سرویس تجسمی هنرآنلاین: مینا رمضان جماعت پژوهشگر و مولف کتاب "دیوارنگاره صف سلام فتحعلی‌شاهی" درباره این اثر ارزشمند که در روز شنبه 14 اسفند در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران رونمایی شد گفت: شهرت و وجه تسمیه اصلی باغ نگارستان به دلیل وجود نگاره‌های متعددی بوده که در این باغ وجود داشته است. معروف‌ترین این نگاره‌ها نیز نقاشی "صف سلام شاهی" بوده که فتحعلی شاه را نشسته بر تخت سلطنت در میانه تصویر و افراد زیادی مشتمل بر شاهزادگان و بزرگان را در اطراف وی نشان می‌دهد که در حال حاضر متاسفانه هیچ اثری از آنها باقی نمانده است .

او ادامه داد: در بهار سال 94 با همکاری امور فرهنگی دانشگاه تهران، مجموعه دپو شده‌ای از چندین قطعه نقاشی روی گچ که آسیب بسیاری دیده بودند از کاخ گلستان به باغ نگارستان منتقل شد، با این احتمال که همان نقاشی‌های سلام شاهی نگارستان هستند و از همان زمان تحقیقات برای شناخت تاریخچه اثر آغاز شد و به دنبال آن پژوهشی مفصل و تالیف کتابی مرتبط نیز توسط من پی گرفته شد.

این پژوهشگر گفت: اما پس از تحقیقات بسیار و سرانجام یافتن قطعه گمشده اثر در گنجینه موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) مشخص شد که این دیوارنگاره تعلق به باغ نگارستان ندارد و مربوط به عمارت شاهی جنب حرم حضرت معصومه (س) است که به دلیل سکونت شاهان و رجال قاجاری در آن با چنین نقاشی باشکوهی تزیین شده بود.

photo_2017-03-07_14-18-41

وی گفت: عمارات شاهی به دنبال طرح توسعه حرم مطهر بین سال‌های 40 و 50 تخریب شده و نقاشی مذکور در قالب قطعاتی، از دیوار بنا جدا و تماما (به جز یک قطعه) به تهران منتقل شده است. 

این پژوهشگر تاکید کرد: در این پروژه بزرگ و ارزشمند، افراد مختلفی (شامل تیم حفاظت و مرمت، تیم ساخت فیلم مستند و من به عنوان تنها پژوهشگر اثر) فعالیت داشتند که تمام هم و غم‌شان به ثمر رسیدن این پروژه بود، اما متاسفانه در روز مراسم رونمایی نه تنها قدردانی شایسته و بایسته‌ای از ما به عمل نیامد که حتی اسمی هم نیز برده نشد.

او در ادامه به عنوان یکی از اعضای پروژه دیوارنگاره "صف سلام شاهی" به معرفی دست‌اندرکاران اصلی و اشخاصی پرداخت که به هر دلیلی مورد کم عنایتی برگزارکنندگان مراسم مربوطه قرار گرفتند: کار پژوهش و تالیف کتاب مرتبط با اثر بر عهده مینا رمضان جماعت بوده؛ فتح الله نیازی طراحی و اجرای پروژه حفاظت و مرمت اثر را بر عهده داشته و اعضای تیم او عبارت بودند از (ژاله چمنی، نسترن خوشنویس، مارال صادقیانی، نیلوفر فرخی، مارال علیمرادی، سحر احمدی‌نژاد، منیر علیپور، سمیه هدایت، فرید ایرانپور، محمدرضا رشوند، حسین طاهری، عباس لطفی، مجتبی بومی، محسن قندانی و آزاده احمدی‌پور). هادی آفریده به همراهی تیمش کارگردانی فیلم مستند را بر عهده داشت. کمیته راهبردی پروژه نیز متشکل از زینب پلاسی و مصطفی ده پهلوان و مهدی تجلی بود.