سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران صبح دوشنبه 9 اسفند ماه با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاست‌گذاری، کورش گلناری دبیر دوسالانه، بهداد لاهوتی دبیر اجرایی، هلیا دارابی دبیر همایش و نگار نادری‌پور رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

 

ایجاد بنیاد به برگزاری بینال سر و سامان می دهد

در ابتدای این نشست مجید ملانوروزی گفت: یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی دولت یازدهم این بود که در حوزه‌هایی اجرایی بینال‌ها و جشنواره‌ها ورود نکند و مسائل اجرایی را به خود انجمن‌ها بسپارد.

او ادامه داد: یکی از دلایل به تعویق افتادن بینال هفتم، موضوع پایان دوره مدیریتی اعضای انجمن بود. ما منتظر دوره جدید و مشخص شدن اعضای آن بودیم تا بتوانیم این بینال را با توجه به انتخاب‌های جدید برگزار کنیم و طبق صحبت‌های تفصیلی که داشتیم به نظر می‌رسد که یکی از بهترین دوره‌های بینال مجسمه‌سازی را پیش رو داشته باشیم.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: اعضای دبیرخانه به خوانش معاصر در مجسمه‌سازی نگاه ویژه‌ای دارند و امیدوارم از پس این اتفاق به یک نگاه و جایگاه جدید در عرصه مجسمه‌سازی برسیم و به نظرم مهم آن است که این دوره متفاوت باشد و همین که فکر می‌کنیم، رویدادهای گذشته تکرار نمی‌شود به نظر به سمت و سوی جدیدی می‌رویم که سلایق و زیبایی‌شناسی‌های نهفته در آن هویدا می‌شود.

نشست خبری هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران

ملانوروزی گفت: این اتفاق منوط به استمرار رویکردی است که شورای سیاست‌گذاری این بینال دنبال می‌کنند و امیدوارم که این اتفاق رخ بدهد.

او ادامه داد: حاکمیت بینال‌ها با اداره کل هنرهای تجسمی است و اداره کل خود می‌خواهد که موسسات و انجمن‌ها این بینال‌ها را برگزار کنند. ما نهادهای گم شده و قانون‌های نانوشته‌ای داریم اما به نظر راه حلی که می‌تواند به بی‌سرو سامانی برگزاری این بینال‌ها خاتمه دهد ایجاد یک بنیاد است، بنیادی که آدم‌های ثابتی از دولت و اعضای انجمن و هنرمندان به صورت دائمی این رویداد را برگزار کنند.

به دنبال ایده‌های ناب در مجسمه‌سازی معاصر هستیم

در ادامه این نشست کورش گلناری دبیر دوسالانه گفت: این که موزه هنرهای معاصر در اختیار ما قرار گرفت یک امتیاز بود و ما به واسطه مکان موزه توانستیم با فراغ خاطر بیشتری برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری را پیش ببریم و خوشبختانه این تنها بینالی است که بر سر برگزاری و سیاست‌گذاری‌اش چالش‌های فراوانی قرار داشته است.

او ادامه داد: ما به دنبال ناب‌ترین ایده‌ها درباره مجسمه‌سازی معاصر و مکان‌مندی ویژه هنرهای معاصر با توجه به معماری داخلی موزه بودیم و با توجه به فصل شهریور و مهر سعی کردیم امکان استفاده از فضای باز موزه را برای هنرمندان به وجود بیاوریم تا هنرمندان بتوانند به تداعی ایده‌های خود در موقعیت و فضای بیرونی موزه نیز بپردازند.

دبیر دوسالانه مجسمه‌سازی گفت: موقعیت مکانی به عنوان یک وضعیت یکی از ویژگی‌ها و مباحث مجسمه‌سازی معاصر است که به کنش میان مجسمه و مکان و رابطه این دو می‌پردازد و ما این موقعیت را در موزه هنرهای معاصر داریم و از هنرمندان می‌خواهیم با توجه به فراخوان بینال به این ویژگی‌های مکانی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نشست خبری هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران

گلناری گفت: بر اساس محوری که در شورای سیاست‌گذاری مطرح شده تغییر در روش، زبان  و هنجارشکنی درباره ماده از سوی هنرمندا نیکی از نکات مورد نظر این بینال است تا با نو کردن زبان و هنجارشکنی نسبت به مکان و فضا با آثاری در خور مجسمه‌سازی معاصر رو به رو شویم.

او افزود: با توجه به ویژگی‌هایی که رسانه مجسمه نسبت به مکان دارد و هم چنین شکل ادغامی آن با دیگر رسانه‌ها، به دنبال گسترش ظرفیت‌های مجسمه‌سازی هستیم که فراینده تازه‌ای را در نحوه ایده‌پردازی طی می‌کند و من فکر می‌کنم که این بینال می‌تواند بر دیگر بینال‌های داخلی تاثیر گذار باشد.

هنرمندان حتما باید بر روی تم کار کنند

بهداد لاهوتی دبیر اجرایی این دوسالانه نیز در ادامه این نشست گفت:انتشار فراخوان با توجه به مباحث پیچیده تری که در زمینه تم و موضوع این دوسالانه وجود داشت منتشر شد و هنرمندان سه ماه فرصت دارند برای ثبت نام و ارائه طرح ها و ایده های خود فکر کنند و از 5 تا 25 خرداد ما این ایده ها را از طریق سایت بینال دریافت می کنیم.

او گفت:یکی از تفاوت های این بینال با دیگر دوسالانه ها در ان است که هنرمندان باید حتما روی تم کار کنند چرا که ما بخش آزاد نداریم.ما امسال برای حضور در این بینال نیز شرایطی را در نظر گرفته ایم که سابقه برگزاری حداقل یک انفرادی در حوزه مجسمه سازی یا چند رسانه ای در پنج سال اخیر ، شرکت در حداقل دو سالانه ملی یا بین المللی مجسمه سازی و فارغ التحصیلی در زشته مجسمه سازی یا عضویت انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران از جمله آنهاست.

دبیر اجرایی بینال افزود:آثار باید با توجه به امکانات فضایی موزه  باشد و همراه کردن اثر با توضیحات اجرایی ، بیانیه و مبانی نظری هنرمند نیز ضروری است.

 

 

نشست خبری هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران

 

 

لاهوتی گفت:این آثار تا 5 تیر ماه مورد بازبینی قرار می گیرد و هنرمندان 2 ماه فرصت دارند تا به وسیله ماکت طرح آثارشان را ارائه کنند و 4 تا 6 شهریور ماه نیز ما آثار را تحویل خواهیم گرفت و در مدت 6 روز این آثار در موزه چیدمان می شود.

او ادامه داد:فضاهایی که در اختیار هنرمندان قرار می گیرد به واسطه شورای دبیران صورت می گیرد و شورا تا آخرین لحظه آثار را رصد خواهد کرد و اگر کاری ضعیف باشد از بینال حذف خواهد شد.این نکته نیز قابل توجه است که هیچ محدودیتی در فضا و  و متریال وجود نخواهد داشت.

دبیر اجرایی در پایان گفت:این بینال 24 شهریور 96 افتتاح می شود و اختتامیه آن 20 مهر ماه است اما به دلیل آن که می خواهیم آثار بهتر دیده شود نمایشگاه تا 30 مهر ادامه خواهد داشت.

 

تم "وضعیت" بر اساس نظریات داریوش شایگان انتخاب شد

هلیا دارابی دبیر همایش های دو سالانه نیز در ادامه گفت:با توجه اهمیت ایده پردازیما بر طولانی بودن فاصله بین فراخوان و برگزاری پافشاری کردیم تا در مدت سه ماه هنرمندان بتوانند فرصت بیشتری برای پرداختن به ایده های خود داشته باشند.

او ادامه داد:بر اساس همین خط مشیما سعی کردیم به طور دائم در کنار این دو سالانه همایش هایی را برگزار کنیم  تا با تداوم اندیشگی به حفظ پویایی در روند فکری خلق آثار کمک کنیم .

دبیر همایش های بینال گفت:این همایش ها تا پایان دو سالانه  و با توجه به وجه تعاملی و آموزشی که دارد در غالب درسگفتارهای رایگان در موزه هنرهای معاصر ادامه دارد.

 

نشست خبری هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران

 

 

دارابی گفت:ما هم چنین یک بخش پژوهشی نیز داریم  که به نگارش مقالات علمی در آن بپردازیم و این بخش  به صورت نشستی دو روزه  و به صورت نشست های ماهانه و در قالب پنل های پرسش و پاسخ صورت می گیرد.

او ادامه داد:ما در شرایط ویژه ای از لحاظ زمان و مکان هنرآفرینی هستیم  و ما با انتخاب تم "وضعیت"  می خواهیم به جنسی از وضعیت اشاره کنیم  که هنر امروز ما به دلیل این که تبار مندی و تسلسل اندیشه غرب را نداشته است در گیر آن شده است.

دبیر همایش گفت: ما رابطه با سنت را از دست داده ایم  و  و میان خود ، گذشته و دیگر فرهنگ ها گسستی را مشاهده می کنیم.ما این تم را به واسطه صحبت های متفکر و اندیشمند معاصر داریوش شایگان شکل گرفته است که با اشاره به وضعیت چندپاره و هیئت موزائیک وار از تلاقی فرهنگ ها در پی تبیین وضعیتی است که هنرمند ایرانی در آن قرار دارد.

دارابی گفت:آثار در حقیقت در این افق خوانش خواهند شد و این تم قرار نیست که محدودذیتی ایجاددر پذیرش آثار ایجاد کند.مرکز توسعه قول امکان انتشار کتاب مقالات مکتوب نشست ها و همایش های دو سالانه را نیز به ما داده است.

 

انجمن برگزاری بینال را حق خود می داند

نگار نادری پور رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز نیز در ادامه این نشست گفت:بینال امر جدیدی نیست و از سال 37 در ایران برگزار شده است اما همواره با یک چالش و بی نظمی همراه بوده است.

او ادامه داد:ترتیب و توالی این بینال ها به واسطه ایجاد یک دبیر خانه دائمی مسلما منجر به ظهور حرکت های ماندگار می شود.انجمن برگزاری این بینال را حق خود می داند نه یک امتیاز و خوشبختانه امسال با بینال متفاوتی رو به رو هستیم و ما شاهد آثاری خواهیم بود که امکان کمتری برای ظهور در فضای شهری و گالری ها دارند.

 

نشست خبری هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران

 

نادری پور ادامه داد:تم دو سالانه پیشنهاد محمد پرویزی بوده  و ما  ماه ها بر روی این موضوع بحث و برسی انجام داده ایم تا بتوانیم به نقطه ای مشترک برسم.هم چنین پوستر این جشنواره را نیز فرهاد فزونی طراحی کرده است.

 

 

هفتمین بینال مجسمه سازی تهران از 24 شهریور تا 30 مهرماه 96 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.