سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مروری بر آثار زنده‌یاد محمدعلی ترقی جاه جمعه 29 بهمن در آرت سنتر افتتاح شد؛ در این نمایشگاه 60 اثر از دوره‌های مختلف فعالیت هنری این هنرمند در ابعاد متنوع 20 در 30 سانتیمتر تا 1.5 در 2 متر به نمایش درآمد. اسب‌های معروف، خروس‌ها و زن‌های در مزرعه ترقی‌جاه در این نمایشگاه خودنمایی می‌کند تابلویی از اسب‌های ترقی‌جاه در ابعادی بزرگ به عنوان نخستین تابلو نمایشگاه نصب شده و مخاطب با دیدن این تابلو می‌تواند خود را برای رفتن به دنیای لطیف و شاعرانه محمدعلی ترقی جاه آماده کند.

در بخشی از این نمایشگاه مستندی از محمدعلی ترقی جاه ساخته فریور حمزه‌ای پخش می‌شود که مخاطب را با این هنرمند برجسته بیشتر آشنا می‌کند. ترقی‌جاه این فضای لطیف و شاعرانه آثار خود را تا موزه‌های بزرگ دنیا مانند موزه ورلد، موزه نوتردام هلند، موزه بین‌المللی قرن بیست و یکم آمریکا برده است که آثار کم‌تر هنرمندی تواسته به این موزه‌ها راه یابد.

آرت سنتر تاکنون نمایشگاه‌هایی از آثار مهدی سحابی، هانیبال الخاص، جعفر روح‌بخش، جمال بخش‌پور، ناصر اویسی و... را در قالب پروژه مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران در گالری خود برگزار کرده است وحید ملک مدیر آرت سنتر درباره برپایی این نمایشگاه‌ها به هنرآنلاین گفت: پروژه مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران از سال 87 آغاز شد؛ هدف از این پروژه؛ آشنایی نسل جدید با نسل اول هنر ایران است، هنرمندان نسل جدید در ابتدا باید شناخت درستی از گذشته داشته باشند تا بتوانند با توجه به سبقه کشورشان به سمت آینده‌ای بهتر بروند.

ملک با اشاره به داشتن ضعف اطلاعاتی در هنر معاصر ادامه داد: هنرمندان برای هر کشوری یک شناسنامه هستند؛ آرت سنتر می‌خواهد از نسل اول هنرمندان معاصر مستنداتی گردآورد تا با از دست دادن یک هنرمند؛ هنر او فراموش نشده و از بین نرود. ما می‌خواهم از افرادی که اطلاعاتی درباره نسل اول هنر معاصر دارند در این راه ما را همراهی کنند و اطلاعات خود را برای تکمیل شدن در اختیار ما قرار دهند.

نمایشگاه مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران در آرت سنتر باغ

او تصریح کرد: هنرمندانی که زنده هستند در اولویت گرفتن بزرگداشت هستند تا ما بتوانیم در زمان حیات از آنها تقدیر کنیم. از سویی دیگر با حضور یافتن هنرمند در نمایشگاه خودش، هنرمندان و دانشجویان جوان می‌توانند سوالات خود را بپرسند و از بزرگداشت هنرمندان یک خروجی مناسبی حاصل شود.

ملک در ادامه افزود: مرور بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران تنها نمایش چند تابلو نیست بلکه رسالت بزرگ‌تری در برپایی این نمایشگاه‌ها وجود دارد؛ ما می‌خواهیم اهمیت و جایگاه هنرمندان نسل اول را به مخاطب بشناسانیم. در این چند سال اخیر تعداد مجموعه‌دارها افزایش پیدا کرده است اما متاسفانه تعدادی از آنها هنرمندی مثل ترقی‌جاه را نمی‌شناسند و این یک درد برای هنر ما است.

او در پایان گفت: در صفحه اینستاگرام آرت سنتر و همچنین با همراهی خبرگزاری‌ها اخبار برپایی نمایشگاه پیشگامان هنر معاصر را اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا هنرمندان و دانشجویان جوان بتوانند از این نمایشگاه‌ها بهره ببرند؛ همچنین گزارش تصویری از آثار نمایشگاه در اینستاگرام منتشر می‌شود تا افرادی که نتوانستند در این نمایشگاه حضور یابند بتوانند آثار را مشاهده کنند.

نمایشگاه آثار محمدعلی ترقی‌جاه تا ۱۰ اسفند در آرت‌سنتر باغ انجمن خوشنویسان به نشانی بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، شماره ۱۴۵، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.