سرویس تجسمی هنر آنلاین: نمایشگاه گروهی تایپوگرافی با آثار ساحل فلاح، سارا ایوبی و بهنوش مومنی در نگارخانه هنر ایران به نمایش در آمد. آثاری که غالب آن‌ها با تکنیک میکس مدیا انجام شده و بیش از هر چیز دیگر تصویری بدیع از دیوارنگاری‌ها را به تصویر می‌کشید. دیوار نگاری‌هایی که خط به عنوان عنصر اصلی سازنده پیکره آن‌ها است.

این هنرمندان علیرغم تفاوتی که در رویکردهای تصویری داشتند، تلاش کرده بودند که به این واسطه بتوانند از این عناصر بصری آشنایی در قالبی نو، تصویر و معنایی بسیط‌تر بسازند و تصاویری را که از لحاظی در میان روزمرگی ما گم شده‌اند را با یک تجربه هنری نو و در قالب یک اثر هنری ارائه دهند.

شفافیت بیش از اندازه این آثار به نوعی خود به عنوان یک عنصر مهم و قابل توجه به ما این امکان را داده بود که بتوانیم در دل یک اتفاق نه چندان پیچیده که بدون شک هر روز با آن مواجهیم کمی تامل کنیم و این تامل به واسطه تکنیک هنری این هنرمندان که به نظر تکنیک مناسبی برای ارائه این آثار بود عمیق‌تر می‌شد.

سعی کردیم مخاطب را در برابر سوال قرار دهیم

ساحل فلاح در این باره به هنرآنلاین گفت: زبان به عنوان یک عنصر مهم در زندگی ما در طول تاریخ مسیرهای مختلفی را طی کرده است. در واقع گره زدن اندیشه و بروز عواطف هنری به واسطه همین عنصر به وجود آمده است.

او ادامه داد: در طول مسیر زندگی این عنصر یا به قولی بهتر قرارداد، دستخوش تغییر شده و در طول این تغییرات خب مسلم است که گره‌های معنایی را نیز در دل خود جای داده است؛ گره‌هایی که منجر به عقیم ماندن معنا می‌شود و علیرغم این که ما با آن آشنا هستیم برای ما ناآشنا هستند.

نمایشگاه گروهی تایپوگرافی در نگارخانه هنر ایران‎

این هنرمند نقاش گفت: ما در این نمایشگاه سعی کردیم که بتوانیم در میان این گره‌ها کاوش کنیم و تصویری از آن را به نمایش در بیاوریم. تصاویری که در قالب این تایپوگرافی‌های مخدوش به تصویر در آمده است.

فلاح گفت: در واقع ما سعی داشتیم سوال‌های خود از عنصر و مفهوم زمان و تجربیاتی که در طول زمان بر این عناصر اضافه می‌شود را در قالب تصاویری به روی دیوار بیاوریم.

او اظهار داشت: این سوال‌ها به واقع برخواسته از ناخودآگاه ما است و ما در این زمینه به دنبال ارائه پاسخی نبودیم و سعی کردیم که با آثارمان افراد را در برابر سوال قرار بدهیم.

گسترش زبان موجب پیچیدگی آن می‌شود

سارا ایوبی نیز در این‌باره به هنرآنلاین گفت: مساله زبان و تغییر ساحت‌های معنایی و کارکرد آن در طول تاریخ و زمان همواره تجربه‌هایی زیستی متنوعی را برای افراد به وجود آورده است.

او ادامه داد: این تجربه‌های زیستی که به واسطه زبان گسترش پیدا می‌کنند به واسطه تفسیرپذیر بودن عنصر زبان برای هر کس معناهای متفاوتی دارد و امکان دریافت متنوع از یک مفهوم که به واسطه زبان منتقل می‌شود، گستره معنایی آن را وسیع‌تر می‌کند و خوب این امر موجب پیچیده شدن مسائل نیز می‌شود.

این هنرمند گفت: من سعی کردم در آثار این نمایشگاه اندکی بر روی این مفهوم که به نوعی عادی‌ترین و معمول‌ترین اتفاق زندگی ماست اندکی تامل کنم. مساله زبان که به واسطه تکرار دچار نوعی استحاله می‌شود و به عنوان امری عادی مورد پرسش قرار نمی‌گیرد.

نمایشگاه گروهی تایپوگرافی در نگارخانه هنر ایران‎

ایوبی گفت: برای طرح این دغدغه و مساله باید به سراغ المان یا تصویری می‌رفتیم که بتواند منتقل‌کننده این مفاهیم باشد و خود تایپوگرافی و خط به عنوان علائم نوشتاری حمل کننده این مفهوم به نظر سوژه مناسبی بود تا ما بتوانیم به واسطه یک طرح تصویری طرح ذهنی خود را ارائه کنیم.

او اظهار داشت: ما در این آثار از المان‌هایی تصویری در کنار تایپوگرافی استفاده کردیم که بیشتر بر مبنای دیوارنگاره برای افراد آشنا بودند و به این واسطه شاید پرسش‌گری ما از خودمان بهتر ارائه می‌شد.

ایوبی گفت: ما در این نمایشگاه به صورت گروهی این ایده مشترک را مطرح کردیم و حول این ایده مشترک مدت زمانی را با یکدیگر کار کردیم و در نهایت به این نمایشگاه رسید.