سرویس تجسمی هنر آنلاین: این نمایشگاه به همت موسسه فرهنگ و هنر ماندگار، عصر پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت در گالری پردیس ملت آغاز به کار کرد. 

زهرا گلشن، مدیر موسسه فرهنگ و هنر ماندگار که برگزارکننده این نمایشگاه است در گفتگوی کوتاهی در حاشیه افتتاحیه این رویداد گفت:" هنر معاصر ایران به پیشروترین هنر ایران در عرصه بین المللی تبدیل شده است و شایسته است نمایشگاه هایی با رویکردهای پژوهشی روند حرکتی آن را به تحلیل و واکاوی بنشینند؛ موسسه فرهنگ و هنر ماندگار که به تازگی متولد شده است قصد دارد گام های جدی در این زمینه بردارد. "

گلشن گفت که موسسه اش در همه زمینه های هنری فعالیت خواهد داشت و افزود:" ارائه حرفه ای آفرینش های هنری در همه زمینه های هنر یک فن و تخصص روزآمد است که کشورهای صاحب هنر را از دیگران متمایز می کند، متاسفانه هنر ایران از این منظر دچار کاستی های بسیار است؛ یکی از برنامه های ما فراهم آوردن امکاناتی ست که چهره ای شایسته و زیبنده از هنر ایران را بازتاب دهد."

در این نمایشگاه که فرناز محمدی نمایشگاه‌گردانی آن را به عهده دارد، آثار ۴۰ هنر که هر یک از زاویه‌ دیدی مختص به خود در هنر معاصر ایران دارند، ارائه شده است.

نمایشگاه

وجه پژوهشی و اقتصادی نمایشگاه توامان با هم اهمیت داشت

فرناز محمدی کیوریتور این نمایشگاه در این‌باره به هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه در واقع در ادامه پروژه نمایشگاهی جوانان پیشرو و نیز نمایشگاه هایی است که من در آن آثار سه نسل از هنرمندان را مرور می‌کردم؛ حتی می توانم بگویم نمایشگاه " جریان ها و رویکردها" یک قدم به جلو آن مجموعه هاست زیرا با ذیل موضوعی که گرد هم آمده اند امکان جستجوگری در آن را افزون تر می کند.

او ادامه داد: فضای نمایشگاهی پردیس این حسن را دارد که من اندکی به وجه پژوهشی نمایشگاه‌ها بیشتر توجه کنم و این نمایشگاه در ذهنم بود و توانستم در یک جمع‌بندی به سر فصل "رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران" برسم که ممکن بود این عنوان معاصر کمی چالش برانگیز هم باشد.

کیوریتور این نمایشگاه گفت: "ما هنرمندانی در دهه سی و چهل شمسی نیز داریم که رویکردهای معاصر داشتند اما من در حقیقت در این نمایشگاه از هنرمندان سی تا پنجاه ساله اثر به نمایش گذاشتیم. "

محمدی گفت: بسیار سخت بود که ما بتوانیم چکیده‌ای از هنرمندان با رویکردهای معاصر را نشان بدهیم  و ما  در این نمایشگاه نمی‌توانیم ادعای این را داشته باشیم که این‌ها چکیده کاملی هستند اما من نگاهی به روند این جریان داشتم با توجه به سبک کار خود هنرمندان آنها را کنار هم قرار داده ام. 

او اظهار داشت: ما در این نمایشگاه آثار مجسمه‌سازان را هم در کنار نقاش‌ها نمایش دادیم و به نظرم این اتفاق خوشایندی است که رخ داده است و البته باید بگویم در کنار همه این‌ها من به ابعاد دیگری هم فکر می‌کردم.

کیوریتور این نمایشگاه گفت: "از آن جایی که پایان‌نامه من اقتصاد هنر بوده خواستم جریان شکننده اقتصاد هنر را به واسطه این نمایشگاه کمی دچار حرکت کنم؛ این هنرمندان نمونه های شاخصی هستند که در این سالها آثارشان رشد داشته و در روزهایی که به دلایل مختلف ممکن است مارکت هنر شاهد افتی شده باشد،  خواستم بازار هنر را محک دوباره ای بزنیم. از این منظر در واقع من کسانی را انتخاب کردم که قیمت آثارشان ثبات بیشتری دارند و یکی از ملاک های انتخاب این مجموعه این مولفه نیز بوده است. 

او اظهار داشت: از طرفی فضای این گالری، موزه‌ای نیست که ما بتوانیم کارهای تک این افراد را به نمایش در بیاوریم. حتی اگر این افراد در دورانی کارهای خاص‌تری داشته باشند من باید این آثار را در  گالری به نمایش در می‌آوردم و فروش آن‌ها برای من مهم بود و به این واسطه من باید بالانسی به وجود می‌آوردم که در آن بهترین آثار این هنرمندان بدون این که عنوان مجموعه شخصی را یدک بکشند به نمایش در آیند.

کیوریتور نمایشگاه "رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران" گفت: بسیاری از این هنرمندان برای این نمایشگاه اثر ویژه‌ای خلق کردند اما برخی نیز هم این آثار را با ادیشن‌های مختلف پیشتر به نمایش در آورده‌اند. یکی از ویژگی‌های دیگر این نمایشگاه حضور محمدرضا یزدی است که در طبقه اول یک اثر عظیم از این مجسمه‌ساز کار شده است و چند ماه بر روی این پروژه کار کرده است تا بتواند به این نمایشگاه برساند و جالب بودن این اثر در آن است که ما اثری را که مختص به فضای کل مجموعه پردیس است به نمایش در آوردیم. "

محمدی عنوان کرد: بدون شک نواقصی در این نمایشگاه وجود دارد و من تلاش می‌کنم برای سال‌های آتی آثار افرادی را که جا مانده‌اند به نمایش در بیاوریم و ما در یک دوره‌بندی قصد داریم آثار متعددی را به نمایش در بیاوریم

 

نمایشگاه

تنوع در رویکردها و تکثر آثار هنری

این مجموعه با همکاری موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهر تهران گرد هم آمده و بنا دارد ضمن نشان دادن بخش‌هایی پر قدرت از رویکردهای متنوع در هنر معاصر ایران و ارائه آثار قابل تامل و تماشایی، زمینه پژوهش و جستجویی هر چند گذرا برای علاقمندان به هنر فراهم آورد.

در امتداد این مسیر آثار هنرمندانی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد که در سال‌های اخیر چه در فضای هنری و چه در فضای اقتصادی به بازار و جایگاه قابل توجهی رسیده‌اند و بیشتر اسامی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هنرمندانی شناخته شده و صاحب سبک هستند.

هرچند این نمایشگاه، حتی به عقیده خود برگزارکنندگان آن، نمایشگاه کامل و جامعی نیست و جای آثار بسیاری از هنرمندان در آن خالی است؛ اما این نمایشگاه می‌تواند طی سال‌های آتی با ارائه چشم‌اندازهای نوین و گسترده‌تری فضایی نمایشگاهی/ پژوهشی به وجود بیاورد که در آن به صورت محسوس‌تری روند حرکت و شکل‌گیری هنر و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران قابل مشاهده باشد.

در  نمایشگاه "رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران" آثاری به نمایش در آمده‌اند که هم به لحاظ تکنیک و نوع برخورد هنرمند با خود متریال و هم از لحاظ محتوایی و رابطه آن با تکنیک و ساختار اثر به گونه‌ای رویکردهایی معاصر را در خود گنجانده‌اند.

آثاری که بنا بر ذهنیت هنرمند و نوع رابطه‌اش با موضوعات و مفهوم‌های معاصر از دریچه تابلوها و مجسمه‌ها بروز کرده است.

این آثار در طیف‌های مختلف فیگوراتیو و آبستره فضاهای متفاوتی را به تصویر می‌کشند. در این نمایشگاه نقاشی‌هایی رئالیستی و واقع‌گرا که در آن هنرمند به بازنمایی یک پرتره بسنده کرده به چشم خورد و از طرفی تابلوهایی نیز وجود دارد که در آن به نوعی فضاهای انتزاعی با توجه به قابلیت‌های مدیوم‌های هنری به وجود آمده است.

از سویی برخورد برخی از هنرمندان با فضاها و نمادهای سنتی و ایرانی نیز به نوعی با رویکردهای معاصر به خصوص در نوع انتخاب رنگ و حتی جنس و ابعاد بوم به تصویر در آمده است و هنرمندان تا حدودی توانسته‌اند از ظرفیت‌های نقاشی برای بیان ذهنیت خود استفاده کنند.

رویکرد هنرمندان مجسمه‌ساز نیز در این نمایشگاه شباهت فراوانی به آثار هنرمندان نقاش دارد. اما بیشتر آثار مجسمه این نمایشگاه، آثاری انتزاعی و در برخی از آن‌ها فضاهایی سوررئالیستی و غیر واقع‌گرا به چشم می‌خورد.

از سویی دیگر برخی هنرمندان در ارائه آثار خود وجوه پاپ آرت را در نظر گرفته و مجسمه‌هایی را ارائه داده‌اند که به دلیل شکل و نوع متریال نماینده‌ای برای این جریان هنری به واسطه فضای فرهنگی در ایران هستند.

در این نمایشگاه "رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران" آثار هنرمندانی چون، پویا آریان‌پور، نسیم ابوالقاسم، شهریار احمدی، مسعود اخوان‌جم، مریم اشکانیان، امیرحسین بیانی، مجتبی تاجیک، مونا پاد، مهدیه پازوکی، مرتضی پورحسینی، آرمین پورفهیمی، بهناز جلالی، وحید چمانی، شیما خشخاشی، سلمان خوشرو، فرناز ربیعی‌جاه، آزاده رزاق‌دوست، روشنا رستمی، حامد رشتیان، لیلی رشیدی، بابک روشنی‌نژاد، کامبیز صبری، نسترن صفایی، طاهره صمدی‌طاری، قدرت‌الله عاقلی، کیوان عسگری، سمیرا علیخانزاده، زهرا قیاسی، بهنام کامرانی، کورش گلناری، یسری مجتهدی، احمد مرشدلو، مانلی منوچهری، نزار موسوی‌نیا، نگار نادری‌پور، بنفشه همتی، بیتا وکیلی، لیلا ویسمه، الهه یزدانیان و محمدرضا یزدی به نمایش درآمده است.

لازم به یاد آوری است این نمایشگاه تا نوزدهم خرداد در پردیس سینما گالری ملت دایر میزبان علاقمندان است.