به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، گالری زمستان خانه هنرمندان ایران از27 فروردین میزبان نمایشگاه نقاشی‌های "حسن یاقوتی" با عنوان "مشتاقی و مهجوری" است.

"حسن یاقوتی" درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: در سال‌های اخیر بیشتر آثارم  را در قالب نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته ‌ام و چند سالی از آخرین نمایشگاه انفرادی ام می گذرد از این رو از سال 1394 تاکنون تمرکز و وقت ام را روی خلق مجموعه جدیدم گذاشتم که از 27 فروردین در گالری زمستان به نمایش گذاشته می شود.

او افزود: این مجموعه دربرگیرنده 41 نقاشی با موضوع طبیعت و طبیعت بی جان است و تنها در این نمایشگاه یک پرتره به نمایش گذاشته می شود. البته باید بگویم که من عینا طبیعت و یا طبیعت بی جان را نقاشی نکرده ام بلکه تصویری که از طبیعت و یا طبیعت بی جان داشته ام را پس از گذراندن از فیلتر ذهنم بر روی بوم و یا چوب به تصویر کشیده ام. تکنیک بیشتر نقاشی های این مجموعه رنگ روغن روی بوم و چوب است.

یاقوتی درباره آثار ارائه شده در این نمایشگاه گفت: نقاشی های این مجموعه ابعاد مختلفی دارند که بزرگترین آن 100 در 100 و کوچک ترین آن 50 در 50 است. با توجه به تغییر سبک زندگی و کوچک شدن خانه ها تصمیم گرفتم آثارم را در ابعاد کوچک خلق کنم.

این نقاش درباره عنوان نمایشگاه مشتاقی و مهجوری گفت: عنوان این نمایشگاه برگرفته از بیتی از غزل حافظ است و اشاره به اشتیاق بی حد و حصری  دارد که در نهایت با همه تلاش باز هم غم مهجوری را با خود دارد. در واقع عنوان این نمایشگاه اشاره به جست و جوهای من برای رسیدن به شهودهای فردی دارد و متقابلا در میان گذاشتن آن با مخاطب. البته باید به این نکته اشاره کنم که این موضوع به معنای سرگردانی من نیست.

او افزود: البته مصطفی ملکیان نیز کتابی با همین عنوان دارند که من این کتاب را چندین بار خوانده ام و اتفاقا روی اندیشه من نیز تاثیر گذاشته است. با توجه به ارادتی که به مصطفی ملکیان دارم در این نمایشگاه تنها یک پرتره آن هم پرتره مصطفی ملکیان را کشیده ام.

یاقوتی گفت: من همواره برای کشیدن پرتره و برپایی نمایشگاه پرتره با یک سوال فلسفی مواجه می شوم که چرا باید صورت انسانی را بکشم و در پرسش هایی که با خودم داشتم دیدم مصطفی ملکیان با متانت و صلابتی که در چهره دارند به این پرسش پاسخ می دهند. من قصد دارم این پرتره را پس از نمایش در نمایشگاه تقدیم مصطفی ملکیان کنم.

حسن یاقوتی هم با رنگ روغن روی بوم، هم با مداد رنگی و هم با قلم فلزی روی مقوا تصاویری می‌آفریند که به سادگی و روانی، طبیعت اطراف را به مخاطبش منتقل می‌کند. در آثار او گونه‌ای عشق و شاعرانگی به طبیعت و دنیای اطراف موج می‌زند. او به دور از هیاهوی معمول در جامعه هنری سبک ویژه خود را ارانه می‌دهد و بدان پایبند است.

حسن یاقوتی نقاش و طراح درسال 1337 در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنراست. ازجمله فعالیت‎های حسن یاقوتی می توان به تدریس دانشکده هنرهای زیبا و هنرستان هنر پسران در تهران؛ عضو هیات داوران اولین نمایشگاه تجربی نقاشی و گرافیک 1371؛ داور جشنواره آموزشکده‌های هنری آموزش و پرورش ایران 1376 بوده است. او نقاشی حرفه ای را با ورود به دانشگاه هنر آغاز کرده است و تاکنون آثارش را در نمایشگاه انفرادی و گروهی متعددی به نمایش گذاشته است.

او تاکنون در چندین نمایشگاه جمعی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده و چندین نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است و جوایز متعددی از نمایشگاه‎های سراسری دریافت کرده و مفتخر به دریافت لوح تقدیر "حماسه هنر" هنرمندان دفاع مقدس حوزه هنری 1379 شده است. یاقوتی برگزیده چهارمین دوره بینال نقاشی معاصر ایران است.

نمایشگاه نقاشی‌های "حسن یاقوتی" با عنوان "مشتاقی و مهجوری" تا 5 اردیبهشت در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران دایر است.