به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی عمارت روبرو، در این نشست که شب گذشته در عمارت روبرو برگزار شد، مهدی صدر، عاطفه خاص و محسن ثقفی پیرامون چیستی پرفورمنس‌آرت و تحولات آن به گفت‌وگو نشستند.

در ابتدای این نشست محسن ثقفی به بررسی هنر پرفورمنس و معرفی هنرمندان فعال در این عرصه پرداخت. او با اشاره به اینکه در در ذات پرفورمنس تعداد مخاطب محدود است، گفت: «در پرفورمنس حتی یک مخاطب بیشتر امتیاز بزرگی برای هنرمند است. چرا که عموم هنرمندان این عرصه در خلاف جریان اصلی و خارج از نظام رسانه‌ای فعالیت می‌کنند و از بسیاری امکانات و امتیازات محروم‌اند که البته این وجه تمایز نیز به ذات این هنر بازمی‌گردد.»

ثقفی در ادامه صحبت‌هایش به تبیین موضوع اصلی این نشست پرداخت؛ :«بدن و بیان در پرفورمنس‌آرت». او بر نقش «بدن» در پرفورمنس‌های تاریخ معاصر تاکید کرد و افزود: «بعد از فراگیری بحران جنگ جهانی دوم در دهه 60 میلادی و در ادامه سقوط بازار ایالات متحده آمریکا، نقش «بدن» در پرفورمنس‌ها پررنگ‌تر از پیش شد. بسیاری از هپنینگ‌ها در اروپا و تلاش‌های جان کیج، هنر اجرا را از «کالا» بودن درمی‌آورند و پس از آن تنها وسیله را برای بیان مفاهیم ذهنی «بدن» می‌دانند. به طور مثال اعتصاب غذای زندانیان در زندان‌های اروپا و آمریکا به عنوان آخرین راه اعتراض و آزادی از تمام قید و بندهاست. در این میان بدن در پرفورمنس سنگر غایی هنرمند برای بیان روحیات و ناگفته‌هایش است.» او در بخشی از صحبت‌هایش به فراگیری این هنر در ایران از دهه 80 شمسی به این سو ابراز خوشحالی کرد و از تلاش‌های هنرمندانی همچون محمدباقر ضیایی، امیر راد، مهدی صدر و... قدردانی کرد.

سپس نوبت به مهدی صدر رسید. مهدی صدر که در سال‌های اخیر قدم‌های تاثیرگذاری در معرفی پرفورمنس در ایران برجا گذاشته است، در تشریح مبانی نظری و فلسفی بدن پرفورمنس‌آرت سخن گفت: «نگاه به ابژه "بدن" در غرب به تمامی متفاوت از نگاه شرقی به آن است. از جمله معروف دکارت پیرامون اندیشیدن و سپس بودن می‌توان دریافت که فلسفه غرب بودن را منفعلانه و محدود به تعقل می‌کند. این درحالی است که حکمت شرق برای بدن امتیازات و ارزش‌های بسیاری قائل است.»

در ادامه صدر با پخش کردن نسخه ویدیویی یکی از آثار خود تحت عنوان «پرومته در زنجیر» درباره نگاهی که خود به عنوان خالق اثر، به ابژه‌ "بدن" داشته است، پرداخت.

دیگر میهمان این نشست، عاطفه خاص بود. او نیز در خصوص جایگاه «بدن» در این هنر صحبت کرد. خاص با بیان این نکته که نمی‌توان تعریفی قطعی و جامع برای هنر پرفورمنس قائل شد، افزود: «عنصر اصلی پرفورمنس‌آرت بدن است. چرا که اساس روی‌ آوردن به این هنر به این دلیل است که درام و پانتومیم دیگر جوابگو نبوده‌اند. حال اگر برای این هنر لفظ "پرفورمنس" را به کار می‌بریم این یک اجبار ناگزیر است که در تاریخ هنر وجود دارد. این که هنری متولد می‌شود و در ابتدا نامی ندارد، اما پس از چندی بر روی آن اسم می‌گذارند. ولیکن این به معنی تعریف آن هنر نیست. چرا که در بسیاری از کتاب‌هایی که در حوزه پرفورمنس نگاشته شده است، کمتر نویسنده‌ای جرئت کرده به تعریف آن بپردازد.»

در پایان این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، پس از نمایش ویدئویی آثار فاخر و اثرگذار پرفورمنس جهان، حاضران در نشست پرسش‌های خود را درباره هنر پرفورمنس مطرح کردند.

گفتنی است در ادامه سلسه‌ نشست‌های «گفتگو با هنرمند»، عمارت روبرو هفته آینده، 7 اسفند 95، از ساعت 17 تا 19، میزبان نشستی تخصصی با عنوان «از آن خودسازی یا کپی در هنر معاصر» خواهد بود. در این نشست که به بررسی تاریخی، تحلیل و زیبایی‌شناسانه موضوع کپی در هنر می‌پردازد، زهرا قیاسی و محسن ثقفی به بحث و گفتگو می‌نشینند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با برنامه‌های عمارت روبرو می‌توانید به سایت http://rooberoomansion.com/ مراجعه کنید یا با شماره 02166404230 تماس بگیرید.