سرویس تجسمی هنر آنلاین: محل جدید گالری دید 22 اردیبهشت ماه همزمان با نمایش و رونمایی از کتاب آثار پروین هانی طبائی افتتاح شد. او در این نمایشگاه طیف وسیعی از آثارش را به نمایش در آورده است که در آن از تکنیک چاپ چوب استفاده شده است .

پروین هانی طبائی در آثار این نمایشگاه تلاش کرده چاپ چوب را به عنوان روشی برای رسیدن به مفاهیمی در آثار تصویری خود برگزیند.اتفاقی که به عقیده خود هنرمند نیز به معنای غلبه تکنیک بر موضوع نیست بلکه برای رسیدن به نتیجه بهتر در تصویر چوب که ماده اصلی کار او است از آن استفاده کرده است.

در آثار هانی طبائی بافت چوب اهمیت بسیاری دارد و هماهنگی بین چوب و تصویر در راستای ایده‌هایی مانند آسمان، دشت، دریا، انسان و پرنده به عنوان لازمه اصلی بیان بصری نمود، پیدا کرده است.

نمایشگاه آثار پروین هانی طبائی در گالری دید

او سعی کرده برای رسیدن به مفهوم در تصویر از طریق روش‌های حکاکی چوب (چوب‌های چندگانه، استنسیل یا پوششی و کاهشی) از رنگ، فرم و بافت که از مزیت‌های این روش است، استفاده کند و به طور کلی فضای اصلی آثارش را که فضاهایی شبیه دریا، آسمان، درخت، پرندگان و انسان را به تصویر بکشد.

در ادامه جریان این نمایشگاه همچنین مجموعه آثار این هنرمند در غالب یک مجموعه فاخر و به عنوان آثاری تک به تک رونمایی شد.

تکنیک در کارهایم غالب نیست

پروین هانی طبائی که آثارش دار گالری دید به نمایش در آمده به هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه برای من تکنیک به تنهایی اهمیتی نداشت و اهمیت محتوا و تکنیک برای من شکلی یکسان داشتند.

او ادامه داد: در واقع قسمت اصلی کار این است که چه فکر می‌کنید و سپس به آن می‌اندیشید که چگونه آن را ارائه کنید. هنرمندی هست که ایده‌ای را در نظر می‌گیرد، سپس طراحی و اتود آن طرح را انجام می‌دهد و بعد تصمیم می‌گیرد آن را با آبرنگ، چاپ دستی، رنگ روغن و غیره، این اثر را خلق کند.

این هنرمند نقاش گفت:این تکنیک به کمک هنرمند می‌آید که بیان قوی‌تری داشته باشد. به عنوان مثال این بافت‌هایی که در آثارم وجود دارد به واسطه رگه‌هایی که دارد می‌تواند آسمان را در وجه رساتری به مخاطب ارائه کند. اگر من با آبرنگ این کار را می‌کردم، شاید اصلا جواب نمی‌داد و من نمی‌توانستم ایده مدنظر خودم را عملی کنم. ولی حس و مفهوم هم برای من مهم است و در درجه دوم تکنیک مهم است.

هانی طبائی گفت: در این آثار به واقع تکنیک غالب نیست و نمی‌خواهم بگویم که تکنیک اول مطرح است. من حتی در آموزش هم به شاگردانم می‌گویم که شما اول به ایده‌هایتان رجوع کنید و بعد انتخاب کنید که این ایده را با چه روشی می‌توانید بهتر به نمایش در آورید.

نمایشگاه آثار پروین هانی طبائی در گالری دید

او اظهار داشت: ما همیشه برای انتخاب هرکاری، فکرمان را با عناصر تصویری روی کاغذ می‌ریزم و بعد می‌آیم روی آن کار می‌کنم که می‌خواهم چه کاری انجام دهم و چه بیان رنگی می‌خواهم داشته باشم.

این هنرمند درباره تکنیک آثارش گفت: این تکنیک از قرن‌ها پیش در چین به وجود آمد. به این دلیل که می‌خواستند حروف را بنویسند و به دلیل این که تکرار راحت‌تر شود قالب‌هایی را درست می‌کردند که حروف بر آن‌ها نقش بسته بود و آن‌ها را به صورت آینه بر روی کاغذ می‌زدند و متن و تصویر را به وجود می‌آوردند .

هانی طبائی گفت: در قرن حاضر همان دارد تکرار می‌شود اما ممکن است افرادی ترفندهایی به آن اضافه کنند. خود من کاری می‌کنم که صرفه جویی شود در چوب و وقت، اما در نهایت چاپ روی چوب کار می‌کنم.

فضای جدید گالری دید حرفه‌ای‌تر است

مهدی صوتی مدیر گالری "دید" نیز درباره انتقال محل این گالری به مکان جدید و همچنین برگزاری نمایشگاه هانی طبائی به هنرآنلاین گفت: ما دیدگاه کلی را از روز ابتدایی تاسیس گالری دید داشتیم که اصل فعالیت‌های ما بر آن استوار است و آن حمایت از هنرمندان جوانی بود که آثارشان به هر دلیلی فرصت دیده شدن پیدا نکرده بود.

او ادامه داد: همچنین حمایت از هنرمندان شهرستانی نیز از ابتدا در دستور کار ما بود و ما در حال تدوین برنامه‌ای هستیم که بتوانیم در قالب نمایشگاه‌های گروهی در یک شکل منظم، نمایشگاه‌هایی از هنرمندان هر استان برگزار کنیم.

مدیر گالری دید اظهار داشت: مکان قبلی گالری به دلیل بعد مسافتی که داشت شرایطی را ایجاد کرده بود که نمایشگاه‌ها کمتر دیده می‌شدند و بنا بر این اتفاق ما تصمیم گرفتیم مکان این گالری را به مرکز شهر منتقل کنیم و خوشبختانه محل جدید این گالری یک سر و گردن از مکان قبلی بالاتر است.

صوتی گفت: این گالری با مساحتی حدود 180 متر مربع و با نورپردازی حرفه‌ای و از طرفی به دلیل نزدیک بودن به خانه هنرمندان ایران، شرایط مناسب‌تری را برای ارائه آثار فراهم آورده است.

نمایشگاه آثار پروین هانی طبائی در گالری دید

او درباره نمایشگاه گالری نیز توضیح داد: ما به دنبال آن بودیم که نمایشگاهی را گردآوری کنیم که در نوع مدیوم خودش تا به حال اتفاق نیافتاده باشد و خوب آثار خانم هانی طبائی به دلیل نوع تکنیک و آثار ایشان این شرایط را دارا بود. همزمان با رونمایی از کتاب آثار ایشان که توسط آقای مصور رحمانی صورت گرفته نمایشگاه آثارشان نیز در گالری دید افتتاح شد.

مدیر گالری دید گفت: ما تصمیم داریم ورکشاپ هایی را در این مکان برگزار کنیم  و از طرفی برنامه‌های جدید ما به گونه‌ای است که بتوانیم آثاری را که کمتر به آن توجه شده را به نمایش در بیاوریم.

صوتی گفت: ما بیش از 15 نمایشگاه را به صورت مدون برنامه‌ریزی کرده‌ایم  و این امتیاز بزرگی است و برای هر نمایشگاهی نیز به طور کل مهلتی 10 تا 11 روز در نظر داریم.

او درباره کاربری محل سابق گالری نیز گفت: ما قصد داریم در محل سابق گالری تجهیزات هنری را به صورت یک مجموعه کامل اعم از سه پایه، بوم  و حتی بحث چاپ اثر هنری عرضه کنیم که هنرمندان با حضور در این محل بتوانند با هزینه‌ای پایین‌تر این تجهیزات را در اختیار داشته باشند.

لازم به یادآوری است نمایشگاه آثار پروین هانی طبائی تا 2 خرداد ماه در ضلع شرقی خانه هنرمندان، خیابان عاصم ترابی، نبش کوچه اردلان، پلاک 24، طبقه دوم میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.