سرویس تجسمی هنرآنلاین: اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان از جمله قباد شیوا، عین‌الله صادق‌زاده، علی اکبر صادقی، پوران درخشنده، کامبیز درم‌بخش، رضا یساولی، علی فرامرزی، بهزاد شیشه‌گران و دیگر هنرمندان شامگاه 30 بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

جریان رقابتی ، جریان مناسبی نیست

در ابتدای این مراسم که جواد یحیوی اجرای آن را بر عهده داشت کلیپی از صحبت‌های علی مرادخانی، مجید ملانوروزی، دبیر و اعضای شورای هنری نهمین جشنواره هنرهای تجسمی درباره نحوه برگزاری و داوری آثار جشنواره برای حضار پخش شد.

در ادامه این مراسم مجتبی آقایی دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر از دوره هشتم با رویکردی که پیش‌بینی شده بود به دنبال آن بود که محدوده واقعی هنرهای تجسمی را که محصور در 10 رشته بود را گسترش دهد.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر‎

او ادامه داد: ما توانستیم پای 40 تا 50 رشته جدید را به جشنواره هنرهای تجسمی باز کنیم  و به جهان تجسمی که بیرون از این دایره مانده بود عنایت ویژه‌ای شد. همچنین در کنار آثار  مفاخر که در دوره پیش هم وجود داشت امکان بروز  اندیشه‌ها و مدیاهای جدید هم فراهم شد.

دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت: ما به واقع امسال با 13000 پیشنهاد مواجه شدیم که 6000 اثر را شامل می‌شد و در نهایت 3300 اثر در یک فرآیند بی‌سابقه مورد ارزیابی قرار گرفت.

آقایی گفت: ارزیابی آثار جشنواره به یک یا دو جلسه محدود نشد و داوران در 14 جلسه آثار را بازبینی کردند  و صرفا به دنبال پذیرفتن و یا رد آثار نبودند و شکلی تعاملی میان هنرمند و دبیرخانه به وجود آمد که نکته ارزشمندی است.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر‎

او اظهار داشت: امسال به واسطه احترامی که برای هنرمندان قائل شدیم آثاری که به نظر می‌آمد ایده خوبی دارند اما در اجرا  به درستی پرداخت نشده‌اند را  مورد نقد و بررسی گذاشتیم  و در یک مبادله فکری میان هنرمند و دبیرخانه سعی بر آن بود که آثار قوام یافته بتواند به مرحله نهایی راه پیدا کند.

دبیر نهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: ما امسال مهلتی را هم برای اعتراض در نظر گرفتیم  که خود اتفاق تازه‌ای در این حوزه بود و در نهایت این کلیت در موزه هنرهای معاصر و در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در آمد.

آقایی گفت: ما با نگاه به ظرفیت‌های بینارشته‌ای، نمایشگاه این دوره جشنواره را به وجود آوردیم و بنا نبود که دوسالانه‌ها را تکرار کنیم و جشنواره به سمتی حرکت کرد که آن چه تجربه‌های نوین به شمار می‌آید را به نمایش در بیاوریم. ما امیدواریم در سال‌های بعد آثار هنرمندان را در طول سال رصد کرده و در نهایت از هنرمندان برای حضور در جشنواره دعوت کنیم چرا که معتقدیم جریان رقابتی، جریان مناسبی نیست.

او افزود: ما باید تلاش کنیم ساختار جشنواره را با 130 جشنواره برتر جهان که به این شکل برگزار می‌شوند نزدیک کنیم. البته خوب می‌دانیم که بر اساس داشته‌های تجسمی ظرفیت مناسب نیست و خب امروز موزه‌ای که 40 سال قبل و بر اساس ظرفیت‌های آن زمان طراحی شده، نمی‌تواند پاسخگوی هنرمندان و دانش‌آموخته‌های این عرصه باشد.

 در ادامه مراسم یاد هنرمندان سفرکرده سال ۹۵ پرویز کلانتری، اصغر بیچاره، محمد رفیع ضیایی، نشان تانیک، وحید جعفر نژاد، علیقلی ضیایی، علیرضا فرهادی و فرامرز قهرمانی‌فر گرامی داشته شد.

در ادامه با پخش کلیپی از ۶ تن از هنرمندان پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی تجلیل شد. در این کلیپ‌ها علی قلم‌سیاه عکاس، علی‌اصغر تجویدی نگارگر، ابوالفضل همتی آهویی نقاش و تصویرگر، مجتبی ملک‌زاده خوشنویس، مسعود نجابتی گرافیست از خودشان و فعالیت های خود گفتند.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر‎

سپس با حضور  صالحی امیری، علی مرادخانی، مجید ملانوروزی و مجتبی آقایی مدالیوم (نشان عالی هنر)، طوبای زرین نهمین جشنواره تجسمی فجر، لوح زرین و هدایای نقدی به این هنرمندان اهدا شد.

رونمایی از کتاب "طوبای زرین" که شامل ١٠٣ اثر  از هنرمندان  راه یافته به نمایشگاه نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجربود دیگر بخش این مراسم بود.

امروز بیش از هر زمان دیگری ما به هنر و هنرمند نیازمندیم

سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد در ادامه این مراسم گفت: هنر دمیدن روح در جان انسان‌های خسته است و امروز بیش از هر زمان دیگری ما به هنر و هنرمند نیازمندیم.

او ادامه داد: امروز در عرصه اخلاق و فضیلت و معنویت هنرمندان هستند که به افراد جامعه چگونه زیستن را می‌آموزند. اگر هنرهای تجسمی نبود آیا از تمدن‌های گذشته در جامعه امروز خبری بود؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از این منظر حیات ما مدیون اصحاب هنر و خصوصا صاحبان هنرهای تجسمی است و تکریم بزرگان هنر تکریم یک ملت است.

صالحی امیری گفت: ما چند سرمایه داریم؛ سرمایه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و انسانی. این عزیزان همه این چهار مولفه را با هم دارند. به شکل نمادین سرمایه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند و به لحاظ انسانی نیز با فضلت و فرهیخته هستند.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر‎

 

در ادامه مراسم شورای هنری نهمین جشنواره تجسمی فجر روی صحنه آمدند تا با حضور آنها 10 برگزیده جشنواره معرفی شوند.

برگزیدگان این دوره جشنواره که طوبای زرین، جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی، عضویت در صندوق هنرمندان و امکان سفر مطالعاتی به سیته فرانسه را دریافت کردند به شرح زیر اعلام شدند:

مسعود محمدی از اندیمشک، سعید ملتجی و کاظم خراسانی از مشهد، احمد شیخ زاده از اردبیل، حبیب پنبه چی از کرج، نسرین شاپوری آزاد از تهران، حسن کاکاوند از تهران، ریحانه مقدم از تهران، محمد باباکوهی از دهشهر، علیرضا ذاکری از تهران، احد شیخ زاده از اردبیل.  فرزانه مندابی نیز برگزیده صفحه منتخب اینستاگرام جشنواره شد که جایزه ۱۵۰۰ دلاری را دریافت کرد.

عکس ها : سعید ربیعی