به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیبا سازی شهر تهران، بهداد لاهوتی، هنرمند مجسمه ساز از آغاز به کار دومین رویداد "درخت‌ستان" در راستای ترمیم درخت‌های آسیب دیده تهران خبر داد و در این باره گفت: "درخت‌ستان" طرحی است که از سوی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران پیشنهاد شده تا برای دومین بار با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شود.

وی افزود: "درخت‌ستان" در دوره گذشته ایده ساخت درخت از کارتن را اجرا کرد تا به نحوی مردم را متوجه حضور درختان و اهمیت آنان کند کما اینکه استقبال خوبی نیز از این بخش شد و بازخورد خوبی را هنرمندان دریافت کردند.

دبیر هنری بخش "درخت‌ستان" دومین سالانه "بهارستان" ادامه داد: در این دوره از "درخت‌ستان" تصمیم گرفته شد که شکل جدیدتری از این دیدگاه اجرا شود زیرا قرار نیست که اساساً این رویداد در هر دوره به یک شکل به اجرا گذاشته شود؛ به همین خاطر در این دوره بر اساس طرحی که ارائه شد هنرمندان بر روی درختان خشکیده محدوده خیابان ولیعصر کار هنری انجام می‌دهند.

لاهوتی ارائه شکل هویتی تازه به درختان خشکیده را از جمله اهداف این رویداد خواند و گفت: در این طرح ترجیح بر این است که کلیت یک درخت حفظ شود و تنها هنرمند به آن چیزی بیافزاید البته برخی از درختان تراشیده خواهند شد اما این تراش‌ها نیز محدوده‌ای دارد تا کلیت درخت حفظ شود و از شکل خشکیده تبدیل به یک اثر هنری شود.

وی تصریح کرد: در "درخت‌ستان" هنرمندان تصمیم گرفته‌اند که برای درختانی که روزگاری حضور داشتند، هویت جدیدی ارائه کنند لذا این پیشنهاد از سوی سازمان زیباسازی پذیرفته شد و انشاالله همسو و همراه با دومین سالانه "بهارستان" اجرا می‌شود.

این هنرمند بیان کرد: ما معتقدیم که هر روز مربوط به درخت کاری است لذا ساخت این درخت‌ها از ۱۳ اسفندماه آغاز شد و کلیه آثار تا ۱۹ اسفند پایان می‌یابد.

لاهوتی از ارسال بیش از ۳۰۰ طرح هنری به این رویداد خبر داد و گفت: بر اساس فراخوانی که از سوی انجمن منتشر شد بالغ بر ۱۷۰ هنرمند اعلام آمادگی کردند و نزدیک به ۳۰۰ طرح به انجمن ارسال شد که از میان آن‌ها ۳۳ هنرمند با ۳۳ اثر برای اجرای آثار انتخاب شدند.

وی در خصوص جانمایی این آثار بیان کرد: تمام این آثار در محدوده ولیعصر یعنی از چهار راه ولیعصر تا تجریش اجرا می‌شوند زیرا عموم این درختان مربوط به این مناطق هستند.

این هنرمند درباره نکات مد نظر انجمن برای انتخاب آثار گفت: تمام آثار ارسالی به انجمن از نگاه ما در خور بود اما آنچه که ما در انتخاب آثار بیشتر مد نظر داشتیم این مساله بود که کارها بتواند نوعی تعامل با درخت را به تصویر بکشد و تنها درخت را به عنوان پایه یک کار فرض نکند در واقع بحث هویتی درخت در درون اثر مورد توجه قرار گرفت.

لاهوتی ادامه داد: با توجه به اینکه مردم و مسئولان روی درختان قطع شده تهران بسیار حساس هستند ما سعی کردیم که این درختان را به شکل بهتری ارائه کنیم تا هویتی تازه داشته باشند.

دومین سالانه "بهارستان" هیچ محدودیتی برای هنرمندان اعمال نکرد

عضو شورای هنری دومین سالانه "بهارستان"  گفت: در این دوره از "بهارستان" ما سعی کردیم که هیچ محدودیتی برای هنرمندان ایجاد نکنیم و تنها موضوعی که در فراخوان نیز روی آن تاکید شد بحث تم بهاری بود که باید سعی می‌شد در آثار مد نظر قرار می‌گرفت.

به گزارش روابط عمومی و ‌اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، میثم اربابون، عضو شورای هنری دومین سالانه هنرهای شهری تهران "بهارستان" دیده شدن را از جمله عناصر مهم در این دوره از "بهارستان"  خواند و در این باره گفت: با توجه به اینکه امسال سعی بر این شده بود که آثار از یک محور و خیابان محدود خارج شوند و به کلیت تهران تعمیم داده شوند لذا کمی در بطن رویکرد تغییراتی داشتیم.

وی افزود: همانطور که می‌دانید رویکرد اصلی "بهارستان"  این است که آثار هنری بتواند با فضای شهر و اجتماع تعامل پیدا کند لذا در این راستا تغییرات کوچکی داشتیم و سعی کردیم که فضای بیشتری را در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا آثار بیشتر دیده شوند در این راستا نیز کارهایی که دید و خوانش بهتری برای رهگذران سواره و پیاده داشتند انتخاب شد.

عضو شورای هنری دومین سالانه هنرهای شهری تهران "بهارستان" تصریح کرد: در این دوره از "بهارستان"  ما سعی کردیم که هیچ محدودیتی برای هنرمندان ایجاد نکنیم و تنها موضوعی که در فراخوان نیز روی آن تاکید شد بحث تم بهاری بود که باید سعی می‌شد در کارها مد نظر قرار می‌گرفت و مضامین مختلفی از نوروز گرفته تا شادی را در بر می‌گرفت لذا آثاری با این مضامین در اولویت انتخاب قرار گرفتند.

اربابون درباره حضور آثار جدی تر در این دوره از "بهارستان" گفت: با توجه به اینکه "بهارستان"  یک فستیوال کوتاه مدت است که نظیر آن در بسیاری از کشورهای دنیا نیز وجود دارد، اساساً آثار میرا برای این کار انتخاب می‌شوند که خود نوعی از شاخه‌های هنری است و عیب و ایراد محسوب نمی‌شود.

وی افزود: البته طی سال‌های مختلف که سازمان زیباسازی به فعالیت مشغول است کارهای ماندگار بسیاری در سطح شهر اجرا شده است که اکنون تمرکز بر روی آن‌ها نیست البت ممکن است برخی از آثار به لحاظ اجرایی و طراحی ماندگار هم باشد اما عمده آثار نوعی میرا هستند تا صرفاً بتوانند در یک مقطع زمانی رنگ و لعاب هیجانی به شهر تزریق کنند.

عضو شورای هنری دومین سالانه هنرهای شهری تهران "بهارستان" ادامه داد: با توجه به اینکه تهران دارای فضاهای متفاوتی است و برای هر گوشه آن می‌توان یک اثر متفاوت طراحی کرد، ما تمام سعی خود را کردیم که بتوانیم در یک بازه زمانی کوتاه شهر را پوشش دهیم لذا تعداد آثار انتخابی نسبت به دوره‌های قبل بسیار بالاست که در نوع خودش و برای کشور ما رقم قابل توجهی است.

اربابون تاکید بر فرهنگ تهران و موارد دورنی را از جمله ویژگی‌های این دوره خواند و گفت: ما در این دوره سعی کردیم که برای انتخاب فضاهای نمایش بحث‌های مختلفی نظیر فرهنگ ترافیکی و موارد فرهنگی تهران را نیز مد نظر قرار دهیم.

وی در خصوص بحث کپی بودن آثار اظهار کرد: بحث کپی دامنه بسیار وسیع و گسترده ای دارد که به راحتی نمی‌توان آن را بیان کرد اما قطعاً استفاده از تجربیات هنرمندان نقاط دیگر دنیا کپی نیست به عنوان مثال کار با متریال بافتنی یا نور کپی کاری نیست بلکه یک نوع برخورد با متریال است.

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری "بهارستان" به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال ۱۳۹۶ در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.