سرویس تجسمی هنر آنلاین: مراسم اختتامیه هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران عصر یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه در سالن گردهمایی فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، کیهان محمدخانی قائم‌مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی، سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران و دبیر هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به همراه جمعی از هنرمندان و داوران این رویداد هنری حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم کیهان محمدخانی متنی را به زبان انگلیسی خطاب به هنرمندان خارجی سمپوزیوم، در مورد رویکردهای این رویداد هنری و اهدافی که دنبال می‌کند، قرائت کرد. سپس کلیپی از روند لجستیک و نحوه آماده‌سازی سایت هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران به نمایش درآمد  و در ادامه عیسی علیزاده پیامی را از جانب محمد باقر قالیباف شهردار تهران به برگزارکنندگان این سمپوزیوم ابلاغ کرد که در آن ضمن تشریح اهمیت برگزاری چنین رویدادی از برگزارکنندگان این سمپوزیوم قدردانی کرده بود.

در ادامه این مراسم همچنین کلیپی از مراحل کار هنرمندان و شکل نهایی آثارشان تهیه شده بود که به نمایش در آمد.

اختتامیه هشتمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران در فرهنگسرای اندیشه

بین‌المللی شدن سمپوزیوم موجب تداوم آن می‌شود

محمود صلاحی در ادامه این مراسم ضمن بیان این نکته که از لفظ سمپوزیوم برای چنین رویدادی استفاده نمی‌کند، افزود: این واژه ریشه‌ای یونانی دارد و به معنای دور هم جمع شدن و خوش بودن است و یا به گردهمایی‌ها فلسفی و علمی گفته می‌شود.

او ادامه داد: ولی این رویداد هنری عظیم که توامان هم شکل علمی و هم عملی دشواری دارد به راستی فقط یک دورهمی همراه با خوشی نیست.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: پروژه انتخاب و حمل و نقل این سنگ‌های عظیم الجثه به تنهایی خود بخش اعظمی از سختی کار است، به عنوان مثال در رویدادهای هم جنس این سمپوزیوم که در آن به جنبه‌های دیگر هنر تجسمی پرداخته می‌شود یک نقاش در فضایی آرام تنها با قلمی که در دست دارد سروکار دارد و دچار سختی‌های کار با سنگ و ساخت مجسمه نیست.

صلاحی گفت: این کار البته نسبت به رویدادهای و جنبه‌های دیگر هنر تجسمی ماندگاری بیشتری هم دارد. اوایل که این رویداد توسط سازمان فرهنگی و هنری اجرا و سپس به حق به سازمان زیباسازی محول شد، ما عقیده داشتیم که این رویداد هنری، یک اقدام فرهنگی بزرگ است که به دلیل همین ماندگاری در حقیقت ما به استمرار یک فرهنگ کمک می‌کنیم.

او اظهار داشت: هویت و تاریخ ما در حقیقت به واسطه این هنر تجسم و تبلور پیدا می‌کند و ما آن چه بر ما رفته را بر این سنگ‌های سخت و سنگین و خشن رقم می‌زنیم که در نهایت از دل آن اثری بیرون می‌آید که ارزش افزوده آن ده ها برابر اصل آن است.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: این آثار بعد از این سرمایه‌های می‌شوند برای شهر که هم مردم و هم توریست‌ها از آن بهره‌مند خواهند شد و این رویداد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که آثاری از همه جای جهان در آن به نمایش در آید. همان‌گونه که امروز اعتبار بسیاری از شهرها و موزه‌های مطرح جهان به واسطه آثار هنرمندانی است که از سراسر جهان در آن وجود دارد.

صلاحی گفت: به حق که بین‌المللی شدن این رویداد به تداوم سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران کمک خواهد کرد و من به واسطه این رویداد از عزیزانم در سازمان زیباسازی شهر تهران کمال تشکر را دارم.

اختتامیه هشتمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران در فرهنگسرای اندیشه

سنت مجسمه‌سازی سنگی به فراموشی سپرده شده بود

پس از پخش کلیپی از روند بازدید دانشجویان از هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، سیدمجتبی موسوی دبیر این سمپوزیوم به عنوان آخرین سخنران این برنامه پشت تریبون ایستاد.

موسوی درباره نحوه برگزاری هشتمین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گفت: ما خوشحالیم که این سمپوزیوم در موعد مقرر خود برگزار شد و امیدواریم با حفظ استمرار آن بتوانیم چنین رویدادی را تثبیت کنیم و به هدف اصلی خود که توسعه و ارتقاء مجسمه‌سازی کشور است، دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: هشتمین دوره این سمپوزیوم حاصل مجموعه‌ای از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی است که از اواسط سال 94 با تشکیل یک شورای سیاست‌گذاری آغاز شد که طی جلسات متعدد و وسواس سیاست‌گذاران، نتیجه نهایی به اعلام یک فراخوان عمومی منجر شد.

دبیر هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: پس از ثبت نام و گردآوری آثار 200 هنرمند از طریق وب‌سایت سمپوزیوم، متوجه شدیم جمع کثیری از هنرمندان حرفه‌ای کشور نیز برای حضور در چنین رویدادی اعلام آمادگی کرده و بنا بر محدودیت‌های اجرایی، متاسفانه مجبور شدیم که تعداد اندکی را برای حضور در کارگاه دعوت کنیم.

موسوی گفت: بعد از بررسی نهایی مجموعا 12 هنرمند خارجی و 5 هنرمند ایرانی در بخش اصلی و 10 هنرمند نیز به بخش دانشجویی دعوت شدند و ما برای اولین بار دو هنرمند را دعوت کردیم که در بخش حرفه‌ای بر روی سنگ گرانیت که متریال مهمان این سمپوزیوم بود، کار کنند.

او درباره دلیل انتخاب متریال سنگ برای سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران اظهار داشت: ما دارای تنوع گسترده‌ای از معادن سنگ هستیم  و بنا بر آمار ما 700 نوع سنگ داریم که اغلب قابلیت استفاده در مجسمه‌سازی را دارند.

موسوی گفت: یکی از اهدافی که در انتخاب متریال سنگ داشتیم، آن بود که بتوانیم از این تنوع بهره ببریم و بتوانیم از آن متریالی که همواره خارجی‌ها علیرغم آن که در دسترس‌شان نیست و  از آن استفاده می‌کردند نیز استفاده کنیم.

او گفت: سنت مجسمه‌سازی سنگی متاسفانه در ایران به فراموشی سپرده شده است و ما بعد از ابوالحسن‌خان صدیقی اثر ماندگار سنگی نداشتیم و قصد ما این بود که این سنت احیا شود.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: زمانی که در دوره دوم سمپوزیوم می‌خواستیم تعداد هنرمندانی که با سنگ کار می‌کنند را بشماریم به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید ولی امروز حداقل 50 هنرمند را سراغ داریم که واسطه برگزاری سمپوزیوم بر روی سنگ کار می‌کنند.

موسوی گفت: از طرفی ما به واسطه برگزاری این سمپوزیوم مدیرانی اجرایی داریم که امروز می‌توانند سمپوزیوم‌هایی با این کیفیت در سراسر کشور برگزار کنند.

او در ادامه ضمن تشکر از تمامی هنرمندان و عوامل اجرایی سمپوزیوم اظهار داشت: ما قصد داشتیم برای ایجاد یک تنوع سایت هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران را به مکان دیگری منتقل کنیم اما مدیران برج میلاد ضمن همکاری خوبی که با داشتن به ما اجازه ندادند که از آن مکان برویم و جدای از این که ما را در آن نقطه نگه داشتند، سایت خاکی که در سال‌های قبل وجود داشت را بدل به فضایی آسفالته کردند که به برگزاری این دوره سمپوزیوم نظم خوبی بخشید.

موسوی در پایان گفت: سمپوزیوم چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ تدارکاتی حمایت ویژه‌ای شد و ما خوشحالیم که یک تیم قوی در حوزه اطلاع‌رسانی و مستندسازی را همراه خود داشتیم.

اختتامیه هشتمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران در فرهنگسرای اندیشه

هیئت داوران کار سختی را پشت سر گذاشت

در ادامه این مراسم کامبیز صبری که در کنار بلن رومرو از کشور اسپانیا و رافی داوتیان مجسمه‌ساز ایرانی – ارمنستانی داوران این دوره سمپوزیوم بودند به نمایندگی از هیئت داوران برای قرائت بیانه هیئت داوران به روی سن آمد.

او پیش از قرائت این بیانیه گفت: از آن جایی که آثار هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران همگی قابل توجه  و خوب بودند هیئت داوران کار سختی را پشت سر گذاشت و انتخاب کردن از میان این هنرمندان با احتساب امتیازها دشوارترین بخش داوری بود.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: ما باید به گونه‌ای داوری و انتخاب می‌کردیم که هیچ‌کس فکر نکند که اثرش خوب نبوده است؛ اما با این حال و بنا بر سنتی که وجود دارد تلاش کردیم داوری این سمپوزیوم را به نحو احسن انجام دهیم.

وی ابتدا بیانیه‌ای را به زبان انگلیسی و سپس به زبان فارسی قرائت کرد.

پس از قرائت این بیانیه هیئت داوران از سعید محمودی یکی از هنرمندان هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران که علیرغم آسیب دیدگی که در این رویداد برای او به وجود آمد، اثر خود را به اتمام رساند، تقدیر کردند و سپس نتایج داوری این سمپوزیوم به شیوه طراحی شده‌ای اعلام شد.

بر همین اساس شهریار رضایی و مرتضی شعبانی به عنوان عوامل اجرایی هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در ابتدای برای معرفی هنرمندان شایسته تقدیر بخش دانشجویی به روی سن آمدند و با خواندن نام شیما سادات مصطفوی، فاطمه اکبری و ملیکا نیکخواه از این دانشجویان تقدیر به عمل آمد.

امین طباطبایی و مهدی سلحشور دیگر عوامل اجرایی سمپوزیوم هشتم نیز با آمدن روی صحنه، "آنا ماریا نگارا" از رومانی و "اومیت تورگای درگون" از کشور ترکیه را به عنوان هنرمندان شایسته تقدیر در بخش اصلی معرفی کردند.

بعد از این فریا مخابری و محمدرضا یزدی برگزیدگان سوم هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران را که به طور مشترک این عنوان را به خود اختصاص داده بودند، معرفی کردند که "فرانچسکوبرناردینی" از ایتالیا و "کاتسومی ساکای" از ژاپن بودند.

"مصطفی محسنی" برگزیده دوم این سمپوزیوم بود که نامش توسط بهداد لاهوتی و محمد سالاریان از اعضای شورای سیاست‌گذاری سمپوزیوم خوانده شد.

مجید حقیقی مدیر اجرایی هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران نیز در نهایت "گنتی تاوانیگو" هنرمند اهل آلبانی را به عنوان برگزیده نخست این سمپوزیوم معرفی کرد.

این سمپوزیوم یک جایزه ویژه نیز داشت که تحت عنوان استعداد جوان توسط سعید شهلاپور مجسمه‌ساز با سابقه کشور به "محمد مروستی" تعلق گرفت.

پس از پایان این مراسم سالار عقیلی هنرمند مشهور کشور به صورت زنده قطعاتی را برای حاضرین در سالن اجرا کرد.

هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران از اول تا 24 اردیبهشت‌ماه در برج میلاد تهران برگزار شد.