مناطق تهران و حتی بعضی استان‌ها و یا نهادی مردمی چون بسیج و بنرهای سازمان زیباسازی و سازمان فرهنگی هنری و شهرداری حرم مطهر (سازمان بهشت زهرا) و لوح‌های سپاس و تقدیر پایگاه‌های مقاومت و کتاب‌های مختلف تحت هر عنوان و... بدون اجازه چاپ شده و مورد استفاده غیر مجاز قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: البته پیش از آن نیز موزه هنرهای معاصر در دومین دوسالانه نگارگری یعنی سال 1374 هم اسلاید اثر نکارگری من را که تقدیر شده بود، به ناشری با قیمت پنجاه هزار تومان فروخت و در سال 1392 همان اثر در شاهنامه دکتر کزازی نیز به چاپ رسید.

منفرد با یادآوری این مقوله که این گونه امور نه تنها در کشور اسلامی ما، بلکه درهیچ فرهنگی پسندیده نیست، ادامه داد: متاسفانه امروز اندیشه‌های نارسا متوجه بر آمدن حاجات روزمره است و بی‌توجه به نیازهای معنوی، با تعرض به آثار دیگران و نادیده گرفتن حقوق معنوی و مادی هنرمندان مشغول به خیانت به هنر و هنرمند است، این در حالی است که حداقل در یک دهه گذشته هر ساله شاهد برگزاری انواع  همایش حقوق مالکیت هنری و ادبی در کشور هستیم ولی آیا این مراسم‌ها تاکنون خروجی عملی ملموسی نیز داشته است؟

این هنرمند پیشکسوت که عمر خود را در زمینه اعتلای هنر نگارگری و به ویژه شاخه «گل و مرغ» ایران صرف کرده است در ادامه اظهار داشت: استفاده مکرر و بی‌رویه از اثر هنری به هر مناسبت در سال‌های متمادی آن هم بدون اطلاع و اجازه از پدید آورنده اثر و نادیده گرفتن حقوق مادی و معنوی او از طرف هر سازمان و ارگانی بسیار ناپسند وخلاف قانون است و چنین اقدامی طبق ماده 28 قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 جرم است.

وی با بیان این نکته که ای کاش به عنوان مثال موزه هنرهای معاصر که برگزارکننده این دوسالانه‌ها است و طبق تعهداتی که در فرم‌ها هنگام تحویل آثار برای چاپ این آثار در پوستر و کتاب نمایشگاه نوشته می‌شود نظارت بیشتری در حفظ و نگهداری آثار نماید، گفت: درست همانگونه که در پشت جلد این کتاب نوشته شده هرگونه بهره‌برداری و استفاده از آثار منوط به اخذ مجوز رسمی از ناشر است و باید حراست لازم از آثار چاپ شده در آن نیز انجام پذیرد در غیر این صورت احتمالا اتفاقی پنهانی افتاده که حدود هفده سال با تذکرهای مکرر باز هم این جریان ادامه دارد که آثار تحویلی من به دوسالانه با برش‌های نامناسب، تهیه استیکرهای متنوع و ... مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

فخار منفرد افزود: هنر گل و مرغ که بر جلد قرآن می‌نشیند هنری فاخر و سرآمد است و شاخه‌ای مستقل از نگارگری، حال که این هنر مورد توجه عام‌تر هم قرارگرفته و برای هر نوع تبلیغی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌شود از این گونه آثار هنری خریداری کرده و ضمن معرفی خالقان این آثار در سطح شهر به صورتی گسترده از کل تابلو برای تبلیغات بهره گرفت که در این صورت بسیار زیبا و نشاط انگیز هم خواهد بود.

نگارگر پیشکسوت کشور یادآور شد: بهتر آن است که شهرداری محترم تهران و یا شهرداری‌های مناطق مختلف با استفاده از امکانات گسترده‌ای که دارند ضمن گسترش و ارتقاء سطح فرهنگ و هنر اصیل ایرانی از شان و منزلت اجتماعی هنرمندان حمایت کرده تا هم منجر به ارتقای کیفی آثار هنری شود و هم بتوانند تمام و کمال زینت‌بخش تابلوهای تبلیغاتی شود، زیرا بدون شک دنیای لطیف و زیبای نقاشی گل و مرغ که پر از راز و رمز و شگفتی است به جهانی غیر از جهان ماده توجه دارد تا به نحوی شایسته‌تر وکامل‌تر گردد، اجازه و فرصت اعتراض را از هنرمند می‌گیرد ولی متاسفانه کار به جائی رسیده که هزاران فریاد نهفته را با صدای هرچه بلندتر به اعتراض وا می‌دارد.

او در ادامه تصریح کرد: باعث تاسف است اگر بگویم که تصاویر گل و مرغ آثار من در اینترنت برای چاپ، بسیار بی‌کیفیت و نامناسب هستند، به همین دلیل این فرضیه قوت می‌گیرد که احتمالا شخصی به شکل پنهانی با فروش اسلاید آثارم که به امانت در اختیارش بوده، به نیت خود رسیده و استفاده فراوان برده است، به زعم بنده مسولیت این امر به عهده دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا در این زمینه به تعهد خود عمل کند و این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد زیرا کیفیت غیرمجاز آثارم که پیش از این از آنها سخن گفتم، خوب است و استفاده از اینترنت را منتفی می‌کند، آیا این افراد خود را نسبت به این آثار محق می‌دانند؟ متاسفانه قبح این عمل از بین رفته و بعضی از دفاتر تبلیغاتی به این کار عادت کرده‌اند یا به زبان شاعرانه باید گفت؛ رنج گل بلبل کشید و بوی گل را باد برد.

این هنرمند عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت در پایان گفت: یادگیری و کسب تجربه این رشته هنری مستلزم سال‌ها رنج و مرارت و تلمذ است و خلق این گونه آثار ماه‌ها وقت می‌طلبد، سوءاستفاده از آثار هنری به منظور تبلیغات گوناگون از جانب برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها و دفاتر، ضد فرهنگ، ضد هنر، ضداخلاق و خلاف عدالت اجتماعی و بی‌توجهی و اهانت به قانون است. لازم است این گونه قوانین کشور که نادیده گرفته می‌شوند مکرر از طریق رسانه‌ها به اطلاع برخی از دست اندرکاران برسد تا نظارت بیشتری روی این موارد به خرج دهند و همچنین  لازم است از هنرمندان این رشته جهت همکاری دعوت تا هم باعث شکوفائی بیشتر این هنر شوند و هم انعکاس این عمل زیبا جامعه هنری را دل گرم و دست متجاوزین بی‌بضاعت را از تکه تکه کردن آثار هنری کوتاه کنند تا خدای ناکرده دیگر آرامش روانی از بعضی هنرمندان در جامعه هنری سلب نشود و نجابت هنری هنرمند نادیده گرفته نشود. به عقیده من مطمئنا این گونه افراد در دیوان عدالت الهی بخشوده نخواهند شد، این دو بیت به زیبایی جان مطلب را ادا می کند؛

گر چشم دلم به صبر بودی/ جز عشق ندیدمی مهمات/

تا باقی عمر بر چه آید/بر باد شد آنچه رفت هیهات.

در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از آثار مهرزمان فخارمنفرد که در تبلیغات‌ها به صورت غیر قانونی استفاده شده است را ببینید: