سرویس تجسمی هنرآنلاین: بهرام کلهرنیا هنرمند و طراح گرافیست باسابقه کشور به هنرآنلاین گفت: سال 95 برای طراحان گرافیک ایران سال بسیار بدی بود و با توجه به وضعیت فعلی گرافیست‌ها می‌توانم بگویم که ما در موقعیتی بحرانی هستیم.

او ادامه داد: این که امروز سفارش دهنده به سراغ ما می‌آید ماهیت گنگ و پیچیده‌ای را به وجود آورده است که طراحان گرافیک علیرغم امکانات و قابلیت‌هایی که دارند در بازار کار دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

این هنرمند گرافیست گفت: امروز اوضاع به گونه‌ای شده است که طراحان گرافیک برای امرار معاش با هر قیمتی کار می‌کنند و بسیاری از طراحان موازین حرفه‌ای را ترک کردند و زیر قیمت با سفارش دهندگان کار می‌کنند که این مسئله قطعا بحران‌هایی را در پی دارد.

کلهرنیا گفت: عدم اطلاع‌رسانی و فرصت‌طلبی سفارش دهندگان و طراحان امروز به یک امر خودویرانگر تبدیل شده است. همه این افراد باید مطلع باشند که با حقوق و جان مردم سر و کار دارند و می‌توانند به واسطه حقوق فرهنگی خود یک اجتماع را به ویرانه تبدیل کنند و یا ارتقا ببخشند.

او افزود: مشکل دیگری که طراحان گرافیک با آن سر وکار دارند و وزارت ارشاد باید برای رفع آن اقدام کند مشکل گواهی‌های اعطایی از سوی این وزارت‌خانه است که به نظر شهرداری تهران این مجوزها کارکردی ندارند و آن‌ها هر سه ماه یک بار به دفتر طراحان می‌روند و کار و تشکیلات این افراد را تعطیل می‌کنند.

عضو انجمن طراحان گرافیک ایران گفت: اعضای انجمن طراحان بر قیمت‌گذاری‌های صنوف مختلف بازرسی دارند و ما علیرغم این که خودمان این اقدام را صورت داده‌ایم هیچ‌کس مدافع این طرح نیست و در هر صورت این بحران غیرعادی برای زندگی طراحان تهدیدی دائمی است تا جایی که طراحان شب‌ها کابوس طراحی می‌بینند.

کلهرنیا اظهار داشت: ما امسال در انجمن گرافیک ایران تصمیم گرفتیم به جای جشنواره‌ها و وسوسه‌های کاذب از حقوق صنفی گفتگو کنیم و هیئت مدیره همواره این موضوع را یادآوری می‌کند. بارها به ما گفتند که بیایید با هزینه‌های ما دوسالانه برگزار کنید اما اعدادی که اعلام می‌کنند اعداد و ارقامی بچه‌گانه است.

او اظهار داشت: طبیعی است که انجمن برای سال جدید نمی‌تواند بلندپروازی کند و حوزه‌های ثابتی وجود دارد که بنابر پروژه‌های تعیین شده فعالیت‌هایی را آغاز خواهیم کرد که در ابعاد چشمگیری در خانه هنرمندان ایران و فضاهای فرهنگی مثل فرهنگسرای نیاوران کارهای خاصی را به خصوص در بخش نمایشگاهی رقم بزنیم.

این هنرمند گرافیست گفت: موزه گرافیک ایران امروز یک سرمایه بزرگ است که از پس تلاش 20 ساله اعضای انجمن بر آمده و اسناد تاریخی گرافیک و تاریخ تحولات آرزوهای مردم را می‌توانیم در آن مشاهده کنیم اما متاسفانه در موزه هم گرفتاری‌های بسیاری وجود دارد و ما به دلیل کاهش هزینه‌ها از استعفا استقبال می‌کنیم  و کارمندان موزه در هشت ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

کلهرنیا گفت: من در سال 96 قطعا یکی دو نمایشگاه خواهم داشت و بخشی از آثار گذشته‌ام را به نمایش در می‌آورم  و البته کارهای جدید من نیز آغاز شده است.

او گفت: بخشی از آثار نمایشگاه من که حاصل تجربه‌های چهل ساله من در عرصه گرافیک هستند با ماهیتی آموزشی عرضه خواهند شد و از طرفی تقاضاهای از سوی برخی باستان‌شناسان شده است تا در داوری بخش مسابقه‌ای مراسمی فرهنگی و آیینی حضور داشته باشم.