هنرآنلاین به نقل از ایران آرت : سالار جرجانی معمار و نقاش جوان بار دیگر تم محیط زیست را برگزیده و این بار موجودات  اساطیری خود را در جغرافیایی آشنا به تصویر کشیده است تا نشان دهد با وجود گذشت یک سال همچنان دغدغه هایش برای بازگشت آدمی به جان طبیعت و دوری جستن از ماشینیزم را در ذهن دارد. 

در این تصویر که باز هم با ماژیک مخصوص معماری خلق شده و فی البداهگی و سادگی در اجرا خودنمایی می کند موجودی که کالبدی شبیه خروس دارد اما اجزا تشکیل دهنده اش انسان و ماهی ستبر فراز شهر در حال قدم زدن است و به نشانه احترام به موجود زنده و ساحت زندگی از هرگونه ابنیه و ساختمانی برتر دیده می شود. 

سالار جرجانی

جالب اینجاست که سه عنصر خلاقه که نقشی تعیین کننده در ساختار هنر معاصر دارند در این تصویر سازی ساده ردپای شان تومان مشهود است: " شوک، تامل و رویاپردازی." 

سه عنصری که نه فقط در عالم تجسمی بلکه حتی در صنعت فیلم و سریال مورد توجه و دقت اند.مثلثی که در نگاه اول شوک به مخاطب وارد می کند، همین ضربه کافی ست تا او درباره چیستی، هویت و چرایی شکل گیری چنین تصویری بیندیشد و چه بسا به رویاپردازی دست یازد.

 سیاه سفیدی اثر به سیمانی بودن محیط زیست بشر اشاره دارد که در هجوم رنگ ها بویی از طراوت نبرده است و همین رنگ سرد تاثیر ورود اسطوره ای که میان پرنده-انسان-ماهی در حرکت است را دو چندان می کند.

سالار جرجانی، خالق این اثر هدفش از ارائه دومین تصویرسازی محیط زیستی اش هم زمان با نوروز 96 خورشیدی گفت:" نوروز طنین صدای پای طبیعت است، صدایی که اغلب ما آن را نمی شنویم من پارسال و امسال خواستم از دریچه هنر تلنگری بزنم شاید قدر زمین و موجودات زنده اش را بدانیم و جور دیگری زندگی کنیم. "

او درباره اینکه این موجودات اساطیری بیانگر چه هستند گفت:" چون روزهای عید است منظر خوشبینانه اش را طرح می کنم که نشان دهنده طلاقی روح طبیعت در همه موجودات است، انسان بدون پرنده و بدون موجودات آبزی امکان ادامه حیات ندارد و باید برای ماندن به سازگاری با آنها دست پیدا کند. "

هنرمند با اشاره به تکنیک آثارش اظهار کرد: کارهایم با ماژیک به‌وجود آمده‌اند و چون رشته و کار من معماری است، از عناصر و ابزار معماری استفاده کرده‌ام. این کارها فی‌البداهه هستند و برای طراحی آن‌ها اصلا از مداد استفاده نمی‌کنم که بتوان در آن تغییری ایجاد کرد. طرح‌ها را با راپید می‌کشم و همه خط‌ها را بدون تغییر یا پوشاندن و حذف کردن نگه می‌دارم.

اثر سال گذشته جرجانی که با عنوان "عیدی محیط زیستی یک نقاش" بازتاب یافت و در زیر تصویر آن آمده،  یک ماهی بزرگ بود که از دهها و صدها ماهی تشکیل شده است. 

سالار جرجانی