سرویس تجسمی هنرآنلاین: شامگاه گذشته ۲۰ اسفندماه چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر که با یاد عباس کیارستمی کار خود را آغاز کرده بود با تجلیل از مقام وی و یادآوری مجدد برگزاری بزرگداشت این فیلمساز فقید در جشنواره جهانی فیلم فجر، به کار خود پایان داد و برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف عکس، گرافیک، کاریکاتور و فیلم شناخت.

در این مراسم  حجت‌الله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی، رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از مهمانان ویژه مراسم بودند. مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و هنرمندانی چون محمد سریر، کامبیز درمبخش، اسماعیل عباسی، محمد نوروزی، هادی حیدری حضور داشتند.

جشن تصویر سال با پخش کلیپی از زنده‌یاد عباس کیارستمی با یاد این فیلمساز فقید آغاز شد و سیف‌الله صمدیان در ابتدای این مراسم گفت: امسال مصادف بود با چند حادثه تلخ و شیرین؛ ما از روز اول چهاردهمین جشن تصویر سال را با همراهی خاطره کیارستمی که از ابتدا همراه ما بود آغاز کردیم.

او ادامه داد:  چیدمان "هفت چنار" که کیارستمی به مناسبت چهارمین جشن تصویر سال چیده بود،  امروز یکی از هویت‌های خانه هنرمندان ایران شده است. در حال حاضر طرحی در حال پیاده سازی است که بهمن کیارستمی با همراهی ابراهیم حقیقی و امیر اثباتی بر آن نظارت دارند. قرار است در حواشی این اثر عباس کیارستمی در خانه هنرمندان ایران گذری درست شود و در چهار فصل به تناوب آثاری از این هنرمند به نمایش در بیاید تا ان شاءلله با ساخته شدن فضای آن سوی باغ هنرمندان و تبدیل به گالری نام وی بر این گالری ها گذاشته شود.

دبیر جشن تصویر سال گفت:قرار است در حواشی این اثر عباس کیارستمی در خانه هنرمندان ایران گذری درست شود و در چهار فصل به تناوب آثاری از این هنرمند به نمایش در بیایدصمدیان در ادامه از رضا میرکریمی درخواست کرد تا برای توضیح درباره بخش ویژه به یاد عباس کیارستمی در جشنواره جهانی فجر که بخشی از آن با همکاری جشن تصویر سال رخ می دهد، صحبت کند.

تقدیر میرکریمی از زحمات ایوبی برای سینما

میرکریمی در ادامه این نشست به روی صحنه امد و گفت: ابتدا بگویم در شرایطی که دولت ها با سلایق مختلف سیاسی می آیند و می روند، نگاه متولیان هنر به این حوزه عمیق تر نمی شود. عمر مدیریت رویدادهای فرهنگی کوتاه است و اینکه در بخش خصوصی رویدادی توانسته ۱۴ سال دوام بیاورد و چنین تمام عیار برگزار شود جای آفرین دارد.

او ادامه داد: در جشنواره جهانی فیلم فجر که از اول اردیبهشت ۹۶ برگزار می شود قرار است بزرگداشت جهانی عباس کیارستمی را برگزار کنیم. از ماه ها قبل با مدیریت سیف الله صمدیان ستادی به همین منظور تشکیل شده است. تصمیم داریم پس از این همه بزرگداشتی که برگزار شده یک بزرگداشت باشکوه را در ایران برگزار کنیم. در این رویداد مجموعه منتخب آثاری که در فراخوان تصویر سال آمده بود که با یاد عباس کیارستمی در بخش های مختلف خلق شد، به نمایش در خواهد آمد. ضمن اینکه سمینارها و سخنران های تراز اولی از دنیا در این رویداد درباره کیارستمی سخن خواهند گفت.

اختتامیه جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران‎

 

میرکریمی گفت: به عنوان عضو کوچکی از جامعه سینمایی می گویم که باید قدردان کسانی باشیم که در حوزه فرهنگ که کمتر دلسوزی در آن دیده می شود، خالصانه کار می کنند که یکی از این افراد آقای ایوبی است. شخصا از او به خاطر چند سال زحمتی که در حوزه سینما کشیدند تشکر می کنم.

این کارگردان سینما اظهار داشت:در زمان ایشان در خانه سینما باز شد، اقتصاد سینما و فروش فیلم ها بهتر شد، همه سینماهای کشور دیجیتال شدند که امر بسیار مهمی است و همچنین گروه هنر و تجربه راه اندازی شدوی ادامه داد: او وقتی به مدیریت سینما پا گذاشت که چند سالی بود اختلافات در این حوزه شدید شده بود و او ادبیات توام با احترام را به این حوزه باز گرداند. در زمان ایشان در خانه سینما باز شد، اقتصاد سینما و فروش فیلم ها بهتر شد، همه سینماهای کشور دیجیتال شدند که امر بسیار مهمی است و همچنین گروه هنر و تجربه راه اندازی شد که ظرفیت جدیدی را به سینما اضافه کرد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: جدا کردن دو بخش بین الملل و ملی فجر از یکدیگر اتفاق خوشایندی بود وامروز شاهد یک اتفاق تخصصی در جشنواره فیلم فجر هستیم. ضمن اینکه این را از وقتی مدیرعامل خانه سینما بودم می دانم که ایشان با چه بلند نظری به اقشار آسیب پذیر سینما کمک کردند و این کمک را چند ده برابر افزایش دادند. پس ما با شما خداحافظی نمی کنیم چرا که او را متعلق به جامعه هنری می دانیم.

در بخش بعدی مراسم و قبل از اهدای جوایز بخش عکاسی "حادثه پلاسکو" از برادر دوقلوی شهید حامد هوایی توسط سیف الله صمدیان و مجید رجبی معمار تقدیر شد.

تقدیر از برادر دوقلوی آتش نشان شهید در حادثه پلاسکو

در این بخش مجید رجبی معمارگفت: خوشحالیم از اینکه خانه هنرمندان ایران هر سال میزبان جشن مهمی چون تصویر سال بوده‌ است. ضمن اینکه یادی می کنیم از شهدای آتش نشان که همیشه در همه دنیا برای ایثارگری آماده هستند.

اختتامیه جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران‎

برادر حامد هوایی گفت: من از مردم بابت زحماتی که در این مدت کشیدند تشکر می کنم. شاید اگر این اتفاق نمی افتاد خیلی کار ما شناخته نمی شد ولی اگر این شناخت هم اتفاق نمی افتاد، ما باز وظیفه خود را انجام خواهیم داد.

ایجاد مدرسه ملی سینما رخداد بزرگی است

حجت الله ایوبی نیز پس از بخش کلیپی ازمدرسه ملی سینما گفت: ایجاد مدرسه ملی سینما رخداد بزرگی در سینماست. در این حرفه کار کردن سخت است و هر طرح جدیدی که ارائه می شود ابتدا با آن مخالفت می شود، سپس از تو می پرسند طرح چیست و در نهایت می گویند چه ایده خوبی است. این اتفاق به دلیل تجربه های شکست خورده بسیاری است که در این حوزه وجود دارد.

رییس سابق سازمان سینمایی تاکید کرد: مدرسه ملی سینما یک مدرسه استاد و شاگردی است که در حال حاضر ۲۰ دانش پذیر دارد و ۲۰ نفر دیگر هم به زودی خواهد گرفت.

اختتامیه جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران‎

ایوبی ادامه داد: چهارشنبه های این مدرسه را شخصا طراحی کردم که قرار است فضایی برای شناخت فرهنگ ایرانی ایجاد شود. در واقع افراد قرار است در فضای فرهنگ ایرانی زیست کنند. در اولین چهارشنبه که این هفته اتفاق خواهد افتاد استاد ملکیان با مثنوی خوانی کار را شروع می کنند و در ادامه آقای محیط طباطبایی درباره آشنایی با فرهنگ و تمدن و میراث ملی سخن می گویند.

جای خالی جایزه بهترین فیلمبرداری احساس می شد

در بخش دیگر این برنامه هومن بهمنش درباره تندیس بهترین تصویر گفت:قرار بود در حقیقت این جایزه به بهترین “Image”  اختصاص پیدا کند اما به دلیلی فیلمبرداری های حرفه ای و قابل توجهی که در این دوره در فیلم ها صورت گرفته بود هیئت داوران تصمیم گرفتند که جایزه ای را نیز برای بهترین تصویر سازی و بهترین فیلم برداری در نظر بگیرند و به نظر این نیاز بود.

اختتامیه جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران‎

در ادامه این برنامه داوود احمدی مونس(آروین) کارتونیست ها نه انجمن دارند و نه خانه مستقل عمومی  و تصویر سال توانسته اتفاق خوبی را در بیاندازد و در این زمینه خود را نشان بدهد.

او ادامه داد:ما توانستیم امسال مجموه ای را رویدیو ببریمکه گزیده کار کاتونیت ه در مبوعات سال بوه است و ما از میا 3 یا 4 هزار کارتون در مبعات 120 اث را با همکاری هیت داوان انتخاب کردیم  و حسنی که داشت مثل یک گزارشتصویری مستند از وقاع سال گذشته است.

این کارتونیستگفت:این اتفاق در حقت مربو به انه اریکاتور باید باشد اما تصویر سال در حقیقت این لطف را ی کن و ما نیزامیدواریم این راه ادامه پیدا کند.

در این مراسم همچنین از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به پاس ۱۴ سال همراهی با جشن تصویر سال تقدیر شد که علیرضا بهرامی مدیر اداره فرهنگی هنری ایسنا، تندیس جشنواره را دریافت کرد.

همچنین در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشن تصویر سال از آزاده سهرابی خبرنگار حوزه تجسمی خبرگزاری مهر و مهیار جوادی فر که در ۱۴ سال گذشته همواره به عنوان خبرنگار با جشنواره تصویر سال  همراه بودند، تقدیر شد.

اسامی برگزیدگان چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره تصویر

برگزیدگان بخش مادربزرگ و پدربزرگ ایرانی

افشین میرزایی

عرفان کوچاری

مرتضی امین الرعایایی

هومن اخوین

احمد معینی‌جم

علیرضا فرهانی

سیدمحسن مهری

حسام الدین باقری کفاش رفسنجانی

محمد صفرپور

علیرضا زارعی

برگزیدگان بخش پلاسکو

امین خسروشاهی

امیر پورمند

فواد اشتری

احمد معینی‌جم

محمدحسین ولایتی

محمد دلکش

روشن نوروزی

هادی زند

مجید حامدحقدوست

حسین اسماعیلی

رئوف محسنی (تقدیر)

 

 برگزیدگان بخش موبایل

ابوالفضل نسایی

یگانه اسفندیاری

یاسر خدیش

نیلوفر فلکیان

فرناز دمنابی

محمد نظری

فرزانه خادمیان

صادق ذباح

سینا شیری

مجید سعیدی

محمود اعلایی (تقدیر)

 

برگزیدگان بخش ایران ما

امیر قیومی

ملیحه میرزاخانیان

سهیل زندآذر

داوود ایزدپناه

عبدالخالق طاهری

امیرمهدی نجفلو شهپر

جواد عسگر اوغلی

سجاد صفری

محسن کابلی

آذین حقیقی

سیدحسن فتاحیان(تقدیر)

 

برگزیدگان بخش کاریکاتور

 سعید شعبانی (تندیس)

عارف نیازی (دیپلم افتخار)

صدف گلشنی (دیپلم افتخار)

سحر فتاح (تقدیر)

امیرمحمد نوری (تقدیر)

احمد رفیعی (تقدیر)

 

برگزیدگان  گرافیک (پوستر)

مهرداد موسوی(تندیس)

عرفان غلامی (دیپلم افتخار)

عاطفه آشوری (دیپلم افتخار)

مرتضی هرآیینی (تقدیر)

جمشید دژاگاه (تقدیر)

علیرضا عزیزی بهروز (تقدیر)

 

برگزیدگان  بخش عکس

ورزشی؛

دانیال خدایی (تندیس)

سجاد ایمانیان (دیپلم افتخار)

امین فایضی (دیپلم افتخار)

سیدعلی شریف‌زاده (تقدیر)

خبری؛

علی خارا (تندیس)

سهیل صحرا نورد (دیپلم افتخار)

دانیال خدایی (دیپلم افتخار)

مستند اجتماعی؛

محمد جواد رسا (تندیس)

فرناز دمنابی (دیپلم افتخار)

محمد شمس (دیپلم افتخار)

امیرعلی نجفلو شهپر

 

هنر و هنرمندان؛

سینا شیری (تندیس)

زهرا سعدی (دیپلم افتخار)

مریم دیهول (دیپلم افتخار)

 

نگاهی دیگر

آرمین امیریان (تندیس)

شیوا بابابیگی (دیپلم افتخار)

محمدرضا پیمان (دیپلم افتخار)

 

بخش فیلم های زیر ۱۵ دقیقه:

فیلم اشیاءگمشده/ کارگردان: حامد نجابت (تندیس)

فیلم سیب/ کارگردان: نداسادات میرمحمدی (دیپلم افتخار)

فیلم آپوفیس/ کارگردان: خشایاررحیمی (دیپلم افتخار)

بخش فیلم های بالای ۱۵ دقیقه:

 

فیلم های داستانی:

 فیلم ۳۸.۱ / کارگردان: سالار شریفی  (تندیس)

فیلم سینما رفتن بدون سیما/ کارگردان: فرناز زارعیان (تندیس)

فیلم های مستند:

فیلم راه قریب/ کارگردان: علیرضا کاظمیان (تقدیر)

فیلم پنجاه سالگی/ کارگردان: صبا ندایی  (دیپلم افتخار)

فیلم بهتر از زندگی/ کارگردان: ماهان خمامی‌پور  (دیپلم افتخار)

 

تندیس بهترین تصویر:

فیلم سینما رفتن بدون سیما/ علی تقدسی

جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین تصویرسازی (انیمشن)

فیلم پلیس ها نمی دانند»/ کارگردان سام چگینی