سرویس تجسمی هنرآنلاین: حمزه اولیازاده که قرار است نمایشگاه گروهی عکسی را با عنوان "عکس رخ ساقی" در گالری خانه عکاسان جوان به نمایش در آورد به هنرآنلاین گفت: ما برای اولین بار تصمیم گرفتیم به واسطه عکاسی یک رمان را تصویرسازی کنیم و به همین منظوز پروژه ما بر اساس رمان "سال بلوا" نوشته عباس معروفی شکل گرفت.

او ادامه داد: در این پروسه افرادی که قرار بود در این پروژه شرکت کنند به صورت گروهی و فردی خواندن این رمان را آغاز کردند و تلاش شد با توجه به فضاهای ذهنی بتوانیم این رمان را تصویرسازی کنیم.

این هنرمند عکاس گفت: این تصاویر با تکنیک "دبل اکسپوز" (ترکیب دو یا چند تصویر در حین عکاسی) شکل گرفته است و به واسطه این تکنیک همه آثار به نوعی شکل نقاشی و تصویرسازی پیدا کرده‌اند.

اولیازاده گفت: این عکس‌ها همان تصاویری است که در واقع دو فریم در یک فریم ثبت شده است و ما در این تصاویر به هیچ وجه دست نبرده‌ایم.

او افزود: تا پیش از این ما نمونه‌های دیگر عکس نقاشی داشتیم اما به واقع یک همچینین کاری در این سطح و با استفاده از این تکنیک تا به حال انجام نگرفته است چرا که من خود جزو اولین کسانی هستم که دارم این شیوه را آموزش می‌دهم.

این هنرمند عکاس گفت: در این نمایشگاه حدود سی فریم عکس از 9 هنرمند در خانه عکاسان جوان به نمایش در می‌آید.

اولیازاده گفت: پوستر این نمایشگاه را محمدسعید نقاشیان طراحی کرده است و ایشان که یکی از افراد شناخته شده در حوزه خوشنویسی است بعد از دیدن این عکس‌ها اسم نقاشی را روی آن‌ها گذاشت و در حقیقت "عکس رخ ساقی" با پیشنهاد ایشان صورت گرفت.

او ادامه داد: ما به واسطه این عکس‌ها سعی داشتیم عاشقانه‌های شخصیت اصلی داستان "سال‌ بلوا" عباس معروفی را به تصویر بکشیم و بعد از این تصمیم همان شد که آثار نمایشگاه "عکس رخ ساقی" می‌تواند به وجه گویاتری مفهوم مورد نظر ما را انعکاس دهد و در نهایت این عنوان را برای نمایشگاه انتخاب کردیم.

photo_2017-02-28_16-46-19

کیوریتور نمایشگاه "عکس رخ ساقی" گفت: ما به واسطه تکنیکی که به تازگی مورد استفاده قرار می‌گیرد این عکس‌ها را بر روی مخمل چاپ کردیم و روی بوم کشیدیم و این به ما کمک کرده تا در نمایشگاه آثار به نقاشی نزدیک‌تر باشند.

اولیازاده گفت: این کار بسیار هم هزینه‌بر بود اما به لحاظ این که می‌خواستیم همه چیز در راستای تکنیک باشد که در حقیقت وجه تمایز این نمایشگاه است این هزینه را متقبل شدیم.

او اظهار داشت: افرادی که در این نمایشگاه حاضر هستند مجموعه‌ای از بهترین شاگردانی هستند که من گزینش کردم و من بر پروژه‌ای که تعریف کرده بودم نظارت مستقیم داشتم.

این هنرمند عکاس گفت: علت این کار آن بود که به یک تعادل برسیم وگرنه ایده آثار برای خود بچه‌هاست و من با این نظارت بیشتر سعی کردم کاری بکنم که آن‌ها بتوانند تکنیک‌ها را راحت‌تر عملی کنند.

اولیازاده گفت: این کار موجب برداشته شدن موانع می‌شد. از طرفی ما یکی یکی این آثار را شکل دادیم در واقع ما به صورت پروژه‌ای با اتمام کار یک نفر به سراغ کار نفر بعدی می‌رفتیم و این اتفاق در نهایت به نمایشگاه اخیر ختم شد.

او گفت: به جز من آثاری از مریم رمضانی، محمد اکبری، مریم کاتوزیان، مینا محبی، مریم تمجیدی، امیر بهادر سیاه‌کاری، مونا ادیب و زهرا منتظری در نمایشگاه "عکس رخ ساقی" به نمایش در می‌آید.

نمایشگاه "عکس رخ ساقی" از 13 تا 19 اسفندماه در تهران خیابان ولیعصر، خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی (یوسف آباد)، خیابان چهارم، پلاک 3، طبقه دوم، واحد 3 برگزار می‌شود.