سرویس تجسمی هنر آنلاین: مریم فیروزی که نمایشگاه آثارش این روزها در گالری ثالث به نمایش در آمده است به هنرآنلاین گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های من  به چالش کشیدن رسانه‌ای است که در آن تجربه کسب می‌کنم.

او ادامه داد: پایان‌نامه‌ من با عنوان "خودبازتابی در سینما" که به عنوان پایان‌نامه‌ برگزیده‌ سال انتخاب شد، اولین اقدام تئوریک من برای به پرسش کشیدن رسانه بود که به سراغش رفته بودم.

این هنرمند گفت: عکاسی برای من یک جورهایی جای خالی نقاشی و لحظه‌هایی که فیلم نمی‌سازم را پر می‌کرد. "کتاب‌خوانی برای خیابان‌های تهران" اولین مجموعه عکس جدی من است که از یک دغدغه‌ شخصی برخواسته و آن هم کتاب است.

فیروزی گفت:این عکس‌ها به صورت تدریجی شکل گرفتند و این‌گونه نبود که به هنگام گرفتن عکس اول، بدانم هشتمین عکسم چه خواهد بود. من یک‌سال وقت صرف کردم تا لوکیشن عکس‌هایم را پیدا کنم.

maryam-firuzi (4)

او اظهار داشت: در واقع بعد از یافتن و مشخص شدن لوکیش‌ها، کم‌کم قصه‌ها هم شکل گرفتند و هر عکس مسیر عکس بعدی را نشان داد.

این هنرمند گفت: ایده‌ اولیه در سال اول فوق لیسانسم بود اما ایده‌ اصلی و خود شکل گرفتن پروداکشن، در سال دوم فوق لیسانس اتفاق افتاد که درگیر پایان نامه‌‌‌‌ هم بودم.

فیروزی در پاسخ به این سوال که چرا سوژه‌ اصلی عکس‌هایش خودش، در قالب یک زن است، گفت: من خودم یک زنم و وقتی می‌خواهم به جامعه نگاه کنم، همیشه از دیدگاه یک زن نگاه می‌کنم. از آنجا که کانسپت این مجموعه، دغدغه‌ی شخصی‌ام بود، لازم می‌دیدم که خودم در عکس حضور داشته باشم. چون اگر خودم نبودم قاعدتا باید دنبال یک دختر دیگر می‌گشتم و ملاک خاصی برای او نداشتم زیرا این مجموعه نیاز به یک سوژه‌ واحد داشت.

او ادامه داد: انجام چنین پروژه‌های عکاسی در خیابان سختی‌های زیادی دارد و باید از نیروی انتظامی مجوز گرفت. در عکس عروس که در وسط خیابان است، بزرگ‌ترین نگرانی ما دختربچه‌ای بود که وسط خیابان باید راه می‌رفت و ما باید خیابان را می‌بستیم؛ اما  گاهی موتورسواران هیچ اهمیتی نمی‌دادند.

840x492_article_image_1494928733

مریم فیروزی در رشته‌ سینما تحصیل کرده اما نقاشی و ادبیات جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی او هستند. مریم فیروزی مجموعه شعر چاپ نشده‌ای هم دارد. نقاشی هم چندین سال زندگی او را در اختیار خود گرفته بود. گالری ثالث تا 3 خرداد در خیابان کریم‌خان ، بین ماهشهر و ایرانشهر ، پلاک 248 میزبان آثار  "کتاب‌خوانی برای خیابان‌های تهران" است.