سرویس تجسمی هنر آنلاین: باران صدیقیان که نمایشگاه آثارش این روزها در گالری مریم برپاست به هنرآنلاین گفت:من به آثار بهرام بیضایی علاقه داشتم و تصمیم گرفتم تا یکی از نمایشنامه‌های او را موضوع پایانامه کارشناسی ارشد تصویرسازی خود قرار دهم.

او ادامه داد: معمولا در دانشگاه‌ها آثاری برای کودکان موضوع تصویرگری قرار می‌گیرد. اما  من به آثار بیضایی؛ فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌هایش علاقمند بودم. این موضوع را با اساتید دانشگاه مطرح کردم و آنها نمایشنامه "مجلس قربانی سنمار" بهرام بیضایی را که مدنظرم بود به عنوان موضوع پایان نامه پذیرفتند.

این هنرمند تصویرساز گفت: در خارج از ایران نمایشنامه به عنوان یک متن ادبی موضوع تصویرگری قرار می‌گیرد اما در ایران این اتفاق مرسوم نیست و من فکر می‌کنم این اولین باری است که نمایشنامه‌ای در ایران تصویرگری شده است.

باران صدیقیان

صدیقیان درباره موضوع این نمایشنامه اظهار داشت: سنمار بنا به روایت متون کهن، معمار مشهوری است که کاخ خورنق را به دستور نعمان ساخت. اما پس از اتمام کار، به دستور نعمان از بالای کاخ به زمین افکنده می‌شود تا مبادا نظیر آن را برای دیگران بسازد.

او گفت: کل نمایشنامه را در 10 فریم تصویرگری کردم و از تکنیک مداد استفاده کردم. انتخاب استایل سیاه و سفید برای اجرا به خاطر فضای جاری در نمایشنامه بود. البته در ابتدا تصمیم داشتم قسمت‌هایی از روایت به شکل رنگی اجرا شود اما بعد از شروع اجرا به این نتیجه رسیدم سیاه و سفید آن بهتر است.

این هنرمند گفت: پروسه انتخاب، طراحی و اجرای نهایی این پروژه 8 ماه طول کشید. البته فعلا تصمیم قطعی برای انتشار این آثار بعد از نمایشگاه ندارم اما آن را به انتشارات "روشنگران" که امتیاز چاپ انتشارات بیضایی را در ایران دارد، ارائه دادم و اینطور که آنها به من اطلاع دادند، مایلند که این اتفاق رخ بدهد که با این حال همه چیز در این زمینه به تصمیم شخص بهرام بیضایی باز می‌گردد.

باران صدیقیان

باران صدیقیان فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد رشته تصویرسازی در دانشگاه هنر و معماری است و به عنوان انیماتور در استودیو انیمیشن "هورخش" کار می‌کند. او و هم‌دانشگاهی‌اش فاطمه نظری، نمایشگاهی از آثار تصویرگری براساس نمایشنامه "مجلس قربانی سنمار" نوشته بهرام بیضایی و "شازده کوچولو" نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری را در نگارخانه مریم برگزار کرده‌اند.

لازم به یادآوری است؛ این نمایشگاه تا 20 اردیبهشت در گالری مریم واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان استاد نجات‌اللهی، بوستان مریم میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.