سرویس تجسمی هنر آنلاین: یازدهمین آرت فر دبی 2017 در حالی از 16 تا 18 مارس در شهر دبی برگزار شد که سه گالری آریا، شهریور و شیرین (در بخش هنر مدرن) و  پنج گالری اُ، خاک، دستان، محسن و Ag در بخش (هنر  معاصر) در این آرت فر حضور پیدا کردند. بر همین اساس با چند مدیر گالری که در این رویداد حضور داشتند به گفت‌و گو پرداختیم تا درباره حضور در این آرت فر و دستاوردهای این رویداد برای هنر ایران بیشتر بدانیم. 

کیفیت آرت فر دبی بالا رفته است

سیمین دخت دهقانی مدیر گالری Ag  درباره حضور در آرت فر دبی به هنرآنلاین گفت: کیفیت آرت فر دبی 2017 بسیار بالاتر از گذشته بود و به دلیل همزمانی این آرت فر با بی‌ینال شارجه ما هم فروش بهتری داشتیم و هم این که به نظر بازدیدکنندگان این دوره آرت فر جالب‌تر بود.

او ادامه داد: بنا بر رویکردهایی که در گالری هم مد نظر داریم در آرت فر دبی امسال ما دو مجموعه عکس "شاد آباد" و "رنگی" از دو هنرمند معاصرمان محبوبه کرملی و عباس کوثری را برای نمایش انتخاب کردم که هر دو مجموعه‌ها نگاهی انتقادی به وضعیت تغییر هویت داشتند.

مدیر گالری Ag گفت: در هر دو مجموعه مردان به واسطه بادی بیلدینگ و زنان به دلیل جراحی‌های متنوع پلاستیک در ظاهر خود تغییرات عجیبی را صورت دادند که منظر این دو مجموعه نیز به نوعی انتقادی بود بر این تغییر.

آرت دبی 2017

دهقانی گفت: این اتفاق نکته‌ای است که امروز در کل منطقه خاورمیانه وجود دارد و مردم بسیاری متوجه این موضوع هستند و با آن سرو کار دارند و به نظر رسید در مدیای عکس نمایش چنین مجموعه‌ای در آرت فر دبی با فضای کلی این رویداد تناسب داشته باشد.

او اظهار داشت: ما هنرمندان توانا و سرشناسی داریم که در سطح اول جهان و در مدیای عکس کار می‌کنند، اما متاسفانه بر خلاف وضعیت بیرونی مدیای عکس در داخل ایران چندان پذیرفته شده نیست و ما بیشتر موفقیت‌های‌مان در خارج از ایران بوده و امروز آرت فرهای بسیاری به خصوص در اروپا و آمریکا وجود دارد که تنها با موضوعیت عکس برگزار می‌شود و بسیاری از آثار این آرت فرها متعلق به عکاسان و هنرمندان ایرانی است.

جای خالی آثار هنرمندان مدرن ایران در آرت فر دبی

امیر حسین زندی مدیر گالری شهریور نیز درباره حضور در یازدهمین آرت فر دبی به هنرآنلاین گفت: هدف گالری شهریور از حضور در آرت فر دبی معرفی هنرمندان با ارزش و پیشکسوت ایرانی بود. هنرمندانی که به نظر معرفی آن‌ها با توجه به برابری سطح‌شان با هنر سطح اول بین‌المللی ضروری به نظر می‌رسد.

او ادامه داد: هنرمندانی هم چون مسعود عربشاهی و ابوالقاسم سعیدی به واقع کم نظیر و یا بی‌نظیر هستند  و  حدود چهل سال بود که در آرت فر معتبری آثار این بزرگان ارائه نشده بود. ما تصمیم گرفتم به این واسطه آثاری از این دو هنرمند ایرانی را در آرت فر دبی به نمایش در بیاوریم.

مدیر گالری شهریور گفت:علت این اتفاق شاید کم کاری گالری‌ها برای شرکت در این گونه رویدادهاست و از طرفی شاید عرضه هنر در این سطح و به این شکل به دلیل محدودیت‌ها و هزینه‌های اقتصادی رونق نداشته است.

زندی اظهار داشت: حدود ده سال است که شرایط تغییر کرده است و جای نمایش هنرمندان درجه یک ایران در آرت فرها خالی بود و به جز نمایش آثار محسن وزیری مقدم ، آثار هیچ یک از هنرمندان مدرن در هیچ کدام از آرت فرها به نمایش در نیامده بود.

آرت دبی 2017

مدیر گالری شهریور گفت: فروش آثار در آرت فر 2017 به واقع راضی‌کننده نبود و ما شاید تنها 50 درصد تابلوهای‌مان فروش رفت که به جز یکی دو مجموعه‌دار ایرانی و لبنانی مشتری دیگری نداشتیم و این به دلیل کم کاری‌های خود آرت فر دبی است که برای معرفی هنر ایران و گالری‌ها باید تلاش‌هایی را صورت بدهد.

او گفت: در واقع شش گالری ایرانی برای اولین بار در این آرت‌فر شرکت می‌کردند و  آرت فر دبی به عنوان برگزار کننده باید احساس مسئولیت می‌کرد و به نحو مقتضی برای پرزنت گالری‌های حاضر اقدام می‌کرد ولی متاسفانه آگاهی درباره حاضران در این آرت فر به بازدیدکنندگان داده نمی‌شد.

زندی اظهار داشت: البته فروش و مسائل اقتصادی در اولویت دوم چنینی رویدادهایی قرار دارد و از طرفی نباید فراموش کرد که وضعیت اقتصادی در سطح جهانی چندان مناسب نیست و خب طبیعی است که از لحاظ فروش چندان اقبالی به آثار نمایشگاه نباشد.

آرت‌فر نسبت به گذشته کم رونق‌تر بود

گالری شیرین که یکی از گالری‌های شناخته شده ایران است و پیش از این نیز تجربه حضور در این آرت فر را داشت به عنوان یکی از گالری‌های ایرانی در بخش "هنر مدرن" در آرت فر دبی شرکت کرده بود که در غرفه خود تنها آثاری از هادی هزاوه‌ای هنرمند سرشناس ایرانی را به نمایش در آورده بود.

مسئول غرفه گالری شیرین در آرت فر دبی در این رابطه به هنرآنلاین گفت: نمایش آثار هادی هزاوه‌ای  در بخش ویژه "هنر مدرن" در آرت فر دبی خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مخاطبین هنر مواجه شد اما این استقبال نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود.

او ادامه داد: این اتفاق به دلیل آن است که وضعیت کلی آرت و هنر در جهان تغییر کرده است و در حال حاضر نوعی رکود در وضعیت کلی وضعیت بازدیدکنندگان و خرید آثار هنری وجود دارد.

آرت دبی 2017

مسئول غرفه گالری شیرین درباره وضعیت فروش آثار در آت فر دبی گفت: در مدت زمان حضور در آرت فر اثری از سوی بازدیدکنندگان خریداری نشد اما برخی مراودات صورت گرفته است تا برخی از افراد که قصد داشتند در روزهای بعد از نمایشگاه آثاری را خریداری کنند بتوانند این کار را با سهولت انجام بدهند.

وی اظهار داشت: برخی از آثار این هنرمند ایرانی توسط برخی مجموعه‌داران مورد توجه قرار گرفته است که طبق مکاتبات صورت گرفته این آثار بعد از طی مراحلی به فروش خواهد رسید.

 

گزارش تصویری از یازدهمین آرت فر دبی