به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، هلیا دارابی؛ دبیر همایش هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران در این نشست گفت: این نشست به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه امر کیوریتوریال به تولید و تغییر وضعیت‌ها منجر می‌شود. هنر معاصر روز به روز به سمت تجاری شدن پیش می‌رود و در این شرایط اهمیت دارد که مسائل از زاویه دیگری نیز طرح شود.

فرشته موسوی؛ مدیر هنری و کیوریتور مستقل ام-ا-پی لندن در این نشست گفت: ایده سکنا گرفتن در فضا از ملزومات فعالیت کیوریتوریال است و ضرورت دارد به این نکات توجه شود که چگونه سکنا گرفتن در وضعیت امور ما را از گرفتار شدن در پیچیدگی‌های آن نجات می‌دهد و مقاومت در برابر چارچوب‌های موجود را چگونه می‌توان به عنوان حرکتی خلاقانه استفاده کرد.

موسوی ادامه داد: در این مبحث سه پیش فرض به تعلیق درآوردن، سکنا گرفتن در وضعیت امور و مقاومت مطرح می‌شود. در به تعلیق درآوردن، تمایز کیوریتور محدود به برگزاری نمایشگاه و کیوریتوریال پرسشگر و منتقد مطرح است. در مورد سکنا گرفتن در وضعیت امور ترکیبی از فضاهای موسسه ای یا خودجوش  و ترکیب فضازمانی امکاناتی را برای رویارویی افراد، مفاهیم و دانش‌ها فراهم می‌کند. برخورد مقاومتی نیز از سویی گذشته‌های تهدید شده را بررسی می‌کند و همچنین مقاومت در برابر آنچه را در حال وجود دارد، طرح می‌کند. کنش سکنا گرفتن با رفتار مقاومتی به تولید دانش کمک می‌کند و فعالیت کیوریتوریال با آرشیو و منابع گذشته، پدیدار کردن چیزی است که از چشم تاریخ پنهان مانده است و فرمی از تاریخ را دارد.

ویویانا چچیا؛ کیوریتور بخش عمومی مرکز هنر معاصر گلاسکو در این نشست با بیان تجربه کیوریتوری در مرکز هنر معاصر گلاسکو گفت: کیوریتوری به شکل معاصر و روش‌های آموزش آن فراتر از ساختار موجود و برگزاری نمایشگاه قرار می‌گیرد.

ویویانا چچیا در ادامه گفت: در این مرکز مسائل اجتماعی و زیست محیطی که می‌توانست جذاب باشد بررسی شد و بررسی بلندمدت این مفاهیم مورد نظر بود.

کرولینا ریتو؛ سرپرست برنامه‌های عمومی و پژوهشی ناتینگهام معاصر در ادامه نشست گفت: ناتینگهام معاصر یک مرکز بین المللی است که فعالیت محلی نیز دارد و انجام تحقیقات مهم‌ترین بخش فعالیت مرکز است. کیوریتور فراتر از برگزاری نمایشگاه می‌تواند فعالیت‌هایی مانند نشر، تمرکز بر پروسه و فرایند به جای نتیجه انجام دهد و امر کیوریتوری فضای فعالیت عملیاتی و تحقیقاتی را کنار هم فراهم می‌کند و فعالیت ناتینگهام معاصر تحقیقات عملگرایانه است.

میکا سولا؛ کیوریتور و مدیر سلیم هلسینکی نیز با بیان تجربه‌های خود در کیوریتوری گفت: ما در پروژه‌های خود به برگزاری نمایشگاه، چاپ و نشر، نشر آنلاین، معماری و طراحی شهری می‌پردازیم و به شکل عملی تحقیق و پرسش می‌کنیم.