سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست چهاردهمین "جشن تصویر سال" و جشنواره فیلم تصویر چهارشنبه 27 بهمن با حضور سیف‌الله صمدیان  دبیر جشن تصویر سال در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 

بزرگداشت جهانی کیارستمی برگزار می‌شود

سیف‌الله صمدیان در ابتدای این نشست گفت: در شب چهارده "جشن تصویر سال" ، ماه شب چهارده هنر ایران را از دست دادیم. عباس کیارستمی از اول روز تا آخر با ما بود و در کنار ما بود و امسال ما در اندوه جای خالی او بخش ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

او ادامه داد: ما چندسالی بود که به این فکر می‌کردیم که یک مراسم ویژه‌ای برای مرحوم کیارستمی در کنار جشن تصویر سال بگیریم که متاسفانه این مراسم ویژه با فقدان حضور خود او همراه شد و شروع جشن تصویرسال با بزرگداشت عباس کیارستمی خواهد بود.

دبیر جشن تصویر سال گفت: البته تصمیم بر این بود که یک بزرگداشت جهانی و در خور شان این هنرمند برگزار شود و من ماموریت پیدا کردم که بزرگداشتی چند روزه برای کیارستمی برگزار کنم که شخصیت‌های شاخص هنری که با او کار کردند و یا مطالب خاصی از این هنرمند در ذهن دارند بتوانند از طریق میزگردها و همایش‌هایی این مطالب را به دیگران منتقل کنند.

صمدیان گفت: نمایشگاه اصلی در بخش کیارستمی به اضافه نمایش آثاری از خود او از اول تا 8 اردیبهشت ماه در محل سینما چهارسو برگزار خواهد شد.

او افزود: در کنار نمایش آثار این هنرمند در یک کلیپی با نام " 76:15 " که من با همراهی بهمن کیارستمی برای بزرگداشت جهانی این هنرمند  در جشنواره ونیز کار کرده بودیم هم به نمایش در می‌آید.

این هنرمند عکاس گفت: امسال 40 هزار اثر به دست ما رسیده است و ما سعی کردیم که به درستی این آثار را تفکیک و انتخاب کنیم مبادا که کار کسی نادیده گرفته شود و به این دلیل کار ما، کار حساسی است چرا که وقتی اثری از یک جوان به روی دیوار می‌رود او یک سال انرژی می‌گیرد.

اختصاص بخش ویژه به حادثه پلاسکو و رحلت آیت الله رفسنجانی

صمدیان گفت: ما مبنا را بر این نگذاشتیم که تنها اثر نخبگان را نمایش بدهیم و گاهی کارهای خوب  هم قابلیت نمایش دارند. امسال دو اتفاق پیش بینی نشده رخ داد که کار ما را کمی به تاخیر انداخت. یکی رحلت آیت‌الله رفسنجانی و دیگری فاجعه پلاسکو بود. ما مجبور شدیم که دو بخش خبری دیگر به جشن تصویر سال به توجه به این دو حادثه اضافه کنیم.

او گفت: عکس‌های مربوط به پلاسکو قرار است در طبقه اول خانه هنرمندان به نمایش در بیاید و طبقه دوم عکس‌های خبری مربوط به رحلت آیت‌الله رفسنجانی به روی دیوار می‌رود.

دبیر جشن تصویرسال گفت: امسال هم جشن دو بخش دارد. نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر. در بخش نمایشگاهی عکس‌های خبری، ورزشی، هنر و هنرمند و خلاقه را داریم. ما سعی کردیم آثار برگزیده گرافیک و کاریکاتور ایران هم به صورت منظم ارائه دهیم و در  کتاب 370 صفحه‌ای که منتشر می‌شود این تصاویر را به یک مرجع تصویری قابل رجوع جامعه ایران تبدیل کنیم.

نشست خبری چهاردهمین جشن تصویر سال

اکران فیلم‌های برتر جشنواره‌ها در خانه هنرمندان

صمدیان اظهار داشت: درباره جشنواره فیلم تصویر باید بگویم که ما این بخش را از سال دوم در بخش‌های مختلف، ویدئو آرت، انیمیشن و فیلم کوتاه برگزار کردیم و به واقع اینجا محل عبور گام‌های اولیه بسیاری از فیلمسازانی بوده که امروز برای خودشان نامی دست و پا کرده‌اند.

او ادامه داد: ما سه سال است که با همکاری سازمان سینمایی بخش جانبی را ایجاد کردیم که علاوه بر فیلم‌های خودمان  فیلم‌های برگزیده جشنواره‌ها را در بخشی به عنوان "جشنواره جشنواره‌ها" برای اولین بار برای علاقمندان به سینما در 2 سانس و به مدت 20 روز به صورت رایگان در سالن ناصری خانه هنرمندان به نمایش در بیاوریم.

این هنرمند عکاس گفت: ما در بخش فیلم 216 اثر از بین آثار انتخاب کرده‌ایم که توسط هیئت انتخابی متشکل از پیروز کلانتری، ساعد نیکزاد، پریوش نظریه، مهدی باقری و مهدی مختاری انجام شد و این آثار در اختیار 3 داور، کمال تبریزی، محسن امیر یوسفی و هومن بهمنش که از هنرمندان شاخص سینمای ایران هستند قرار گرفت.

صمدیان گفت: ما در بخش زیر 25 سال جایزه‌ای را به برگزیدگان خواهیم داد و در بخش آزاد جایزه‌ای نداریم. هنرمندان در روزهای جشنواره هر روز با داوران فیلم‌های خود را تماشا می‌کنند و درباره آثارشان به داوران توضیحاتی را ارائه می‌دهند و داوری با حضور خود فیلم سازان صورت می‌گیرد.

بخش ویژه پیشگامان طراحی گرافیک در گالری ممیز

او گفت: ما در بخش گرافیک دخالتی نکردیم و از انجمن گرافیک درخواست کردیم  که انجمن خود داورانی را معرفی کند که مجید عباسی، علیرضا مصطفی‌زاده و امرالله فرهادی برای داوری بخش جوانان انتخاب شدند تا آثار برگزیده در کنار آثار مدعوین پیشگامان این عرصه؛ ابراهیم حقیقی، قباد شیوا و رضا عابدینی در گالری ممیز به نمایش در بیاید.

دبیر جشن تصویرسال گفت: آثار ارسالی به بخش کاریکاتور و گرافیک 280 اثر بود که در نهایت 133 اثر به مرحله پایانی راه پیدا کردند. در بخش کاریکاتور هم کامبیز درم‌بخش، هادی حیدری و حسن کریم‌زاده انتخاب و داوری آثار را به عهده داشتند. البته ما یک بخش ویژه‌ای هم داشتیم که "آروین" یکی از کاریکاتوریست‌ها مطبوعاتی کشور مامور شد در طی یکسال 3200 اثر از نشریات مختلف مطبوعاتی فارغ از جهت‌گیری‌های جناحی را بررسی کند و در نهایت 100 اثر از 51 کارتونیست فعال مطبوعاتی در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

صمدیان گفت: ما در بخش ویژه عکس خبری هم که به حادثه پلاسکو می‌پردازد داورانی را در نظر داشتیم که اسماعیل عباسی، ابراهیم نوروزی و شادی قدیریان که هر سه در این حوزه افرادی شناخته شده هستند در کنار ما حضور داشتند و ما در نهایت به 10 برگزیده نخست این بخش جوایز نقدی را اهدا می‌کنیم.

او گفت: ما این جایزه را در بخش ایران ما و در بخش عکاسی موبایلی هم خواهیم داشت. از طرفی امسال بخش ویژه‌ای با نام مادربزرگ و پدربزرگ ایرانی که نگاهی ملی دارد را با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در موزه هنرهای ایرانی برگزار می‌کنیم که یک هفته بعد از گشایش نمایشگاه جشن تصویر سال افتتاح می‌شود و تا پایان فروردین ادامه دارد.

نشست خبری چهاردهمین جشن تصویر سال

دبیر جشن تصویرسال گفت: امسال بیش از 500 اثر عکاسی بدون در نظر گرفتن بخش پلاسکو و رحلت آیت‌الله رفسنجانی در حوزه‌های مختلف خبری، مستند اجتماعی، هنر و هنرمندان و ورزشی وجود دارد که بخشی از آن چاپ شده و روی دیوار قرار می‌گیرد و بخش از این آثار هم به صورت مولتی مدیا در محیط خانه هنرمندان و فضاهای بیرونی به نمایش در می‌آیند.

صمدیان گفت: لازم می‌دانم که اشاره کنم جوایز هنرمندان زیر 25 سال را بنیاد محسن رسول اف طبق روال هشت سال گذشته تقبل می‌کند و ما امسال جدای از همکار اصلی خود که همانا خانه هنرمندان ایران است از حمایت‌های موزه هنرهای معاصر، شهرداری تهران، انجمن گرافیک و انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی برخوردار بودیم.

نمایشگاه چهاردهمین "جشن تصویر سال" از روز یکشنبه، اول اسفندماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۶ برپا می‌شود و آثار تصویری هنرمندان ایرانی در بخش‌های عکس، کاریکاتور، گرافیک (پوستر) و فیلم در تمام فضاهای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران ارائه خواهد شد.