سرویس تجسمی هنرآنلاین: محمد رضا عرب خزایلی که جایزه هنر معاصر ویستا را برای ایده هنری‌اش دریافت کرده، درباره طرح خود به هنرآنلاین گفت: کشت پنبه در مازندران بنا به دلایلی که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعطیلی کارخانه نساجی قائمشهر باشد متوقف شده است و کارخانه‌ای هم که در شهر نکاء وجود دارد به نظر سال‌های پایانی کار خود را پشت سر می‌گذارد.

او ادامه داد: از آن جایی که پنبه محصولی است که برای کاشت و برداشت آن نیروی انسانی زیادی را طلب می‌کند؛ امروز به خاطر تغییر شرایط و روی آوردن مردم به باغداری و کشت مرکبات که شکلی مکانیزه‌تر دارد و به آن معنا نیروی انسانی خاصی را طلب نمی‌کند؛ جایگاه خود را در بین کشاورزان از دست داده است.

این هنرمند مازندرانی گفت: بیش از هر چیزی در کاشت پنبه نزدیکی مردم که بیشتر بار اجتماعی دارد مهم بود و این تغییر روند و سلیقه موجب آن شده این فضای تعاملی میان مردم روستاها از بین برود.

عرب خزایلی گفت: به نظرم من مسائل زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به یکدیگر گره خورده است و این مسائل با یکدیگر ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارند و شما در مسئله کشت پنبه نمی‌توانید تنها به وجه اقتصادی آن توجه کنید و  مسائل اجتماعی آن را در نظر نگیرید.

نمایشگاه گروهی منتخبین جایزه ویستا 1395

او اظهار داشت: من دوست داشتم در قالب هنر بتوانم بخشی از این مسائل را برجسته کنم و البته کنشی که اجرای این چیدمان برای من دارد و تجربه‌هایی که در این مسیر کسب می‌کنم هم خود به خود جذاب است.

عرب خزایلی گفت: من قبل از هر چیز و برای اجرای آنچه که به طور کامل در پروپوزال در جایزه ویستا ارائه داده بودم نیاز به تهیه گونی‌های پنبه دارم و این روزها با بیشتر کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که در سطح مازندران کشت پنبه می‌کنند، مراوداتی را صورت داده‌ام.

او ادامه داد: از آن جایی که برداشت پنبه از اوایل شهریورماه آغاز می‌شود من نیز برای اجرای پروژه خود مجبور هستم که  کار خود را به آن زمان موکول کنم و مطمئنا زمان دیگری برای اجرای این پروژه در سال 96 نمی‌توان در نظر گرفت. البته بعد از مهرماه نیز شرایط نگه‌داری پنبه متفاوت است و چون باید آن را به دور از رطوبت نگه داشت مطمئنا اجرای آن در گالری کمی با مشکل مواجه خواهد شد.

برنده جایزه هنر معاصر ویستا گفت: هنر ما به خصوص چیزی که از آن به عنوان هنر معاصر یاد می‌کنیم رویدادی شبیه به جایزه هنری ویستا را کم داشت و من اطمینان دارم این حمایت که توسط گالری ویستا از هنرمندان صورت گرفته است، می‌تواند در دیگر نهادها و بخش‌های خصوصی و دولتی نیز اتفاق بیفتد.