به گزارش هنرآنلاین، در این نمایشگاه کاملاً متفاوت، مخاطب باید به کمک ابزارهای مختلف بتواند اثر نهایی را در ذهن خود تجسم کند. در کنار هر طرح نوشته‌هایی قرار دارد که استیتمنت اثر و نحوه اجرای نهایی آن شرح داده شده است. داوران مسابقه هم ضمن دیدن دوباره آثار به صحبت با هنرمندان جوان می‌پردازند تا برای رأی نهایی و انتخاب اثر برگزیده آماده شوند.

 "پنبه خلال" ایده محمدرضا عرب خزائلی ،"مؤلف کیوریت شده" ایده مهسا احسنی، "ماه" ایده علیرضا شهریاری،    "محدوده جغرافیایی" طرح مشترک مهدیه پازوکی و بیژن قاسمی نژاد ، "اشکدان" ایده مشترک سه هنرمند مهدیه کواکب، نازنین اعوانی و ترلان تبار،" 3 دا" طرح مشترک هاوری دانش و علی میرزایی و یک طرح بدون عنوان، ایده درسا اسدی برای کسب جایزه برتر ویستا که ارزش مالی 30 میلیون تومانی دارد رقابت می‌کنند.

"پنبه خلال "طرح محمدرضا عرب خزائلی که کارشناس ارشد تصویرسازی ست، بر روی دیوار سه قاب کوچک قرار گرفته که در آن‌ها عکس‌های سیاه و سفیدی از مراحل تولید پنبه وجود دارد و قاب چهارم دربرگیرنده یک طراحی از یک گونی پنبه است. زیر هر کدام از قاب‌ها یک پایه فلزی قرار گرفته که روی آن‌ها پنبه در سه فرم تخم پنبه، غوزه پنبه و پنبه پاک شده قرار گرفته است. مانیتوری که کنار این مجموعه قرار گرفته است طرح سه بعدی چیدمان نهایی را نشان می‌دهد که در آن تعداد بسیار زیادی گونی پنبه روی هم قرار گرفته و حجم بسیار بزرگی را به وجود آورده‌اند که انسان می‌تواند از آن بالا رود. روی دیوار مقابل هم ویدئویی پخش می‌شود که پای انسانی را در حال راه رفتن روی غوزه‌های پنبه نشان می‌دهد.

طرح "مؤلف کیوریت شده"  مهسا احسنی که کارشناس نقاشی ست: قطعه چوبی با لبه‌های شکسته به دیوار چسبیده و روی آن دفتری قرار دارد که با نمک پوشیده شده است. روی دیوار سه طرح چاپ شده قرار دارد که در سه نما فضای نهایی این طرح را نمایش می‌دهد. با دیدن این طرح‌ها مخاطب می‌تواند اتاقی را تجسم کند که بر روی دیوار انتهایی آن قفسه‌های کتابخانه‌ای دیده می‌شود و روی زمین آن گودال بزرگی قرار دارد که تنها راهی بسیار باریک برای عبور از کنار آن وجود دارد. کسی که قصد دسترسی به کتاب‌ها را دارد باید از این راه باریک عبور کند و احتمال دارد به گودالی با عمق چهار متر سقوط کند.

اثر بدون عنوان به درسا اسدی، دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی تعلق دارد؛ قطعات سرامیکی خاکستری که نقوش برجسته کرم رنگی از انسان، درخت، گیاه و... روی آن‌ها دیده می‌شود بر روی دیوار نصب شده است. کنار آن‌ها میزی قرار گرفته است که مجسمه‌های کوچک رنگارنگ سرامیکی روی آن قرار گرفته‌اند. روی میز دیگری یک دفتر طراحی دیده می‌شود و کنار آن لپ تابی وجود دارد که یک قطعه بسیار کوتاه از انیمیشنی را نشان می‌دهد که تصاویر آن برگرفته از همان مجسمه‌های سرامیکی است.

"ماه" ایده پیشنهادی علیرضا شهریاری، کارشناس ارتباط تصویری ست، 24 قاب سفید رنگ که درون آن‌ها برگه‌هایی جدا شده از یک دفترچه وجود دارد و هر کدام از آن‌ها نقش‌هایی را نشان می‌دهد که با خودکار آبی یا مشکی طراحی شده‌اند. بر روی هر صفحه المان‌های متفاوتی در کنار هم قرار گرفته‌اند که گاه ارتباطی با هم ندارند و گاه یک طرح کلی را شکل می‌دهند. طرح‌های این مجموعه ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند و موضوع‌های مختلف مانند آدم، جنین، کهکشان، مدال جام جهانی و... در آن‌ها دیده می‌شود.

"محدوده جغرافیایی" ایده مشترک دو هنرمند دانش آموخته کارشناس طراحی فرش:  مهدیه پازوکی و بیژن قاسمی نژاد است؛ بر روی دیوار طرح چاپ شده‌ای قرار دارد که کلمات "ثبات" و "بی ثباتی" را در کنار یک طرح هندسی نشان می‌دهد. در کنار آن یک حجم فلزی قرار گرفته که از تکرار فرم چلیپای ایرانی تشکیل شده است. نمایشگری که در کنار این اثر قرار دارد علاوه بر نمایش تصویر سه بعدی این حجم، تصاویری از آشوب‌های خیابانی، کره زمین و... را نیز پخش می‌کند.

"اشکدان" ایده مشترک سه دختر هنرمند مهدیه کواکب، کارشناس مجسمه سازی،  نازنین اعوانی، کارشناس ارشد نقاشی و ترلان تبار، کارشناس نقاشی است؛در این طرح جعبه سفیدی که به دیوار چسبیده است یک گلدان کوچک سفید را در برگرفته که نور آبی رنگی بر آن می‌تابد. این گلدان که از جنس نمک ساخته شده بر اساس فرم پایه قلیانی متعلق به قرن 18 میلادی ساخته شده است. در کنار آن نمایشگری قرار دارد که تصویر سه بعدی کار نهایی را نشان می‌دهد. یک کمد ویترین سه طبقه که در هر طبقه آن گلدان سفیدی قرار گرفته و با ریزش قطرات آب روی آن‌ها، گلدان‌ها خراب شده و به توده‌ای سفید نمک تبدیل می‌شوند.

"3دا " طرح مشترک هاوری دانش، کارشناس طراحی صنعتی و علی میرزایی، دیپلم نقاشی ست، آن‌ها بخشی از گالری را به اتاقک سفیدی بدل کرده‌اند که روی آن نوارهای زرد رنگ خطر نصب شده است. دیوارهای داخل این اتاقک با کاغذهایی پوشیده شده که اسکیس‌های مختلفی روی آن‌ها وجود دارد. روی این طرح‌ها را طلق ماتی پوشانده و بیننده مجبور است با چراغ قوه‌ای که در اختیار او قرار می‌گیرد به تماشای طرح‌ها بپردازد.

پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا می‌گوید: در نخستین جایزه هنر ویستا که با تاکید بر فکر و ایده‌های هنری شکل گرفته است، از میان 150 طرح رسیده بعد از دو مرحله داوری و جلسات مباحثه فشرده این هفت طرح‌ به فهرست نهایی رسیده‌اند که داوران محترم حمیدرضا سوری، رزیتا شرف جهان، بهرنگ صمد زادگان، امیر علی قاسمی و بهنام کامرانی به زودی طرح برتر و برنده نخستین جایزه ویستا را معرفی خواهند کرد.

این نمایشگاه تا 20 بهمن در گالری ویستا به نشانی  خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه 12، پلاک یازده دایر است.